سان فرانسیسکو از شرکت‌های خدماتی وسایل نقلیه‌ی خودران شکایت کرده و خواستار خروج آن‌ها از خیابان‌ها شده است. براساس گزارش واشنگتن‌پست، این شکایت در ماه دسامبر (آذر و دی) علیه یک کمیسیون ایالتی تنظیم شد که تصمیم گرفت به شرکت‌های وایمو و کروز اجازه دهد تا خدمات تاکسی بدون راننده را به‌طور ۲۴ ساعته در شهر اجرا کنند.

شهردار سان‌ فرانسیسکو ادعا می‌کند که صدور مجوز فعالیت خودروهای خوردان، تصمیمی بی‌پروا بوده و ساکنان را در معرض خطر قرار داده است.

در شکایت‌نامه آمده است: «با گسترش خدمات خودرو بدون راننده در سان فرانسیسکو، مردم و مقامات شهری صدها حادثه‌ی ایمنی از جمله تداخل با امدادگران را شناسایی کردند. با وجود حوادث امنیتی جدی و مخالفت‌ها، کمیسیون درخواست‌های کروز و وایمو را برای فعالیت تأیید کرد.»

در ماه اکتبر (مهر و آبان)، پس از آن که خودرو کروز یک زن را زیر گرفت، جرقه‌ای برای شروع مخالفت‌ها و تحقیقات زده شد. چند هفته بعد، کروز اعلام کرد که خدمات خودران را برای کل ناوگان خود در ایالات متحده تعلیق می‌کند.

تنها چند هفته پس از اینکه کالیفرنیا مجوز تاکسی‌های رباتیک خود را به‌دلیل نگرانی‌های ایمنی لغو کرد، کروز سراغ تعدیل تقریباً یک‌چهارم نیروی کار خود رفت و در نهایت جنرال موتورز (مالک کروز) بودجه‌ی خودروهای خودران را کاهش داد.

سخنگوی وایمو به واشنگتن‌پست اعلام کرده که این شرکت از درخواست تجدیدنظر شهر درمورد تصمیم کمیسیون ناامید شده است. او افزود: «ما مطمئن هستیم که می‌توانیم با خیال راحت به بازدیدکنندگان و ساکنان سان فرانسیسکو خدمت کنیم.»

هر دو شرکت با استناد به برخی داده‌ها که هنوز تصویر جامعی از وضعیت ارائه نمی‌دهند، استدلال می‌کنند که تاکسی‌های بدون راننده، خیابان‌های شهر را ایمن‌تر می‌کنند، نه خطرناک‌تر. هنوز مشخص نیست که آیا آخرین شکایت در جلب نظر هیئت دولت در مورد اجازه‌ دادن به خودروهای خودران برای تردد آزاد موفق خواهد بود یا خیر.

مقاله‌های مرتبط

دیوید چیو، دادستان سان فرانسیسکو، می‌گوید: «سان فرانسیسکو معتقد است که وسایل نقلیه‌ی خودران بخش مفیدی از آینده‌ی شهر ما خواهند بود؛ اما باید محافظت از ایمنی ساکنان و بازدیدکنندگان خود را در نظر بگیریم و در عین حال اجازه دهیم این فناوری پیشرفت کند.»

چیو افزود: «عملکرد ضعیف فناوری خودران باعث ایجاد مشکلات جدی در خیابان‌های سان فرانسیسکو شده است و امنیت عمومی را تهدید می‌کند.»