مدیرعامل همراه اول از فاجعه بودن تعرفه اینترنت در کشور خبر داد. وی دلیل این مشکل را قیمت گذاری اجباری در این حوزه می داند و انعام دولتی و سایر مسائل مالیاتی را باعث خارج شدن بیش از 50 درصد درآمد اپراتور از کنترل می کند. مدیرعامل همراه اول مجموع مصرف دیتای مشترکان این اپراتور در سال گذشته را 5 هزار و 574 پتابایت اعلام کرد که رقمی نزدیک به 1400 است و نسبت به سال قبل رشد قابل توجهی نداشته است. «مهدی اخوان» در این خصوص به فیلترینگ در نیمه دوم سال اشاره کرد و گفت: با این اتفاق ممکن است شرکت با مشکلات عدیده ای مواجه شود. اگرچه چنین اتفاقی در نهایت رخ نداد و سود خالص شرکت اول نیز نسبت به مدت مشابه قبل افزایش یافت. وی گزارش داد: در نیمه دوم سال گذشته مصرف دیتا با سقوط آزاد مواجه بود اما امروز مصرف ترافیک موبایل پس از افزایش تدریجی در رتبه اول قرار گرفته است. باز هم تقریباً به میزان سپتامبر 1401 رسید

مجمع عمومی عادی سالیانه صبح امروز برگزار شد. در این جلسه مهدی آهوان، مدیرعامل همراه اول گزارشی از عملکرد این شرکت در یک سال گذشته ارائه کرد و گفت: در حال حاضر 24 میلیون مشترک ثابت و 79 میلیون مشترک اعتباری دارند.

به گفته وی VLR بیش از 70 میلیون مشترک و HLR 104 میلیون مشترک ثبت کرده اند: ما رشد HLR را کنترل کردیم تا هزینه های خود را کنترل کنیم.

مصرف دیتا توسط مشترکان موبایل اول در ماه سپتامبر به 1401 رسید

به گفته اخوان، در سال گذشته مجموع مصرف دیتا توسط مشترکان این اپراتور حدود 5574 پتابایت بوده است. این در حالی است که کل مصرف دیتای تلفن همراه اول با رشد 44 درصدی در سال 1400 از 5500 پتابایت فراتر رفت، اما این رقم در سال 1401 ثابت ماند.

رکورد روزانه ترافیک دیتای این اپراتور در سال گذشته 20.5 پتابایت بوده است و به گفته اخوان، اگر در نیمه دوم سال فیلترینگ وجود نداشت، میزان مصرف ترافیک داده می توانست بسیار بیشتر از ارقام فعلی باشد.

وی افزود: در نیمه دوم سال گذشته با توجه به شرایط حاکم بر کشور و برخی سیاست های اعمال شده توسط دولت در حوزه فضای مجازی، در نیمه دوم سال افت قابل توجهی در مصرف ترافیک داده ها داشتیم. و اگر این اتفاق نمی‌افتاد، این اعداد بسیار زیاد می‌شد. ما معمولا سالانه 20 تا 30 درصد افزایش می یابد مصرف ترافیک داده داشتیم.

وی با بیان اینکه در نیمه دوم سال گذشته مصرف دیتا با سقوط آزاد مواجه شد، گفت: امروز مصرف ترافیک موبایل پس از افزایش تدریجی در رتبه اول قرار گرفته است. باز هم تقریباً به میزان سپتامبر 1401 رسید: “ضریب مصرف ترافیک و قبل از این اتفاقات 80 در 20 یعنی 80 درصد از مشتریان ما از خدمات میزبانی شده در خارج از کشور استفاده کرده اند. حالا این نسبت 40 تا 60 همین بود

به گفته مدیرعامل همراه اول، با توجه به اجرای سیاست پلتفرم های بین المللی، شرایط بسیار سختی را در نیمه دوم سال پیش بینی کردند و ممکن است این شرکت با مشکلات بسیار جدی مواجه شود: «اما این اتفاق نیفتاد و نه تنها آیا سود ما کاهش نیافته است، اما نسبت نسبت به سال قبل نیز افزایش داشته است.

به گفته وی اولین ماهواره در سال گذشته از سود خالص 5 هزار میلیارد تومان و درآمد عملیاتی نیز بیش از 38 هزار میلیارد تومان بوده است. درآمد حاصل از خدمات دیتا و پیامک این اپراتور نیز می باشد 21 هزار و 726 میلیارد تومان که 55 درصد از درآمد عملیاتی آنها را تشکیل می دهد.

اخوان اعلام کرد که سهم بازار درآمد موبایل اول 57 درصد است که به گفته او رقبا سال هاست که نتوانسته اند سهم بازار درآمد قابل توجهی را به دست آورند و موبایل اول همچنان از نظر سهم بازار درآمد پیشتاز است.

