با شیوع ویروس کرونا، مردم در سراسر جهان سبک زندگی خود را تغییر داده اند. بزرگترین تحول در تغییر سبک و روش تدریس برای یادگیری بود. بسیاری از کلاس های حضوری تعطیل شد و روش های سنتی تدریس و یادگیری جای خود را به آموزش آنلاین (آموزش الکترونیکی) داد. به این ترتیب معلمان و اساتید یادگیری حضوری و سنتی خود را به پلتفرم های جدیدی مانند Shad، Google Meet، Skype، Skyroom و … منتقل کرده اند. در ادامه در مورد یادگیری آنلاین، روش های یادگیری و مزایا و معایب آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

آموزش آنلاین

اینترنت بزرگترین پایگاه اطلاعاتی است که در دسترس اکثر مردم است. یادگیری آنلاین یعنی یادگیری که از طریق اینترنت، کامپیوتر، موبایل و الکترونیک صورت می گیرد، البته انواع مختلفی دارد. این آموزش به دور از کلاس های سنتی و حضوری صورت می گیرد. با آموزش آنلاین و برگزاری کلاس مجازی، هرکسی می تواند از هر جایی با گوشی وارد کلاس شده و اپلیکیشن نصب کند.

این کلاس آنلاین شامل محیط آموزشی صدا، تصویر و مجازی، گفتگوی صوتی و چت با معلمان و اساتید است که نسبت به کلاس های سنتی بسیار انعطاف پذیرتر است.

8 مزایای یادگیری آنلاین

یادگیری مجازی مانند سایر روش های آموزشی دارای مزایا و معایبی است که در مورد مزیت های یادگیری آنلاین صحبت خواهیم کرد.

1. نامحدود از نظر زمان و مکان

این روش یادگیری بسیار محبوب و جذاب است. فرد یا دانش آموز می تواند در هر زمان و مکانی که بخواهد به کلاس بپیوندد. امکان برگزاری کلاس آنلاین در هر زمان وجود دارد و افراد می توانند با تعامل با یکدیگر در مورد زمان آن به توافق برسند.

2. هزینه کمتر

در کل هزینه آموزش مجازی کمتر است و این یک نوع اقتصاد اقتصادی است. اکثر افراد برای تبلیغ کار خود دوره های آموزشی رایگان زیادی را در اختیار کاربران قرار می دهند و اگر دوره رایگان نباشد، ارزش چندانی نخواهد داشت. از طرفی بسیاری از کسانی که به دنبال یادگیری موضوعی هستند، گاهی مجبور به سفر به شهرهای دیگر و پرداخت هزینه هایی مانند ایاب و ذهاب می شوند. همچنین بسیاری از کارمندان دولتی و شرکت های خصوصی اجازه شرکت در دوره های حضوری را ندارند و آموزش آنلاین بهترین و مقرون به صرفه ترین گزینه برای آنها خواهد بود.

3. آسایش و آرامش

یکی دیگر از مزایای یادگیری آنلاین برای دانش آموزان، راحتی و آرامش بیشتر است. با توجه به اینکه این نوع آموزش در هر مکانی برگزار می شود، می توان با خیالی آسوده و با هر لباسی در کلاس های مجازی شرکت کرد و از آموزش الکترونیکی استفاده کرد. همچنین، زمانی که فرد مشغول انجام کار دیگری است، مانند انتظار در اداره، مترو یا داخل ماشین، کلاس‌های آنلاین و آموزش مجازی برگزار می‌شود.

4. تقویت آموزش و رزومه کاری

دوره های آموزشی آنلاین نیاز به زمان کمتری دارد. با مدیریت زمان می توان دوره های آموزشی بیشتری را صرف کرد و بر مهارت های کاری و حرفه ای خود افزود. با این روش تدریس، نیازی به حضور در کلاس نیست و به راحتی می توان به تعداد دوره های تکمیل شده آنلاین اضافه کرد.

5. دسترسی طولانی مدت به منابع آموزشی

مردم همیشه شرایطی برای یادگیری ندارند، گاهی اوقات بهره وری افراد کاهش می یابد و بهره وری مناسبی ندارند. به عنوان مثال، برخی افراد تمایل بیشتری به مطالعه در شب و برخی دیگر در روز دارند. یکی از مشکلات و محدودیت های اساسی یادگیری حضوری این است که به این شرایط توجه چندانی ندارند و شرایط افراد را برای یادگیری نادیده می گیرند. دانش‌آموزان می‌توانند فیلم‌ها، عکس‌ها، نمودارها و مقالات را در زمانی که فرصت دسترسی به یادگیری مورد نظرشان را داشته باشند، مشاهده کنند.

