مدیریت سنتی زباله دیگر موثر نیست. گواه این گفته تصویری است که در آرادکوه می بینیم، زباله های درهم پیچیده حاشیه شهرها و زباله های پوشیده شده در جنگل ها. توسعه دهندگان برای حل این مشکل به مدیریت هوشمند زباله روی آورده اند. تعداد شهرهای هوشمند جهان که از فناوری‌های جدید برای کاهش هزینه‌های جمع‌آوری و تفکیک زباله، بازیافت و ایجاد درآمد پایدار استفاده می‌کنند، به تدریج در حال افزایش است. در ایران ما هنوز در ابتدای راه هستیم.

در سال 1401 روزانه 54000 تن زباله معمولی در کشور تولید می شد که 83 درصد آن سهم شهرنشینان بود.

در دنیای پر سرعت امروز، با رشد جمعیت، ترویج مصرف گرایی روزانه و متعاقب آن تولید زباله بیشتر، شهرها به مدیریت زباله با سرعت بالاتر و هزینه کمتر نیاز دارند. سردرگمی وضعیت تولید زباله را باید در اعداد دید. آمار بانک جهانی نشان می دهد که در سال 2023، جهان سالانه 2.01 میلیارد تن زباله جامد شهری تولید خواهد کرد که انتظار می رود این رقم تا سال 2050 به 3.40 میلیارد تن افزایش یابد.

از شواهد معلوم می شود که اوضاع ایران خوب نیست. اشباع زمین های آلوده به زباله و جستجو برای مکان های دفن زباله جدید برای زباله ها، رودخانه های جاری شیرابه و آب های زیرزمینی آلوده کننده.

آمارهای شهرداری وزارت کشور و سازمان دهیاری های کشور در سال 1401 از تولید روزانه 54 هزار تن زباله معمولی خبر می دهد که 83 درصد آن توسط شهرنشینان تولید می شود. مرکز پژوهش های مجلس، نتیجه تداوم این روند در دهه های آینده را تولید زباله بیشتر و بروز پیامدهای شدیدتر برای محیط زیست می داند و می گوید: برای داشتن شهری پایدار، ضروری است. برای برداشتن گام به سمت رویکردهای جدید، اینترنت اشیا و مدیریت هوشمند زباله.

هوشمندی فقط در حد استفاده از برنامه

گزارش راهبردی مرکز پژوهش های مجلس به «مدیریت هوشمند پسماندهای عادی در کشور» می پردازد.

زباله های معمولی بقایای زندگی روزمره در شهر و روستا هستند. این شامل زباله های خانگی است که اغلب تفکیک نشده و شهرداری مسئولیت جمع آوری آن را بر عهده دارد و البته زباله های ساختمانی که به بدترین شکل ممکن در حاشیه شهرها رها می شوند.

بهره گیری از علم، فناوری و نوآوری در مدیریت هوشمند پسماند می تواند باعث افزایش بهره وری عملیاتی، به حداقل رساندن مصرف انرژی، کاهش انتشار آلاینده ها در محیط زیست، کاهش هزینه ها، ایجاد فرصت های شغلی پایدار و به طور کلی بهبود تاب آوری حکمرانی شهری در گذار از شرایط موجود شود. به موارد جدید مدیریت بهینه زباله

گزارش مرکز پژوهش های مجلس

بر اساس بیانیه این گزارش، «سامانه‌سازی فعالیت‌ها در بخش‌های مختلف فرآیند مدیریت پسماند، آموزش هوشمند شهروندان با استفاده از نرم‌افزارهای کاربردی، جمع‌آوری هوشمند پسماند خشک و استفاده از دستگاه‌های خود جمع‌آوری پسماند خشک» از جمله اقدامات کشور است. شهرداری ها در زمینه مدیریت هوشمند پسماند.

تنها در تعدادی از شهرداری ها حرکت به سمت هوشمندسازی مدیریت پسماند با کمک نرم افزارهای کاربردی آغاز شده است.

البته مرکز پژوهش های مجلس به میزان موفقیت طرح های اجرا شده، سرنوشت تفکیک زباله و آمار بازیافت اشاره ای نمی کند، اما می گوید که آمار سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور نیز وجود دارد. همانطور که برخی از سازمان های مدیریت پسماند در کل کشور به این موضوع اشاره می کنند «در عمل تنها تعدادی از شهرداری‌های کشور به کمک نرم‌افزارهای کاربردی، فعالیت‌های خود را در بخش‌های مختلف فرآیند مدیریت پسماند و آموزش هوشمندانه شهروندان آغاز کرده‌اند.

  • جمع آوری هوشمند زباله های خشک

در گزارش مرکز پژوهش های مجلس، علاوه بر معرفی سامانه «سیمپ» به عنوان یکی از موارد موفق، آمده است:میزان تفکیک زباله در مبدا در سراسر کشور زیر 10 درصد است که بخش کمی از این زباله ها از طریق سیستم های هوشمند جمع آوری می شود.»

