مثلث برمودا بین میامی، سان خوان، پورتوریکو و جزیره برمودا قرار دارد. این منطقه که صدها هزار مایل مربع در اقیانوس اطلس شمالی را پوشش می دهد، دارای ترافیک سنگین کشتی هایی است که از سواحل شرقی ایالات متحده و خلیج مکزیک حرکت می کنند.

نام مثلث برمودا از کجا آمده است؟

نام مثلث برمودا برگرفته از مقاله ای است که در سال 1964 در مجله معروف Argosy منتشر شد که چندین ناپدید شدن در این منطقه را بازگو می کرد. به گزارش مجله دیسکاور، مقاله «مثلث مرگبار برمودا» هیچ توضیحی برای این وقایع ارائه نمی دهد، هرچند که به شدت بر ماهیت مرموز این منطقه تأکید دارد.

مقاله ای که در مجله Argosy منتشر شده است به ناپدید شدن USS Cyclone (کشتی تدارکاتی نیروی دریایی آمریکا) در سال 1918 و ناپدید شدن بمب افکن ها در یک تمرین آزمایشی در سال 1945 و همچنین یکی از هواپیماهایی که برای جستجوی آنها و نجات فرستاده شده است، اشاره دارد.

آیا مثلث برمودا واقعی است؟

بله، مثلث برمودا یک منطقه جغرافیایی واقعی است، اما اسرار پیرامون آن اغلب نتیجه داستان سرایی اغراق آمیز است. این و حوادث دیگر امروز به بخشی از افسانه مثلث برمودا تبدیل شده است. این داستان ها اغلب با هم ترکیب می شوند و نشان می دهند که چیزی شوم در زیر سطح اقیانوس اطلس پنهان شده است.

چرا مثلث برمودا خطرناک است؟

خطر درک شده مثلث برمودا از ترافیک سنگین دریایی و هوایی منطقه، آب و هوای غیرقابل پیش بینی و تمایل انسان به تاکید بر رویدادهای مرموز یا غیرقابل توضیح ناشی می شود.

ترافیک سنگین و بلایای طبیعی

این واقعیت که ترافیک در منطقه مثلث برمودا بسیار سنگین است ممکن است بخشی از این معما باشد. در منطقه ای که تعداد کشتی ها زیاد است، تصادفات بیشتر از مناطقی با ترافیک کمتر رخ می دهد. همچنین این واقعیت را در نظر داشته باشید که مثلث برمودا اغلب طوفانی است و تعجب آور نیست که کشتی ها گاهی در آنجا غرق شوند.

ناهنجاری های مغناطیسی و خطاهای مسیریابی

یکی دیگر از توضیحات رایج برای مثلث برمودا بر اساس مغناطیس است. قطب شمال مغناطیسی زمین با قطب شمال جغرافیایی آن منطبق نیست، بنابراین قطب نماها معمولا شمال واقعی را نشان نمی دهند.

فقط در امتداد خطوطی که به عنوان خطوط آگونیک (خط صفر مغناطیسی) شناخته می شوند، شمال جغرافیایی با شمال مغناطیسی منطبق است و قطب نماها واقعاً دقیق هستند.

خط رنج از دریاچه سوپریور تا خلیج مکزیک در نزدیکی مثلث برمودا امتداد دارد. طبق یک نظریه، ملوانانی که عادت به اصلاح مغایرت‌های قرائت‌های قطب‌نما دارند، می‌توانند در نزدیکی خط صفر مغناطیسی اشتباه کنند و باعث گم شدن مسیر شوند. همراه با آب های اغلب کم عمق در اطراف جزایر کارائیب، اشتباهات ناوبری می تواند باعث شود کشتی ها در زمین های پنهان زیر آب به گل نشسته باشند.

نظریه دیگری ادعا می کند که مثلث برمودا محل یک ناهنجاری مغناطیسی بزرگ است که در آن خطوط میدان مغناطیسی زمین پیچ خورده است. این همچنین می تواند باعث خطاهای ناوبری شود. اما در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که مثلث برمودا دارای اختلالات مغناطیسی غیرعادی باشد.

