امکان ذخیره و دانلود محتوای آموزشی نیز دیگر ویژگی‌ای محسوب می‌شود که بهتر است آن را مدنظر قرار دهید، زیرا گاهی شاید در شرایطی باشید که امکان استریم آنلاین مستقیم از وب‌سایت آموزش آنلاین وجود نداشته باشد.

دیگر نکته‌ای که در انتخاب پلتفرم آنلاین آموزش می‌تواند اثرگذار باشد، تعداد دوره‌ها و گستره‌ و کیفیت آن‌ها است. البته، معمولاً کم پیش می‌آید که در پلتفرمی دوره‌ای ناتمام بماند؛ اما به‌هرحال قبل‌ از تلاش برای شروع دوره مطمئن باشید موارد آموزشی تکمیل شده‌اند.

ثبت‌نام و ایجاد حساب کاربری در پلتفرم نیز جز مواردی است که باید به آن توجه داشت به‌خصوص برای کاربران با آی‌پی ایران این موضوع می‌تواند اهمیت پیدا کند. همچنین اگر دریافت گواهی معتبر از پلتفرم جزو اولویت‌های شما است، حتماً این مورد را بررسی کنید.

در نهایت، پشتیبانی و طرح‌ها یا دوره‌های غیررایگان با قیمت منصفانه می‌تواند در آخرین مرحله مورد توجه قرار بگیرد. حتی اگر در دوره رایگانی ثبت‌نام کرده‌اید ممکن است همچنان بخشی از مشکلات تحت پشتیبانی قرار بگیرند؛ بنابراین این موضوع را نیز مدنظر قرار دهید.

در ادامه، چند نمونه از بهترین وب‌سایت های رایگان آموزش خارجی و ایرانی را معرفی می‌کنیم که می‌توانید با توجه به نیازتان از دوره‌های رایگان یا پولی آن‌ها بهره‌مند شوید.

بهترین ‌وب‌سایت‌های آموزش آنلاین خارجی

خلاصه‌ای از بهترین وب‌سایت‌های آموزش آنلاین خارجی را در ادامه مشاهده می‌کنید که بدون رتبه‌بندی در فهرست قرار گرفته‌اند.

امکان ندارد که صحبت از دوره و آموزش آنلاین باشد و اسمی از Coursera به‌ میان نیاید. این پلتفرم با بیش‌ از هزاران دوره مختلف از انواع رایگان و غیررایگان دردسترس افرادی قرار دارد که تشنه یادگیری هستند و البته تسلط خوبی به زبان انگلیسی دارند تا با کمک دوره‌های آن مهارت‌های خود را توسعه دهند. Coursera به‌عنوان یکی از بهترین سایت های جهان شناخته می‌شود که در حوزه آموزش فعالیت می‌کند.

علاوه‌براین، امکان دریافت گواهینامه نیز برای هر دوره وجود دارد که در آن صورت برای تمام دوره‌ها چه رایگان و چه پولی باید هزینه‌ای پرداخته شود. همین حالا می‌توانید با ساخت حساب کاربری در پلتفرم Coursera از جدیدترین دوره‌ها بهره‌مند شوید و آموزش را براساس سرعت یادگیری و زمان خود به پایان برسانید.