شرکت اپل هر سال نسل جدیدی از محصولات خود را معرفی و عرضه می کند. پیشتر آیپد پرو 2024 معرفی شد که دارای چیپ M4 است و یک پردازنده 9 هسته‌ای می شود.

افشا بنچمارک یک نوع تراشه 9 هسته ای M4 را در آیپد پرو آینده نشان می دهد. این نسخه کمی قدرتمندتر در تست چند هسته‌ای Geekbench 6 حدود 13000 امتیاز کسب می‌کند و همچنان 13 درصد پیشرفت نسبت به تراشه قبلی M3 و جهش 35 درصدی نسبت به M2 در iPad Pro قبلی ارائه می‌کند.

در اینجا به تفکیک نمرات چند هسته ای آمده است:

M4 ده هسته ای: 14600 امتیاز (تخمینی)
M4 نه هسته ای: 13000 امتیاز
M3 هشت هسته ای: 11600 امتیاز
M2 هشت هسته ای: 9600 امتیاز

جالب اینجاست که به نظر می رسد مدل 9 هسته ای از iPadOS 17.6 منتشر نشده استفاده می کند، در حالی که نسخه 10 هسته ای روی 17.4 است. اولین آزمایش عمومی iPadOS 17.6 ممکن است به زودی ارائه شود.

 ظرفیت ذخیره سازی نیز نوع تراشه M4 را تعیین می کند. آیپد پروهای 11 و 13 اینچی آینده با گزینه های 256 و 512 گیگابایتی M4 9 هسته ای را دریافت خواهند کرد، در حالی که مدل های 1 ترابایتی و 2 ترابایتی نسخه 10 هسته ای قوی تر را بسته بندی می کنند. تمامی آیپدها دارای پردازنده گرافیکی 10 هسته‌ای گرافیکی خواهند بود.

 در دیگر خبرها شرکت اپل شاید برای محصولات خود از چیپ های سری M استفاده کند، اما باید بیان داشت که برخی چیپ های آن در دیتاسنترها هم قابل استفاده هستند و تنها اختصاص به دستگاه ها پیدا نمی کنند.

طبق گزارش بلومبرگ، اپل قصد دارد پرس و جوهای پیچیده هوش مصنوعی را به پردازنده های M2 Ultra که در مراکز داده آنها کار می کنند، بارگذاری کند. این استراتژی پس از یک طرح قبلی با نام رمز پروژه ACDC (تراشه‌های اپل در مرکز داده) ارائه می‌شود که تراشه‌های سفارشی را به طور خاص برای مراکز داده طراحی می‌کرد. با این حال، این شرکت تریلیون دلاری اکنون بر این باور است که تراشه های سری M موجود آن دارای ویژگی های امنیتی کافی برای نیازهای هوش مصنوعی خود هستند.

این تراشه‌های M2 Ultra در ابتدا در مراکز داده خود اپل مستقر می‌شوند و امکان گسترش آن به سرورهای شخص ثالث در آینده وجود دارد. اپل شبکه ای از مراکز داده در سراسر ایالات متحده دارد که در حال حاضر یک مرکز جدید در واکی، آیووا در حال ساخت است.

در حالی که رقبایی مانند گوگل، متا و مایکروسافت به شدت به دنبال هوش مصنوعی مولد هستند، اپل بر تحقیق و توسعه تمرکز کرده است. در ماه دسامبر، تیم یادگیری ماشین این شرکت MLX را منتشر کرد، چارچوبی که برای بهینه‌سازی مدل‌های هوش مصنوعی برای سیلیکون اپل طراحی شده است. آنها همچنین تحقیقاتی را منتشر کرده‌اند که کاربردهای بالقوه هوش مصنوعی را در دستگاه‌ها و چگونگی بهبود ویژگی‌های موجود مانند سیری را بررسی کرده‌اند.

تاکید اخیر بر عملکرد هوش مصنوعی در طی معرفی تراشه M4، که موتور عصبی “فوق العاده قدرتمند” آن را برجسته می کند، نشان می دهد که اپل در حال آماده شدن برای نقش برجسته تری در چشم انداز هوش مصنوعی مولد است. برای کسب جزئیات بیشتر باید منتظر بررسی بود.

منبع

 

به این پست امتیاز بدید