ویدئوی ویروسی که پیوند سر را به تصویر می‌کشد، شبیه تبلیغات تلویزیونی آخر شب است، اما آینده‌ای دور را پیش‌بینی می‌کند. بازوهای جراح رباتیک می چرخد ​​و سر مردی را که در حال مرگ است برمی دارد و روی بدنی جوان و سالم می گذارد.

این ویدیو ادعا می کند که BrainBridge اولین مفهوم دستگاه پیوند سر انقلابی است که از روبات های پیشرفته و هوش مصنوعی برای انجام پیوند چهره به چهره استفاده می کند. این ویدئو میلیون ها بازدید و بیش از 24000 نظر در فیس بوک و هشدار محتوایی در TikTok برای تصاویر وحشتناک سرهای بریده دریافت کرد.

وب سایت برینبریج دارای چندین آگهی شغلی از جمله رهبر تیم علوم اعصاب و مشاور روابط دولتی است. همه اینها به اندازه کافی قانع کننده است که نیویورک پست اعلام کند که BrainBridge یک استارتاپ مهندسی پزشکی در نظر گرفته می شود و قصد دارد تا هشت سال آینده یکی از آنها باشد.

با این حال، بر اساس بررسی فناوری MIT، برینبریج یک شرکت واقعی نیست و در هیچ کجا ثبت نشده است. پربیننده ترین ویدیو توسط هاشم الغیلی ساخته شده است. او همچنین ویدیوی ویروسی EctoLife را در سال 2022 درباره رحم مصنوعی ساخت که خبرنگاران را واداشت تا صحت آن را تأیید کنند. با این حال، برینبریج فقط یک اثر هنری بحث برانگیز نیست و بیشتر به عنوان یک بیلبورد عمومی برای طرح بحث برانگیز ضد مرگ در نظر گرفته می شود.

متعصبان طول عمر، جایگزینی بدن را به عنوان ارزان ترین و سریع ترین راه برای معکوس کردن پیری معرفی می کنند.

هاشم الگیلی که در دبی زندگی می کند، می گوید که در حال نظارت بر پیشرفت ویدیو در حالی که بازدیدها و نظرات را زیر نظر دارد، اما اصرار دارد که فیلم برای دریافت کلیک ها ساخته نشده است، بلکه برای مطالعه امکان سنجی این عمل ساخته شده است.

این پروژه ویدئویی تا حدی توسط الکس زاورونکوف، بنیانگذار Insilico Medicine، که در زمینه کشف دارو فعال است، تامین شده است. پس از اینکه ژاورونکوف این ویدئو را در پروفایل لینکدین خود منتشر کرد، کاربران متوجه شدند که صورت او روی دو بدن نشان داده شده در ویدئو قرار گرفته است.

زاورونکوف در پیامی در واتس اپ به بررسی فناوری MIT گفت که به طراحی و تامین مالی چندین پروژه کمک کرده است. او همچنین مدعی است که برخی افراد مشهور حامی مالی این پروژه هستند.

بسیاری از طرفداران طول عمر بیشتر اذعان دارند که وضعیت تحقیقات ضد پیری خوب به نظر نمی رسد. داروهای ضد پیری تاکنون پیشرفت چشمگیری نداشته اند و با پیشرفت تحقیقات در سطح مولکولی، مسئله مرگ پیچیده تر از همیشه به نظر می رسد.

با افزایش سن، میلیاردها سلول ما به تدریج تسلیم اثرات غیرقابل برگشت آنتروپی می شوند، که ممکن است هرگز معکوس نشود. در مقابل، قرار دادن سر بر روی بدن جوان نسبتا آسان به نظر می رسد. گروه Fellowship Biotech Longevity که از طرفداران شدید طول عمر هستند، جایگزینی بدن را به عنوان ارزان ترین و سریع ترین راه برای معکوس کردن پیری معرفی کرده اند.

اما آیا پیوند سر موثر خواهد بود؟ در اوایل دهه 1970، رابرت وایت، جراح مغز و اعصاب آمریکایی، سر یک میمون را برداشت، آن را روی بدن میمون دیگری گذاشت و سیستم گردش خون آنها را به هم دوخت.

گفته می شود که سر چند روز قبل از مرگش هوشیار و بینا بود. به احتمال زیاد، پیوند سر انسان نیز کشنده خواهد بود. اما حتی اگر زنده بمانید، از نظر روحی و جسمی فلج خواهید شد زیرا تعویض سر به معنای قطع نخاع است.

