مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از استارتاپ‌ها و شرکت‌های فین‌تک دعوت کرد محصولات و خدمات خود را روی دو نئوبانک و موبایل بانک این موسسه مالی ارائه کنند.

«سعید شمسی‌نژاد» امروز در نخستین رویداد مرکز نوآوری بانک قرض‌الحسنه مهر ایران که با نام «مهرنو» در سالن همایش‌های کتابخانه ملی ایران برگزار شد، به ارائه آمار عملکرد بانک‌های قرض‌الحسنه پرداخت و گفت: با اقداماتی که در دولت صورت گرفت و حمایت‌های بانک مرکزی و وزارت اقتصاد از این حوزه، دو بانک قرض‌الحسنه رشد سریعی داشته‌اند و هم اکنون ۵ درصد از نقدینگی شبکه بانکی در دست این دو بانک است.

او همچنین اعلام کرد که هر دو این بانک‌ها به رتبه‌های تک رقمی رتبه‌بندی تراکنش‌ها روی شبکه شاپرک رسیده‌اند.

مهر ایران به دنبال جذب۵۰ میلیون مشتری با روش‌های نوین

شمسی‌نژاد افزود: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران توانسته است در سه سال اخیر تعداد مشتریان خود را از حدود ۱۰ میلیون مشتری به ۱۸ میلیون نفر و منابع بانک را از ۷۰ هزار میلیارد تومان به ۲۹۰ هزار میلیارد تومان برساند. تسهیلات اعطایی این بانک از ۲ میلیون فقره به ۳.۸ میلیون فقره رسیده و تبه تراکنش‌های این بانک در شبکه شاپرک نیز از ۱۵ به ۵ ارتقا یافته است.

به گفته او، اپلیکیشن موبایل بانک مهرایران نیز یکی از سه موبایل بانک پر نصب کشور است.

مدیرعامل این بانک در مورد ضرورت تاسیس مرکز نوآوری نیز گفت: هدف ما توسعه فرهنگ قرض‌الحسنه و رسیدن به ۵۰ میلیون مشتری با ۵۰ میلیون کارت بانکی قرض‌الحسنه است. رسیدن به این هدف با روش‌های سنتی ممکن نیست.

او ادامه داد: شعار ما «کارت مهر، کارت زندگی» است. می‌خواهیم قرض‌الحسنه را از تامین مالی صرف خارج کنیم و در تمامی ابعاد زندگی مردم، از خرید کالا و خدمات گرفته تا بیمه، آموزش، تامین مالی سفر و سایر ابعاد وارد کنیم. بنابراین به تنوع ابزارها و محصولات نیازمندیم.

به گفته شمسی‌نژاد، کمک به توسعه کسب‌وکارهای خارج از بانک نیز از جمله اهداف مرکز نوآوری است.

اعلام آمادگی برای همکاری با استارتاپ‌ها

او همچنین به وجود انبوه اطلاعات مشتریان سیستم بانکی اشاره کرد و گفت: استارتاپ‌ها و فین‌تک‌ها می‌توانند از این داده‌ها استفاده کنند و خدمات اختصاصی برای دستگاه‌های مختلف، جامعه دانشگاهی و سایر گروه‌ها طراحی کنند.

شمسی‌نژاد با بیان اینکه این بانک از اکوسیستم‌سازی حمایت می‌کند و چند پایلوت را در این زمینه شروع کرده است، تاکید کرد که داده‌های موجود در اختیار استارتاپ‌های متقاضی قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران همچنین با اشاره به تعهد این بانک برای ارایه تسهیلات به یک‌هزار شرکت دانش‌بنیان، گفت: در دو سال گذشته به حدود ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان وام قرض‌الحسنه ۹۰۰ میلیون تومانی اعطا شده و امسال هم این رویکرد تداوم خواهد داشت.

او با اعلام اینکه دو نئوبانک در کنار محصول موبایل بانک این موسسه مالی راه‌اندازی شده است، گفت: روی این بسترها، محصولات شرکت‌های فین‌تک در قالب قراردادی با تضمین منافع دو جانبه عرضه خواهد شد.

حمایت‌های مرکز نوآوری بانک مهرایران از استارتاپ‌ها

«علی مجیدی»، مدیر مرکز نوآوری بانک مهر ایران،‌ در ادامه در مورد ضرورت تاسیس مرکز نوآوری بانک صحبت کرد.

به گفته مجیدی، نیاز به نوآوری در محصول و فرایند کسب‌وکار، تعامل با بازیگران جدیدی و ارائه شیوه‌های نوین عملکرد در بانک و نهادسازی نوآوری از جمله اهداف راه‌اندازی این مرکز است.

