مایکروسافت در یک رویداد ویژه اخیرا دسته جدیدی از سیستم های ویندوزی را با لوگوی Copilot Plus معرفی کرد که سخت افزار و نرم افزار آن عمدتا بر روی هوش مصنوعی متمرکز شده است. در ادامه با این دسته و امکانات آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

سریع ترین رایانه های شخصی ویندوزی تا کنون

مایکروسافت در وبلاگ خود فناوری Copilot Plus را در رایانه های جدید معرفی کرد. از نظر سخت افزاری، رایانه های شخصی Copilot Plus سریع ترین و هوشمندترین سیستم های ویندوزی هستند که تاکنون ساخته شده اند. این کامپیوترها با تراشه های جدید با قدرت پردازشی بیشتر از 40 تریلیون عملیات در ثانیهراندمان و شارژدهی بالا و دسترسی به پیشرفته ترین مدل های دارای هوش مصنوعی می تواند گزینه مناسبی برای علاقه مندان به این فناوری محبوب باشد.

علاوه بر سرفیس پرو جدید مایکروسافت، شرکت های دیگری مانند ایسر، اچ پی، دل، ایسوس، سامسونگ و لنوو لپ تاپ های جدیدی با نشان Copilot Plus با قیمت پایه معرفی کرده اند. 999 دلار و برخی از آنها از 18 ژوئن در دسترس خواهند بود. البته طبق گفته مایکروسافت، این اولین موج کامپیوترهای Copilot Plus است.

کامپیوترهای مبتنی بر هوش مصنوعی

سال گذشته شاهد رشد باورنکردنی در نوآوری هوش مصنوعی بوده است. مایکروسافت مطمئناً سعی کرد با هوش مصنوعی Copilot خود، سهم قابل توجهی از کاربران ویندوز را به سمت این چت بات هدایت کند. حالا این غول مستقر در ردموند قصد دارد فصل جدیدی را در عصر هوش مصنوعی با رایانه های شخصی Copilot Plus آغاز کند. مایکروسافت می گوید کل رایانه Copilot Plus – از تراشه گرفته تا سیستم عامل، برنامه ها و ابر – با در نظر گرفتن هوش مصنوعی به روز شده است.

به لطف وجود NPU در کامپیوترهای Copilot Plus، این سیستم ها می توانند وظایف هوش مصنوعی را تا 20 برابر قدرتمندتر و تا 100 برابر کارآمدتر انجام دهند. همچنین طبق ادعای مایکروسافت، این کامپیوترهای جدید تا 58 درصد بهتر از مک بوک ایر 15 اینچی اپل در عملکرد چند رشته ای پایدار عمل می کنند.

پیاده سازی نرم افزارهای پرکاربرد مبتنی بر لوگو

موج اول رایانه های شخصی Windows Copilot Plus مجهز به تراشه های کوالکام است. مایکروسافت همچنین برنامه های محبوبی را در معماری Arm64 پیاده سازی می کند. برنامه های مایکروسافت 365 مانند اکسل، ورد، وان درایو، پاورپوینت و همچنین مرورگر کروم، واتس اپ، اسپاتیفای و بسیاری دیگر اکنون به صورت بومی در Arm اجرا می شوند.

در واقع، به گفته مایکروسافت، اکثر برنامه هایی که امروزه کاربران وقت خود را در آن سپری می کنند، نسخه های مخصوص به خود Arm را دارند. همچنین با یک شبیه ساز جدید قدرتمند به نام منشور برنامه های دیگری که هنوز نسخه لوگوی خود را ندارند می توانند روی ویندوز اجرا شوند.

عملکرد تماس جدید

حالا با تابع به خاطر آوردن می توانید به آنچه در رایانه خود دیده اید یا انجام داده اید دسترسی داشته باشید. کامپیوترهای Copilot Plus اطلاعات کاربر را به روشی شخصی سازماندهی می کنند. این ویژگی به شما کمک می کند چیزهایی را که ممکن است فراموش کرده باشید به خاطر بسپارید. در واقع رایانه شما کارهایی را که انجام داده اید در حافظه نگه می دارد و سپس می توانید آن را در بین تمام اطلاعات جستجو کنید و داده های مورد نظر خود را دریافت کنید.

ایجاد و ویرایش تصاویر با استفاده از هوش مصنوعی

مایکروسافت می گوید که از زمان راه اندازی Image Creator، تقریبا 10 میلیارد تصویر با این هوش مصنوعی ایجاد شده است. با این حال، پردازش این تصاویر در فضای ابری می تواند تعداد تصاویری را که می توانید ایجاد کنید محدود کند. اکنون، با استفاده از NPU در رایانه‌های Copilot Plus و مدل‌های قدرتمند زبان دستگاه‌های کوچک، حتی Paint و Photos نیز می‌توانند از هوش مصنوعی مولد بهره ببرند.

ترجمه همزمان و زیرنویس با هوش مصنوعی

با قابلیت زیرنویس‌های زنده اکنون می‌توانید هر صدایی را که در رایانه‌تان پخش می‌شود به زبان دیگری در زمان واقعی ترجمه کنید. با این ویژگی، هر صدای زنده یا از پیش ضبط شده در هر برنامه یا پلتفرم ویدیویی از بیش از 40 زبان می تواند به صورت آفلاین به زیرنویس انگلیسی ترجمه شود.

استفاده آسان تر از هوش مصنوعی در برنامه های ویرایش تصویر

به لطف همکاری مایکروسافت با شرکت های مطرحی مانند Adobe، امکان استفاده بهتر از نرم افزارهای این شرکت ها در کامپیوترهای Copilot Plus وجود دارد. برنامه های شاخص ادوبی مانند فتوشاپ و لایت روم در حال حاضر یک نسخه مبتنی بر لوگو دارند و نسخه های لوگوی Premiere Pro و Illustrator در تابستان 2024 عرضه می شوند.

برنامه های دیگری مانند DaVinci Rizzalo، CapCut، Cephable، DigiPro و LiquidText نیز در رایانه های Copilot Plus موجود هستند.

استودیو افکت ویندوز با ویژگی های جدید

برنامه Studio Effects به تازگی به ویندوز اضافه شده است که با استفاده از هوش مصنوعی می توانید کیفیت صدا و نور تصویر خود را بهبود ببخشید. همچنین با تله پرومپتر این برنامه می توانید در حین خواندن متن روی صفحه، تماس چشمی را با دوربین حفظ کنید. علاوه بر این، با پیشرفت های جدید، تمرکز همیشه روی صدا و چهره شما خواهد بود و هنگام حرکت تصویر و صدای شما خارج از فوکوس نخواهد بود.

اولین کامپیوترهای Copilot Plus با پردازنده های Snapdragon X Elite و Snapdragon X Plus عرضه خواهند شد که به لطف فناوری Qualcomm عملکرد قابل توجهی از نظر مصرف باتری ارائه می دهند. با این حال، باید منتظر عرضه این رایانه ها و بررسی عملی آنها باشیم و ببینیم که مایکروسافت چه برنامه ای برای موج بعدی رایانه های Copilot Plus دارد.