به گفته معاونت پژوهشی مجلس، توسعه جمع‌آوری هوشمند زباله با چالش‌هایی مواجه است زیرا:

1- زیرساخت اجرایی و لجستیکی برای پوشش برنامه ها کافی نیست و برخی از درخواست های کاربران با تاخیر پردازش می شوند.

2- قانون مدیریت پسماند مصوب 1382 در خصوص الزام به تفکیک زباله در مبدا ضمانت اجرایی ندارد.

3- میزان جداسازی در مبدا به قدری کم است که روش های هوشمند در مقایسه با روش های سنتی (مانند جمع آوری از مخازن زباله شهری) به صرفه نیست و این امر باعث می شود که پیمانکاران تمایلی به هوشمندی نداشته باشند.

4- کتابچه راهنمای «جمع آوری هوشمند زباله های خشک توسط اپراتورهای بخش خصوصی» بسیار دیر تنظیم شده است و مدیریت اجرایی پسماند عمومی به طور کامل با این دستورالعمل مطابقت ندارد.

  • ماشین آلات جمع آوری زباله خشک (RVM)

از سال 2019، اولین دستگاه های RVM به صورت محدود در شهرهای بزرگ نصب شد، اما به گفته مرکز تحقیقات، این روش «هنوز موفقیت مورد انتظار را در کشور به دست نیاورده است».

دلایل زیادی برای عدم موفقیت این روش وجود دارد:

1- مشکلات فنی در برخی از دستگاه ها

2- عدم وابستگی اجتماعی و فرهنگی به استفاده از وسایل خود جمع آوری

3- عدم در نظر گرفتن انگیزه های مناسب برای پذیرش شهروندان بیشتر

4- هزینه بالای دستگاه های RVM نسبت به جداسازی درون مخزن و جذاب نبودن آن برای پیمانکاران

5-برخی از دستگاه ها به اینترنت متصل نمی شوند برای نظارت آنلاین

انحصار و حذف مشاغل خصوصی

مدیریت هوشمند زباله در ایران به پروژه های کوچک و جزئی محدود می شود. به عنوان مثال شهرداری تبریز از سال گذشته اقدام به جمع آوری هوشمند زباله های خشک و خشک از طریق اپلیکیشن کرد و اخیراً یکی از استانداران شهرداری تهران قول داد که در چند نقطه پایتخت سطل زباله هوشمند بسازیم.

مرکز پژوهش های مجلس در بخشی از گزارش خود به اپلیکیشن جمع آوری پسماند خشک نومند اشاره کرده است که بدون حاشیه راه اندازی نشده است. نامزد یکی از بخش‌های ابراپلیکیشن «شهرزاد» است که بر اساس اعلام شهرداری تهران به شهروندان این امکان را می‌دهد که زباله‌های خود را به شهرداری بفروشند و با اعتباری که به کیف پول شهروندان اضافه می‌شود. خرید مواد غذایی، فروشگاه یا حتی پرداخت عوارض از طرح ترافیک. کاری که از طریق اپلیکیشن «تهران من» و شهرزاد در حال انجام بود به زودی جای خود را خواهد گرفت.

در سال های اخیر چندین اپلیکیشن دیگر به جمع آوری زباله های خشک پرداخته اند، اما درگیری با پیمانکاران شهرداری همواره یکی از موانع فعالیت آنها بوده است.

تبلیغات این استارت‌آپ دولتی زمستان گذشته آغاز شد و مدیران شهرداری مدعی شدند که این نامزد می‌تواند همه مشکلات زباله‌ها را حل کند و زباله‌های کودکان را کاهش دهد. این در حالی است که چند شرکت دیگر نیز در سال های اخیر در امر جمع آوری زباله های خشک فعالیت داشته اند و اتفاقاً درگیری با پیمانکاران شهرداری یکی از مهمترین موانع فعالیت آنها بوده است. اعضای شورای شهر از “عقب ماندگی فناوری زباله” و امید به تفاهم با چینی ها برای انتقال فناوری شکایت دارند، در حالی که حمایت از فعالیت بخش خصوصی فراموش شده است.

در رابطه با چنین مشکلی، مرکز تحقیقات با بازنگری در قوانین موجود چنین راهکاری را پیشنهاد می‌کند: «جلوگیری از انحصار و شفاف‌سازی در صدور مجوز به بخش خصوصی واجد شرایط» و الزام شهرداری‌های کشور به رعایت «مجموعه هوشمند خشکسالی». زباله توسط اپراتورهای بخش خصوصی” ».

تمرین‌کنندگان و تصمیم‌گیرندگان در برابر فناوری، هوش و تغییر مقاومت می‌کنند

از آنجایی که کسب‌وکارهای کوچک جمع‌آوری زباله خود را منزوی می‌کنند، متخصصان و تصمیم‌گیرندگان در برابر فناوری، هوشمندی و تغییر مقاومت می‌کنند. در این مورد تصمیم معاونت پژوهشی مجلس این است: «افزایش آگاهی از مزایای استقرار بلندمدت اینترنت اشیا و ارتقای ظرفیت نوآوری در بین مدیران سازمان‌ها برای غلبه بر مقاومت در برابر تغییر».

مدیریت هوشمند زباله از چشم جهانیان