مزیت دیگر پایتون در‌کنار هزاران منابع عالی برای یادگیری، جامعه‌ی جهانی بسیار بزرگ آن است. وقتی با مشکلی مواجه می‌شوید، در تالارهای گفت‌وگو مانند Stack Overflow آن را می‌توانید مطرح و به‌سرعت پاسخ مشکل را دریافت کنید؛ زیرا در گذشته حداقل یک نفر با مشکل شما مواجه شده است.

همچنین، تقاضا برای توسعه‌دهندگان ماهر پایتون در شرکت‌ها و صنعت‌های مختلف زیاد است و با نیم‌نگاهی به وب‌سایت‌های کاریابی، متوجه درآمد این زبان در ایران و خارج از مرزها خواهید شد. دراین‌میان، همیشه عده‌ای هستند که مخالفت خود را با درآمدزا‌بودن پایتون نشان می‌دهند. البته تا حدودی حق با آن‌ها هم هست؛ زیرا در شهرهای کوچک که ماهیت صنعتی ندارند یا شرکت‌های چندانی در آن‌ها نیست، علم برنامه‌نویسی به‌خوبی خود را نشان نمی‌دهد.

درمقابل، اگر در شهرهایی مانند تهران یا اصفهان زندگی می‌کنید و باز‌هم دربرابر پایتون جبهه می‌گیرید، این بار باید بگوییم که احتمالاً مسیر انتخابی شما برای یادگیری و درآمدزایی اشتباه بوده است؛ زیرا پایتون یکی از پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی است. میزان درآمد این زبان در ایران با کشورهای دیگر فرق می‌کند؛ اما هنوز‌هم از‌پسِ کارهای زیادی برمی‌آید و مناسب‌ترین زبان برای شروع برنامه‌نویسی است.

چگونه یادگیری پایتون را شروع کنیم؟

خوشبختانه این روزها مجبور نیستید که وقت خود را در دوره‌های فیزیکی بگذرانید. چنین دوره‌هایی مزیت‌هایی مانند کار جمعی و رفع سریع‌تر اشکالات را نیز دارند؛ اما هزینه‌ی زیادی روی دست شما باقی می‌گذارند.

بهترین مکانی که برای شروع نیاز دارید، همین لپ تاپ یا کامپیوتری است که مقابلتان قرار گرفته است. کلاس یا دوره‌ای آنلاین را انتخاب کنید و گام‌به‌گام آن را جلو ببرید. روند پیشرفت را ردیابی و خود را درگیر پروژه‌های معنادار از ساده تا پیشرفته کنید؛ اما هیچ‌وقت عجول نباشید؛ زیرا بیشترین چیزی که در برنامه‌نویسی به‌ کارتان می‌آید، صبور‌بودن است.

درباره‌ی دوره‌ی انتخابی‌تان نیز باید هشیار باشید که انگیزه شما را در مسیر یادگیری کم نکند و آن‌قدری پربار باشد که در‌کنار یادیگری، از آن لذت کافی را ببرید.

بهترین منابع برنامه نویسی پایتون

از‌آن‌جا‌که زبان پایتون منابع زیادی به زبان انگلیسی و فارسی دارد، انتخاب از بین بهترین‌ها کمی سخت است. ما هم سعی کردیم تا برخی از بهترین منابع انگلیسی و فارسی را در فهرست پیش‌ رو جای دهیم.

سایت پایتون (Python.org)

سایت پایتون، رسمی‌ترین مرجع برای یادگیری مفاهیم این زبان، داکیومنت‌های عظیمی دارد که در آن، هر چیزی از مبتدی تا پیشرفته توضیح داده شده است. شما می‌توانید با مراجعه به بخش Docs درباره‌ی توابع، کتابخانه‌ها، دستورالعمل‌ها و سایر امکانات مربوط به پایتون اطلاعات بیشتری کسب کنید.