مقامات ارشد ایالات متحده خواسته های خود را از رئیس جمهور مطرح کردند جو بایدن آنها تلاش های خود را برای ممنوعیت ورود خودروهای ساخت چین به بازار آمریکا افزایش داده اند و آنها را “تهدیدی وجودی” برای صنعت خودروسازی داخلی می دانند.

آخرین حمله سناتور شرود براونرئیس کمیته بانکی سنا، در یک سخنرانی ویدیویی از بایدن خواست تا «ممنوعیت کامل خودروهای الکتریکی چینی در ایالات متحده» را اجرا کند. وی همچنین در نامه ای به رئیس جمهور این کشور نوشت: خودروهای برقی چینی تهدیدی وجودی برای صنعت خودروسازی آمریکا هستند.

براون، یکی از دموکرات‌های اوهایو که در ماه نوامبر نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده است، گفت: «ما نمی‌توانیم به چین اجازه دهیم کلاهبرداری‌های مورد حمایت دولت خود را به صنعت خودروی ایالات متحده وارد کند.

براون تنها یکی از تعداد فزاینده قانون‌گذاران و گروه‌های صنعتی است که درباره پتانسیل خودروهای ارزان قیمت چینی و خودروهای برقی «متصل» برای تضعیف خودروسازان آمریکایی هشدار می‌دهند. نگرانی آنها پس از آن تشدید شد که غول خودروهای برقی چینی BYD اعلام کرد که قصد دارد کارخانه ای در مکزیک بسازد که به عنوان یک “در پشتی” بالقوه برای دسترسی معاف از گمرک به بازار ایالات متحده تحت توافقنامه های تجاری تلقی می شود.

در فوریه 2024، دولت بایدن تحقیقاتی را در مورد اینکه آیا فناوری در خودروهای ساخت چین با جمع‌آوری داده‌های حساس خطر امنیت ملی را به همراه دارد، آغاز کرد. این بررسی ها ممکن است منجر به محدودیت های جدید یا ممنوعیت کامل واردات شود.

بایدن در ماه مارس با ایجاد امنیت ملی گفت: «چین مصمم است بر آینده بازار خودرو تسلط یابد، از جمله از طریق استفاده از رویه‌های ناعادلانه… سیاست‌های چین می‌تواند بازار ما را با خودروهای خود پر کند و خطراتی برای آینده ایجاد کند». “من نمی خواهم این اتفاق در دوران مسئولیت من رخ دهد.

انجمن تولیدکنندگان آمریکایی هشدار داد که “سیل خودروهای برقی چینی با قیمت پایین مصنوعی به ایالات متحده، هزاران شغل آمریکایی را از بین خواهد برد و بقای صنعت خودروی ایالات متحده را در کل تهدید خواهد کرد.”

خودروسازان چینی مانند BYD با یارانه های دولتی به سرعت رشد کردند و اکنون بر بازار جهانی خودروهای برقی تسلط دارند. حتی با وجود تعرفه های بالای ایالات متحده بر واردات چینی، قیمت خودروی الکتریکی کوچک BYD Seagull از 11400 دلار شروع می شود که کسری از قیمت مدل های مشابه ساخت آمریکا است.