او موارد دیگری مانند واکنش فعالانه به الزامات تحول دیجیتال و جهت‌دهی به جریان مالی قرض‌الحسنه را نیز از دیگر اهداف مورد توجه برشمرد.

مجیدی سپس حمایت‌هایی را برشمرد که در مرکز نوآوری بانک از استارتاپ‌ها انجام می‌شود.

بر این اساس،‌ آموزش‌های تخصصی و منتورینگ، دسترسی به APIهای بانکی، ایجاد ارتباطات و شبکه‌سازی، حمایت از تحقیقات و رساله‌های دکتری مرتبط، امکان مشارکت و جذب حمایت از بانک و فضای کار اشتراکی و اختصاصی را خدمات قابل ارائه در این مرکز عنوان کرد.

سه ارائه مرتبط با طرح مسائل بانکی از دیگر برنامه‌های این رویداد بود.

«حمیدرضا توسلی سبزوار»، معاون فناوری اطلاعات بانک،  در ارائه‌ خود به موضوع  «فرابانک مهر» پرداخت و آن را محور توسعه زیست بوم دیجیتالی قرض‌الحسنه عنوان کرد.

او اعلام کرد که این بانک با ۵۰۴ شعبه در ۳۱۴ شهرستان، دارای بیش از ۱۷ میلیون مشتری است که ۹ میلیون نفر از این تعداد، مشتریان آنلاین هستند.

به گفته توسلی، هم اکنون ۱۶ درصد از کل ترافیک اینترنت کشور به خدمات مالی اختصاص دارد و سهم محتوا نیز بیش از ۲۸ درصد است.

«رضا قرائی پور»، معاون برنامه‌ریزی و تحول بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز در ارائه‌ بعدی به موضوع  ترویج و توسعه فرهنگ قرض‌الحسنه پرداخت.

او گفت: تا کنون حدود ۴ میلیون فقره وام قرض‌الحسنه بانک پرداخت کرده‌‌ایم.

«علی مجیدی» و «محمد امین صمیمی» نیز در ارائه‌ای مشترک به موضوع بانکداری اجتماعی، مسئولیت اجتماعی و نوآوری اجتماعی پرداختند و شبکه سازی و دریافت ایده‌ها در این باره را از مهم‌ترین اهداف رویداد نو برشمردند.

افت ۶۰ درصدی سرمایه‌گذاری خطرپذیر در سال ۱۴۰۲

در بخش پایانی رویداد نیز پنلی با حضور«محمدحسین سجادی نیری»، مدیرعامل «تکنوتجارت» و رییس هیئت مدیره «انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر»، «مصطفی عبدلی»،‌ رئیس اداره کل سازمان و برنامه‌ریزی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، «مهدی سادات حیاتشاهی»،‌ مدیرعامل «صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی صنایع خلاق» و «علی عمیدی»، مدیرعامل «کارن‌کراد» برگزار شد.

سجادی نیری در این پنل گفت: در کل دنیا با پدیده افت سرمایه‌گذاری VCها بعد از کرونا مواجه بوده‌ایم و میزان سرمایه‌گذاری در برخی از اکوسیستم‌ها تا ۶۰ درصد افت کرده است.

او با بیان اینکه در ایران نیز از سال ۱۴۰۱ این روند آشکار شده است، افزود: چالش‌های اقتصادی پس از کرونا و افزایش حجم شکست‌ها، رویکرد شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر را با چالش جدی مواجه کرد و موجب کاهش شدید سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها در مرحله بذری و مراحل اولیه شده است.

سجادی نیری گفت: بر اساس آمار، حجم تعهد سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۱ حدود ۲.۷ همت بوده و پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۲ با حدود ۶۰ درصد افت مواجه شده باشد.

او اما تاکید کرد که با توجه به پیش‌بینی اعتبار مالیاتی در قالب قانون جهش دانش‌بنیان و شکل‌گیری ۹ شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی (CVC) این افت در سال جاری جبران شود.

به گفته نیری، ۱۹ موافقت اصولی اولیه برای تشکیل شرکت‌های CVC ارائه شده و شرکت‌هایی که در این حوزه تاسیس شوند، با نظارت شورای دانش‌بنیان معاونت علمی، بخشی از مالیات خود را در استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

رشد چشمگیر میزان تامین مالی جمعی

علی عمیدی، مدیرعامل کارن کراد نیز در این نشست اعلام کرد که بر اساس آمار فرابورس، میزان تامین مالی جمعی از ۶۵۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به ۳۴۵۴ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است.

به گفته او، پیش‌بینی‌ها حاکی است که امسال حجم تامین مالی جمعی به حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

عبدلی نیز گفت که بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با یکی از اپراتورهای تلفن همراه وارد مذاکره شده و ارزش‌گذاری سیم‌کارت و توثیق آن را برای دریافت وام در دستور کار دارد.