روبیکا بیشترین سهم مصرف ترافیک را در کشور دارد

اخوان در بخشی دیگر از سخنان خود به آخرین وضعیت پلتفرم های زیرمجموعه این شرکت اشاره کرد و با بیان اینکه روبیکا در حال حاضر 40 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد و کل ترافیک مصرفی در سال گذشته 922 پتابایت بوده است، گفت: روبیکا در بین تمامی سرویس های دیجیتال قرار دارد. تمامی خدمات فضای مجازی اعم از وب سایت و اپلیکیشن بیشترین سهم مصرف ترافیک را در کشور دارند.»

به گفته وی، My Companion در حال حاضر 35 میلیون کاربر، 2.36 میلیون مشترک فعال روزانه و 13 میلیون مشترک فعال ماهانه دارد.

اخوان همچنین به «بومینو» راهکار خدمات اینترنتی این اپراتور برای کودکان اشاره کرد و با بیان اینکه بومینو 7 میلیون و 900 هزار کاربر منحصر به فرد دارد، گفت: بومینو سرویسی است که والدین آن را برای ارائه خدمات اینترنتی ایمن و سالم به فرزندان خود انتخاب می کنند.

به گفته وی، پلتفرم شاد نیز روزانه 10 میلیون کاربر فعال دارد که با بازگشایی مدارس و کرونا این تعداد کاهش چندانی نداشته است.

مدیرعامل شرکت معبر آل با بیان اینکه صرفه جویی ارزی و حمایت از تولید داخلی را در دستور کار خود دارند، ابتدا بیان کرد که برای اولین بار بیش از هزار میلیارد تومان از محصولات شرکت های دانش بنیان را خریداری کرده اند تا بخشی از نیازهای مورد نیاز را تامین کنند. تجهیزات. همچنین نزدیک به 300 میلیارد تومان برای تحقیق و توسعه هزینه شد که برای 1200 نفر شغل ایجاد کرد.

این برادری همچنین اعلام کرد که در سال گذشته 120 میلیون تماس ورودی با مراکز تلفن همراه اول برقرار شده که 25.7 میلیون تماس توسط کارشناسان پاسخ داده شده است.

«تعرفه اینترنت در کشور فاجعه است»

مدیرعامل شرکت هماول اول در بخش پایانی این مجمع که مربوط به پرسش و پاسخ بود، عدم رشد قیمت سهام این شرکت را منوط به تعرفه اجباری اینترنت دانست و گفت:

تعرفه اینترنت همراه و سرعتی که ما در واقع دیتا را در کشور می فروشیم فاجعه است. هیچ صنعتی در کشور این شرایط را ندارد و آن هم به دلیل قیمت گذاری اجباری است. متوسط ​​قیمت یک گیگابایت اینترنت موبایل در کشورهای همسایه ما 2 دلار یعنی 100 هزار تومان است. متوسط ​​قیمت یک گیگابایت اینترنت در شبکه تلفن همراه کشور 3600 تومان است. این در حالی است که قیمت ما با اپراتورهای منطقه تفاوتی ندارد.»

وی همچنین به سهم 31 درصدی دولت از درآمد این اپراتور به همراه مالیات و عوارض اشاره کرد و گفت: با این حال تیم مدیریتی شرکت قدرتی بر 50 درصد درآمد ندارد و به جیب دولت می رود. در لحظه تعیین نرخ، آنها یک نرخ اجباری ارائه می دهند.”

اخوان درباره روند توسعه 5G کشور نیز با بیان اینکه این امر بستگی به این دارد که گوشی از نسل پنجم پشتیبانی کند، در حالی که تلفن های شبکه فعالی که این ویژگی را دارند بسیار کم هستند، گفت: همچنین صاحب برند گوشی باید در ایران این قابلیت را داشته باشد که آن را فعال کند. به دلیل مسائل تحریمی این کار را نکنید. بنابراین سرمایه گذاری ما باید تضمین شود و بازاری برای آن وجود داشته باشد.»

“First Companion بزرگترین اپراتور در خاورمیانه است”

علی بقایی، رئیس هیئت مدیره همراه اول با اشاره به اینکه تحریم های ظالمانه آسیب های زیادی به صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور وارد کرده است، گفت: این تحریم ها مانع توسعه اپراتور اول نشده است.

به گفته وی، حمار اول همچنان بزرگترین اپراتور تلفن همراه در ایران و خاورمیانه است که تلاش می کند در تحول دیجیتال نیز پیشگام باشد.

بقایی همچنین اعلام کرد که در حال توسعه پلتفرم های دیجیتال هستند. در دستور کار محصولات و کسب و کارها در زمینه اینترنت اشیا، فین تک، هوش مصنوعی و توسعه اپلیکیشن های 5G قرار دارد.

در نهایت و با تصویب هیأت مدیره 70 درصد سود قابل تقسیم این شرکت، معادل هر سهم 449 ریال بین سهامداران توزیع خواهد شد.

لازم به ذکر است دیجیاتو گزارش 1401 اولین ماهواره و هیئت مدیره آن را بررسی کرده است که می توانید در اینجا مطالعه کنید.