ذخایر متان در زیر دریا

برخی از دانشمندان پیشنهاد کرده اند که غرق شدن کشتی در مثلث برمودا ممکن است ناشی از حباب های بزرگ آزاد شده از ذخایر متان زیر آب باشد.

در این منطقه، بستر دریا حاوی ذخایر زیادی از گاز است که می تواند ناگهان آزاد شود و اقیانوس را به سوپ کف آلود تبدیل کند که کشتی ها را می بلعد (طبق آزمایشات، وجود حباب در آب باعث کاهش چگالی و در نتیجه می شود. ، کشتی در آب غرق می شود). احتمالاً فرآیند مشابهی دهانه های بزرگی را در کف دریا در نزدیکی نروژ ایجاد کرد. اگرچه این مکانیسم منطقی است، اما شواهدی مبنی بر انتشار اخیر متان از منطقه اطراف مثلث برمودا وجود ندارد و آخرین باری که چنین پدیده ای در این منطقه رخ داده است، حدود 15000 سال پیش بوده است.

موج های عظیم

توضیح دیگر مثلث برمودا وجود امواج عظیم است. امواج عظیم می توانند به طور غیرمنتظره ای شکل بگیرند و به ارتفاع دو یا حتی سه برابر امواج اطراف برسند.

محققان انگلیسی از مدل های آزمایشگاهی و کامپیوتری برای شبیه سازی برخورد امواج عظیم با ارتفاع بیش از 30 متر بر روی کشتی ها استفاده کردند. یکی از آنها معتقد بود که کشتی هایی که به اندازه کافی در میان دو تاج موج معلق باشند، شکسته می شوند. اگرچه امواج عظیم مطمئناً می توانند کشتی ها را واژگون یا ویران کنند، اما هیچ مدرک قطعی دال بر اینکه آنها عامل بلایای مثلث برمودا هستند وجود ندارد.

ادامه مطلب

دولت آمریکا مثلث برمودا را به رسمیت نمی شناسد و این منطقه در هیچ نقشه رسمی نشان داده نشده است. گارد ساحلی و وزارت دفاع نیز بارها از اهمیت دادن بیش از حد به این منطقه یا افسانه های آن خودداری کرده اند. علاوه بر این، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد مثلث برمودا با توجه به ترافیک بیشتر در این منطقه، نرخ بالاتری از حوادث هوایی یا دریایی نسبت به سایر مناطق جهان دارد.

حقیقت پشت افسانه مثلث برمودا چیست؟

توضیح واقعی مثلث برمودا ممکن است در اقیانوس نباشد، بلکه در ذهن ما باشد. ذهن ما اغلب نسبت به رویدادهای عجیب و به یاد ماندنی تعصب دارد و تفاوت های آماری را به درستی محاسبه نمی کند. به عنوان مثال، ما بیشتر احتمال دارد که رویدادهای خارق العاده را به یاد بیاوریم (مانند ناپدید شدن یک کشتی بدون توضیح) تا رویدادهای معمولی مانند غرق شدن کشتی در طوفان.

از بادر ماینهوف

وقتی چیزی در چشمان ما جسورانه باشد، می تواند ما را به توجه بیشتر وادار کند. این پدیده شکلی از «اثر بادر ماینهوف» یا «توهم تکرار» است.

وقتی چیزی را می شناسیم، از آن لحظه به بعد بیشتر متوجه آن در اطراف خود می شویم. این می تواند ما را وادار کند که فکر کنیم به سرعت در حال افزایش است، در حالی که در واقع این ما هستیم که بیشتر به آن توجه می کنیم.

هر عاملی که مسئول افسانه مثلث برمودا باشد، چه روانی و چه غیر از آن، باید در نظر داشته باشیم که هیچ مدرکی وجود ندارد که این منطقه خطرناکتر از هر نقطه دیگری از جهان باشد.