در مقاله ای که در مجله Nature Electronics منتشر شده است، محققان دانشگاه پنسیلوانیا نوع جدیدی از حافظه را ارائه کرده اند که در دماهای بالا فوق العاده خوب عمل می کند. این حافظه Ferrodiode Memory نام دارد و می تواند بیش از 60 ساعت در دمای باورنکردنی 600 درجه سانتیگراد به طور پایدار کار کند.

حافظه فرودیود از ماده ای به نام AIScN (l0.68Sc0.32N) با ضخامت بسیار نازک 45 نانومتر ساخته شده است. مواد ذکر شده به دلیل قابلیت حفظ حالت الکتریکی پس از حذف میدان الکتریکی خارجی و همچنین به دلیل سایر ویژگی های مطلوب، گزینه ایده آلی برای ایجاد حافظه هایی است که در دماهای بالا به راحتی کار می کنند.

حافظه فرودیود در دمای 600 درجه سانتیگراد و با ولتاژ زیر 15 ولت به مدت 60 ساعت تست شد و عملکرد عالی را نشان داد.

جاریوالا عمیق دانشکده مهندسی Penn Today's Penn Today می گوید: «پیدا کردن ضخامت مناسب برای لایه AIScN یک کار پر زحمت بود که ماه ها طول کشید. در نهایت، با کمک آزمایشگاه من و آزمایشگاه روی اولسون ما موفق شدیم به این ترکیب عالی دست پیدا کنیم.”

جاریوالا در ادامه بر اهمیت دستاوردهای تیمش در ایجاد حافظه فرودیود تاکید کرد و گفت: “این حافظه می تواند مبنایی برای پیشرفت های عظیم در محاسبات باشد که در محیط های سخت، از حفاری در اعماق زمین گرفته تا اکتشاف فضایی.”

Jariwala به پتانسیل تکنولوژی Ferrodiode Memory در ترکیب با محاسبات مبتنی بر کاربید سیلیکون اشاره می کند. او معتقد است که ادغام این حافظه با پردازنده فوق می تواند منجر به ایجاد تراشه هایی با قابلیت محاسبات حافظه پیشرفته شود. به گفته Jariwala، فناوری مورد بحث می تواند به طور قابل توجهی در محاسبات مبتنی بر هوش مصنوعی که با حجم زیادی از داده ها در محیط های چالش برانگیز کار می کند، مفید باشد.

دیر پرادانمحقق فوق دکتری پروژه حافظه فرودیود به سرعت بالای تغییر حالت الکتریکی در حافظه جدید اشاره می کند. ویژگی مورد نیاز برای خواندن و نوشتن اطلاعات با سرعت بالا.

ایده محاسبات تقویت شده با حافظه شباهت هایی با پیشرفت های اخیر در پردازنده های رایانه دارد. همچنین مانند مدل پردازنده AMD Ryzen 7 7800X3D که از کش L3 بزرگ استفاده می کند و در نتیجه عملکرد بازی آن تا حد زیادی بهبود می یابد.