بسیاری از افراد همچنان ویندوز ایکس پی را به‌عنوان بهترین نسخه‌ی سیستم‌عامل دسکتاپ مایکروسافت معرفی می‌کنند. اگرچه استفاده از ویندوز XP امروزه روی کامپیوترهای شخصی و لپ تاپ منسوخ شده است، در زمان خود جهش بزرگی در دنیای سیستم‌عامل‌ها ایجاد کرد و امکانات جدیدی را دراختیار کاربران قرار داد. امروز ۲۲ سال از انتشار سیستم‌عامل مذکور می‌گذرد و نام این محصول همیشه به‌عنوان یکی از نسخه‌های نمادین ویندوز در ذهن افراد باقی خواهد ماند.

بسیاری از کاربران در سرتاسر جهان، کار با رایانه‌های شخصی را اولین‌بار با طعم ویندوز XP تجربه کرده‌اند؛ بنابراین، خاطرات شیرینی از آن دارند. تم نمادین Luna و پس‌زمینه‌ی معروف این سیستم‌عامل در ذهن ما حک شده‌اند و قطعاً سالگرد تولد چنین محصولی ارزش جشن‌‌گرفتن دارد.

ویندوز XP ازنظر بصری تغییر بسیار بزرگی به‌ارمغان آورد و ظاهر مربعی و خاکستری نسخه‌های قبل را با طراحی زنده‌تر و زیباتر جایگزین کرد. از ویژگی‌های مهم این سیستم‌عامل می‌توان به نوار وضعیت آبی‌رنگ و حاشیه‌های پنجره‌ها به‌همراه دکمه‌ی سبز‌رنگ استارت اشاره کرد. تصویر زمینه‌ی این نسخه از ویندوز که تپه‌ای سبز را در دره‌ی ناپا کالیفرنیا نشان می‌داد، همیشه در ذهن ما باقی خواهد ماند.

منوِ استارت ویندوز XP نیز درمقایسه‌با نسخه‌های قبلی این سیستم‌عامل تغییرات مهمی کرد و از سبک دو‌ستونه بهره می‌برد تا بتوان در یک نگاه به امکانات بیشتری دسترسی داشت.