سوندار پیچای از اهداف بلندپروازانه‌ی گوگل پرده برداشت و اعلام کرد که این شرکت در سال ۲۰۲۴ روی اولویت‌های بزرگ خود سرمایه‌گذاری خواهد کرد. این اولویت‌‌ها عمدتاً از هوش مصنوعی و کاربران گوگل، تا پلتفرم‌های سازمانی را دربر‌ می‌گیرد.

وب‌سایت ورج به یادداشت مدیرعامل گوگل دست پیدا و جزئيات هفت هدف مهم شرکت را در سال ۲۰۲۴ تشریح کرده است:

  • توسعه‌ی پیشرفته‌ترین وایمن‌ترین و مسئولانه‌ترین هوش مصنوعی
  • بهبود دانش، یادگیری و خلاقیت و بهره‌وری
  • ساخت بهترین پلتفرم‌ها و دستگاه‌های محاسباتی شخصی
  • توانمندسازی سازمان‌ها و توسعه‌دهندگان برای نوآوری در Google Cloud
  • ارائه‌ی مطمئن‌ترین محصولات و پلتفرم‌های جهان
  • بازسازی شرکت به‌نحوی که برای مخاطبان گوگل و نیز جهانیان کاربردی باشد
  • بهبود سرعت و کارایی و بهره‌وری شرکت و ارائه‌ی ماندگارترین روش‌ها برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها
  • جای تعجب نیست که هوش مصنوعی در صدر فهرست قرار دارد. هوش مصنوعی جمنای اولترا در حال نزدیک‌شدن به زمان انتشار است. گوگل در زمان انتشار نسخه‌ی ۱٫۰ آن در ماه دسامبر (آذر و دی)، در حال کار روی نسخه‌های بعدی نیز بوده است.

    نکته‌ی بسیار مهم در اهداف سال ۲۰۲۴ گوگل، اضافه‌کردن ویژگی‌های هوش مصنوعی مولدی است که واقعاً مفید باشند. به‌طور مثال، کار با اپلیکیشن Duet AI بسیار سرراست‌تر از مورد مشابه خود، یعنی اپلیکیشن SGE می‌شود.

    دیگر هدف مهم گوگل که ساخت بهترین پلتفرم‌ها و دستگاه‌های محاسباتی شخصی است، بی‌تردید به سیستم‌عامل اندروید و مرورگر کروم اشاره می‌کند. گوگل برای بهبود تجربه‌ی اندروید سعی کرده است تا مانند گوشی آیفون دستگاهی بسازد که سخت‌افزار و نرم‌افزار آن به‌طور یکپارچه درکنار هم عمل کند. خانواده‌ی گوشی گوگل رشد چشمگیری تجربه کرده است؛ اما هنوز برای رقابت با بزرگان راه درازی در پیش دارد.

    در همین حال، غول فناوری باید در سال جاری پلتفرم جدیدی را با نسخه‌ی واقعیت تعمیم‌یافته‌ی اندروید، یعنی اندروید XR، معرفی کند.

    بیشتر بخوانید

    ساخت محصولات و پلتفرم‌های مطمئن برای گوگل جالب به‌نظر می‌رسد؛ چراکه محصولات این شرکت معمولاً عمر چندانی نمی‌کنند. Google Cloud تنها نام تجاری است که اشاره صریحی به آن در اهداف گوگل می‌شود که از رقابت تنگاتنگ آن با مایکروسافت و آمازون در این زمینه حکایت می‌کند.

    باید دید اهداف داخلی گوگل درباره‌ی کارآمدترکردن شرکت، مانند بهبود سرعت و کارایی و بهره‌وری شرکت تا چه حد بر میزان اخراج‌ها مؤثر خواهد بود. گوگل ممکن است با کوچک‌تر‌کردن ابعاد شرکت و کاستن از پیچیدگی و دیوان‌سالاری آن بتواند در ارائه‌ی محصولات یا ویژگی‌ها سریع‌تر عمل کند و بهترین نتیجه‌ی ممکن را برای خود رقم بزند.