7. بی واسطه بودن دانش و علم

پلتفرم های الکترونیکی به راحتی جریان ثابتی از اطلاعات به روز را ارائه می دهند. اطلاعات جدید در کمتر از یک دقیقه به تمام دنیا می رسد. با یادگیری آنلاین، دانش‌آموزان در هر سطح آموزشی این فرصت را دارند که بدون محدودیت خاصی از طریق دستگاه‌های دیجیتال و اینترنتی مانند ویدئو، فایل‌های صوتی، کنفرانس‌ها، وبینارها، اسلایدها و تصاویر، دانش مورد نیاز خود را به دست آورند. تحصیلات مورد نظر خود را دریافت کنید. دنیای الکترونیک این امکان را به کاربر می دهد که در کلاس های مجازی با سرعت بسیار بالایی سوالات خود را مطرح و حل کند. جدای از یادگیری، نتایج و نمرات به سرعت از طریق اینترنت به دست دانش آموز می رسد و کاربر از عملکرد خود آگاه می شود.

8. تنوع روش های یادگیری

در الگوی سنتی آموزش، دانش آموزان باید درس را از طریق کتاب، کاغذ، خودکار و معلم خود بیاموزند. اما در روش مجازی تنوع روش های تدریس افزایش یافته است و دانش آموزان می توانند با استفاده از تصاویر، محتوای صوتی، تصویری، گرافیک و عکس و انواع رسانه های دیجیتال و پس از یادگیری آن به صورت دلخواه درس ها را به نحو بهتری بیاموزند. راه برای معلم می گوید یا در آزمون شرکت می کند و نمره می گیرد.

معایب آموزش آنلاین

در یادگیری مجازی به دلیل تعامل کمتر با محیط آموزشی، حواس پرتی دانش آموز یا دانش آموز، خستگی و بی حوصلگی ممکن است آموزش به طور کامل و موثر شکل نگیرد. از طرفی شاید گروهی از فراگیران با فناوری ارتباطات آشنایی نداشته باشند و با چالش های بزرگی مواجه شوند و حتی نتوانند به موقع از کلاس استفاده کنند. معایب آموزش آنلاین به شرح زیر است:

1. عدم بازخورد با فراگیران

در کلاس های حضوری، ارتباط و تعامل معلمان بسیار آسان است. هر دانش آموزی در همان ساعت کلاس از معلم یا استاد بازخورد می گیرد و اگر در درک مسئله یا موضوعی مشکل داشت، به راحتی می تواند آن را با معلم در میان بگذارد و یاد بگیرد. در آموزش حضوری این بازخورد امکان پذیر نیست و گاهی اوقات زمان زیادی طول می کشد تا زبان آموز بازخورد خود را دریافت کند که از طریق جلسات بازخورد، تصاویر و فیلم ها به زبان آموز داده می شود.

2. عدم امکان کنترل کامل فراگیر

در طول آموزش و یادگیری آنلاین، کنترل حضور دانش آموزان کمی دشوار است. حتی ممکن است فراگیران در طول کلاس کارهای دیگری انجام دهند و نسبت به کلاس بی تفاوت باشند و معلم نتواند تمام فعالیت های آنها را کنترل کند. در این شرایط ضمن تقویت حس اعتماد و مسئولیت باید از حضور والدین و اطرافیان کمک گرفت.

3. افزایش عایق

پس از همه گیری کرونا، مدارس و دانشگاه ها تمام کلاس های خود را به صورت مجازی برگزار کردند. بسیاری از مردم به ویژه جوانان دچار وسواس، افسردگی و گوشه گیری بودند. آموزش آنلاین باعث دوری مردم و کاهش ارتباطات عمومی شده است. این انزوا در چند سال گذشته تأثیر بسزایی بر زندگی مردم داشته است.

4. اینترنت مورد نیاز است

یکی از مشکلاتی که اغلب افراد در یادگیری مجازی دارند این است که به دلیل سرعت پایین اینترنت، بسیاری از کلاس ها برای مردم قطع شده است. بنابراین نتوانستند درس را به خوبی بیاموزند. گاهی اوقات کاربران مجبور به دانلود و نصب نرم افزارهای سنگینی می شدند که برای دسترسی به کلاس های مجازی نیاز به اینترنت زیادی داشت.

آخرین کلمه

آموزش آنلاین و مجازی در چند سال اخیر بسیار گسترش یافته است. این روش مزایای زیادی دارد و کاربران و زبان آموزان زیادی را به خود جذب کرده است. روش های متنوع یادگیری، دسترسی آسان و راحت، جهانی بودن منابع از مهم ترین مزیت های آن است و از سوی دیگر معایبی مانند کاهش انگیزه و ارتباط، قطع و وصل شدن اینترنت و نیاز شدید به آن را می توان نام برد. ناتوانی در کنترل فراگیران