اما طرفداران مبادله سر می گویند راه حل های قابل قبولی برای این مشکل وجود دارد که چندین مورد از آنها در ویدیوی Brainbridge ظاهر می شود. به عنوان مثال، در اروپا، برخی از معلولان پس از رفع آسیب های نخاعی توسط پزشکان با دستگاه های الکترونیکی، توانسته اند دوباره راه بروند. دانشمندان دیگری در چین در حال مطالعه فاکتورهای رشد برای ترمیم اعصاب هستند.

گردن اتصال

اگر می خواهید مغز خود را حفظ کنید، چرا باید روی بدن انسان باشد؟ شما می توانید سر را با دستگاه قلب و ریه زنده نگه دارید و ایمپلنت عصبی ایلان ماسک به او اجازه می دهد تا زمانی که زنده است در اینترنت گشت و گذار کند.

از سوی دیگر، پزشکان به امید حل مشکل کمبود اعضا، پیوند اعضای خوک اصلاح شده ژنتیکی را روی بیماران آزمایش می کنند. اگر از داشتن دم و چهار پا ناراحت نیستید، شاید بتوانید سر خود را روی بدن خوک بگذارید.

بیایید یک قدم جلوتر برویم. چرا اهداکننده جسد باید مرده باشد؟ از نظر تشریحی امکان داشتن دو سر وجود دارد. دوقلوهای به هم چسبیده وجود دارند که دارای یک بدن هستند. اگر تشخیص داده شد که همسر شما به سرطان لاعلاج مبتلا شده است، اگر به ذهن او اجازه زنده ماندن بدهد، از سر او در کنار سر خود استقبال می کنید.

از این گذشته، مفهوم اهدا کننده زنده در پزشکی پیوند نیز بسیار پذیرفته شده است و گفته می شود که زوج های متاهل را می توان از ناحیه لگن وصل کرد، پس چرا از ناحیه گردن نه؟

ادامه مطلب

اگر ویدیوی برینبریج تلاشی برای سنجش واکنش عمومی بود، موفق شد. از زمان انتشار آن، هزاران کاربر به بررسی مسائل اخلاقی پیرامون این عمل پرداخته‌اند. به عنوان مثال، اگر فردی مثلاً در یک تصادف رانندگی دچار مرگ مغزی شود، جراحان می توانند از قلب، کبد و کلیه های خود برای نجات جان چند نفر دیگر استفاده کنند. آیا استفاده از بدن برای نجات تنها یک نفر غیر اخلاقی است؟

آیا استفاده از بدن برای نجات تنها یک نفر غیر اخلاقی است؟

الغائلی می گوید رایج ترین سوالی که در این زمینه پرسیده می شود این است که این اجساد را از کجا می آورید؟ وب‌سایت برینبریج پاسخ می‌دهد که «بدنی‌هایی که فاقد آگاهی تکامل‌یافته هستند، از نظر اخلاقی از EctoLife مشتق می‌شوند». EctoLife شرکت فعال در زمینه رحم مصنوعی در تاریخ قبلی خود است. همچنین نشان می دهد که افرادی که به دلیل درد مزمن یا مشکلات روانی تحت اتانازی قرار می گیرند می توانند منابع بالقوه بدن باشند.

در بیشتر موارد، به نظر می رسد مردم از ایده پیوند سر متنفر هستند. یک کشیش در فیس بوک این مفهوم را نفرت انگیز، غیراخلاقی، غیر ضروری، کفرآمیز، شیطانی و احمقانه خواند و افزود که آنها نمی دانند دارند چه می کنند. پوستری از خاورمیانه بابت این ویدئو عذرخواهی کرد و به شوخی گفت: “این فیلم توسط یکی از بیماران روانی ما ساخته شده است که دیشب فرار کرد.” ما از مردم می خواهیم که به فعالیت های روزانه خود ادامه دهند زیرا همه چیز تحت کنترل است.”

الغائلی با علاقه و کمی نگرانی بازخوردها را دنبال می کند. او می گوید: «نظرات منفی زیادی وجود دارد، اما افرادی هم هستند که از آن حمایت می کنند و برای ما ایمیل می فرستند. او می‌گوید: اگر نامزدهای مناسبی پیدا شوند، حامیان پل بریج مایلند یک مطالعه امکان‌سنجی کوچک را برای بررسی اینکه آیا ایده‌شان قابل اجرا است یا خیر، تأمین مالی کنند.