دومین دوره نمایشگاه ایران آیتکس (کسب‌وکارهای مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات) از ۱۶ تا ۱۸ مهر ماه در دانشگاه شریف برگزار می‌شود. آنطور که دبیر این رویداد اعلام کرد آیتکس قصد دارد تا با همکاری گروه فناوری اطلاعات شریف به جذب نخبگان در شرکت‌های برتر فناورانه دست بزند و همچنین به جذب سرمایه برای تیم‌های کوچک استارتاپی منتهی شود.

«علی روزی‌طلب» دبیر رویداد آیتکس در نشست خبری که در روز نخست این نمایشگاه برگزار شد اعلام کرد که در این نمایشگاه ۷۰ غرفه و ۳۵ شرکت وجود دارد. او تأکید کرد رویداد ایتکس هم به‌صورت مجازی در حال برگزاری است و هم به‌صورت حضوری. روزی‌طلب همچنین اعلام کرد در حاشیه این نمایشگاه قرار است پنل‌ها و کارگاه‌های آموزشی با حضور افراد شناخته شده اکوسیستم استارتاپی و شرکت‌های فناورانه برگزار شود.

روزی‌طلب باور دارد نمایشگاه آیتکس می‌تواند فرصت مناسبی برای ایجاد بازارهای جدید برای شرکت‌کنندگان باشد. او برپایی چنین رویدادهایی را یک ارتباط مستقیم بین صنعت و دانشگاه دانست و تأکید کرد که آن‌ها قصد دارند تا فرایند جذب و استخدام را راحت‌تر بسازند: «ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مدیران شرکت‌های بزرگ،فراهم شدن بستری برای ارسال رزومه و استخدام در شرکت‌ها و همچنین شرکت رایگان در کارگاه‌های آموزشی از جمله فواید حضور در این رویداد است.»

مهاجرت و تأمین سرمایه از معضلات بزرگ شرکت‌های فناورانه هستند

آزاد معروفی، دبیر کل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور هم در افتتاحیه این نمایشگاه به معضل مهاجرت نخبگان اشاره کرد و گفت: «در کنار حس خوبی که برای برپایی چنین نمایشگاه‌هایی به وجود می‌آید نباید این حقیقت را فراموش کرد که با مهاجرت نخبگان روبرو هستیم. مهاجرت نیروی انسانی تیشه به ریشه همه حوزه‌ها می‌زند و در حوزه فناوری این بیشتر موضوعیت دارد.»

روزی‌طلب نیز به موضوع مهاجرت پرداخت و اعلام کرد: «آمارهای تأییدنشده‌ای وجود دارد که بیشتر از ۵۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشجویان دانشگاه شریف مهاجرت می‌کنند. این موضوع برای همه ما نگران‌کننده است ولی واقعیت این است که کاری هم از دست ما برنمی‌آید. مشکلات سیاسی و اجتماعی زیادی در کنار مسائل اقتصادی وجود دارد که باعث رشد این مهاجرت می‌شود. نمایشگاه ایتکس می‌تواند به نوبه خود کاری کند تا دانشجویان از پتانسیل‌ شرکت‌های داخلی آگاه شوند.»

«احسان آریانیان» ریاست پژوهشگاه فناوری اطلاعات نیز در افتتاحیه این مراسم به اهمیت تأمین سرمایه برای تیم‌های استارتاپی در کشور پرداخت: «نبود سرمایه از مشکلاتی است که کسب‌وکارهای نوپا را تهدید می‌کند.» او همچنین تأکید کرد که کمبود نیروی انسانی حاذق نیز از دیگر معضلاتی است که در حال حاضر بازار شرکت‌های فناورانه را تهدید می‌کند.

شرکت‌ها به دنبال ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه

«آرمین فتاحی» مدیر جذب گروه سولیکو که در این نمایشگاه حضور یافته به دیجیاتو گفت: «از استقبال دانشجویان سورپرایز شدیم و توقع نداشتیم که ما به‌عنوان یک شرکت کمتر شناخته‌شده در بین شرکت‌های فناورانه مورد توجه دانشجویان شریف قرار بگیریم. اما این اتفاق رخ داده و از این موضوع خوشحال هستیم.»

او درباره چرایی ورود گروه سولیکو به حوزه فناوری به دیجیاتو گفت: «با توجه به پیشرو بودن شرکت، از فناوری‌های نوین هم داریم استفاده می‌کنیم و می‌خواهیم در انقلاب چهارم فناوری حضور پررنگی داشته باشیم. می‌خواهیم پلی بین صنعت و دانشگاه باشیم.»

«لیلا بزاز رحیمی» مدیر جذب و استخدام رایتل نیز در گفتگو با دیجیاتو اعلام کرد آن‌ها به دنبال جذب دانشجویان حاذق در این رویداد هستند. او برپایی این نمایشگاه در داخل دانشگاه شریف را موضوعی خوش‌یمن دانست و گفت: «در نمایشگاه‌های پیشینی که در محیط‌های آکادمیک برگزار کردیم با مخاطبینی از جنس دانشجویان روبرو بودیم که از بین آن‌ها استخدامی هم داشتیم.»

بزاز رحیمی همچنین تأکید دارد رویدادهایی مانند ایتکس می‌توانند به دانشجویان علاقه‌مند یک شمای کلی از بازار کار بدهد و آن‌ها را با رشته‌هایی که بازار کار بیشتری دارد آشنا کند. او تأکید دارد که شرکت‌ها باید بتوانند راهنمای دانشجویان باشند و آن‌ها را در مسیر شغلی که برایشان گنگ است، یاری دهند.

قدمی کوچک برای آشنایی دانشجویان با بازار کار

«محمدعلی میهن‌خواه» مدیر محصول ابر آسیاتک نیز در گفتگو با دیجیاتو اعلام کرد حضور آن‌ها در این رویداد برای ارائه محصولات و خدمات خود به سایر شرکت‌ها و تیم‌های کوچک دانشجویی است.

میهن‌خواه باور دارد که برپایی چنین نمایشگاهی در محیط دانشگاه شریف یک سری فواید و معایب دارد: «باور دارم که استعدادها را نمی‌توان به‌صورت گذری پیدا کرد اما به‌هر حال شناخت اولیه‌ای به ما داده می‌شود که می‌توانیم در بلندمدت آن را به همکاری تبدیل کنیم. وقتی که در دانشگاه هستیم، مخاطبین خارج دانشگاه را تقریبا از دست می‌دهیم اما در عوض با سطح مخاطبینی روبرو هستیم که جزو نخبگان دانشگاهی هستند.»

میهن‌خواه برپایی چنین نمایشگاه‌هایی را قدمی کوچک برای چلوگیری از مهاجرت نیروها از کشور دانست: «مشکل مهاجرت خیلی بزرگ‌تر است اما نمی‌توان هیچ قدمی هم برنداشت. این قدم کوچک هم می‌تواند در اندازه خودش تآثیر بگذارد.»

این دوره از نمایشگاه برای اولین بار به صورت فیزیکی برگزار شد و دوره پیشین آن در زمان کرونا و به صورت آنلاین برگزار شده بود. عموم بازدیدکنندگان هم می‌توانند با ارائه کارت ملی خود به دانشگاه، از غرفه‌ها بازدید کنند.