نصف شدن بیت کوین یک رویداد مهم در فضای ارزهای دیجیتال است که تقریباً هر چهار سال یک بار اتفاق می‌افتد و پاداش دریافتی ماینرها برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها در شبکه بیت‌کوین را کاهش می‌دهد. همانطور که از نام آن پیداست، یک رویداد نصف کردن پاداش استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال را به نصف کاهش می دهد. این فرآیند برای کنترل عرضه و حفظ وضعیت کمبود و عرضه محدود در پروتکل بیت کوین کدگذاری شده است.

نصف شدن بیت کوین به دلیل تأثیر مستقیم آن بر عرضه و در نتیجه روی قیمت خرید بیت کوین و در نهایت تبعیت از قیمت سایر ارزهای دیجیتال از جمله قیمت اتریوم برای معامله گران بسیار مهم است. این مقاله به بررسی استراتژی‌های معاملات بیت‌کوین در طول نصف شدن، پویایی بازار ارزهای دیجیتال، روند قیمت، سیگنال‌ها و فرصت‌های معاملاتی، و رفتار کلی سرمایه‌گذار در طول نصف شدن می‌پردازد.

رویداد نصف شدن بیت کوین چیست؟

بیت کوین بر روی یک شبکه غیرمتمرکز از کامپیوترها به نام گره ها اجرا می شود. استخراج بیت کوین فرآیند ایجاد بلوک های معتبر است که سوابق تراکنش ها را به دفتر کل عمومی و غیرمتمرکز بیت کوین اضافه می کند. ماینرها افراد یا نهادهایی هستند که نقش مهمی در ایمن سازی و اعتبارسنجی تراکنش ها در بلاک چین بیت کوین دارند. در ازای این خدمات، ماینرها با بیت کوین پاداش می گیرند.

در فرآیند استخراج بیت کوین، از سخت افزار برای حل مسائل پیچیده ریاضی که تراکنش های شبکه را تایید می کند، استفاده می شود. ماینرها از قدرت محاسباتی استفاده می کنند و برای حل این محاسبات با هم رقابت می کنند و اولین کسی که آن را حل می کند، بلوک جدیدی از تراکنش ها را به بلاک چین اضافه می کند.

فرآیند نصف کردن بیت کوین، پاداشی را که به استخراج کنندگان برای حل محاسبات ریاضی و اعتبارسنجی تراکنش ها در بلاک چین بیت کوین داده می شود، نصف می کند. این مکانیزمی است که توسط ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین، در پروتکل بیت کوین ساخته شده است و تقریباً هر چهار سال (یا هر 210000 بلاک) اتفاق می افتد.

در ابتدا، ماینرها به ازای هر بلوکی که به بلاک چین اضافه می کردند، 50 بیت کوین پاداش دریافت می کردند. هاوینگ اول پاداش را به 25 بیت کوین کاهش داد و نصف شدن بعدی در سال های 2016 و 2020 پاداش را به ترتیب به 12.5 و 6.25 بیت کوین کاهش داد. در آوریل 2024 به 3125 بیت کوین کاهش می یابد و تا زمانی که تمام 21 میلیون بیت کوین استخراج شود ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: نحوه خرید شیبا از نیپوتو

کاهش پاداش استخراج، صدور بیت کوین های جدید را کنترل می کند و ویژگی کمیاب بیت کوین مانند طلا را حفظ می کند. عرضه بیت کوین به ۲۱ میلیون سکه محدود شده است و با دشوارتر شدن استخراج و صرف منابع بیشتر برای استخراج بیت کوین های جدید، نرخ انتشار کاهش می یابد و بیت کوین کمیاب تر می شود و به طور بالقوه ارزش آن افزایش می یابد.

نصف شدن بیت کوین در سال 2024

اگرچه زمان دقیق نصف شدن بعدی نامشخص است، کارشناسان تاریخ احتمالی آوریل 2024 را نشان داده اند که نزدیک به چرخه تاریخی چهار ساله است.

پیش بینی می شود که نصف نهایی در سال 2140 رخ دهد، زمانی که تعداد BTC در گردش به حداکثر عرضه 21 میلیون خود برسد. در این مرحله دیگر بیت کوین جدیدی استخراج نخواهد شد.

نصف کردن بیت کوین به گونه ای طراحی شده است که تا حدودی قابل پیش بینی باشد تا از اختلالات قابل توجه شبکه جلوگیری شود. با این حال، قبل و بعد از رویداد نصف شدن، اغلب شاهد افزایش نوسانات در قیمت بیت کوین هستیم.

تاثیر تاریخی نصف شدن بر روند قیمت بیت کوین چیست؟

داده های تاریخی و تحلیل بنیادی نشان می دهد که نصف شدن بیت کوین بر قیمت تأثیر می گذارد. این رویداد معمولا منجر به خوش بینی و روند صعودی در بازار ارزهای دیجیتال و همچنین نوسانات مثبت قیمت می شود.

رشد قیمت را می توان به عوامل مختلفی نسبت داد، در درجه اول پویایی عرضه و تقاضا. کاهش عرضه بیت کوین آن را کمیاب تر، افزایش تقاضا و افزایش ارزش آن می کند.

علاوه بر این، رویداد نصف شدن توجه را به فضای ارزهای دیجیتال، تغییر رفتار سرمایه‌گذاران، جذب سرمایه‌گذاران جدید و (FOMO)، پیش‌بینی قیمت از سوی تحلیلگران در رسانه‌های اجتماعی و تعامل بیشتر جامعه جلب می‌کند که اغلب منجر به افزایش فعالیت معاملاتی می‌شود.

روندهای ثابتی در تجزیه و تحلیل قیمت در طول هر نصف شدن بیت کوین مشاهده شده است. در سال 2016، ارزش بیت کوین قبل از نصف شدن به 665 دلار رسید و یک سال بعد به 2250 دلار رسید.

نصف شدن سال 2020 در ماه می اتفاق افتاد، زمانی که بیت کوین 8740 دلار قیمت داشت. در پایان آن سال، قیمت بیت کوین به 29000 دلار افزایش یافت.

نوسانات بازار و فرصت های معاملاتی در طول نصف شدن بیت کوین

وقوع یک رویداد نصف شدن اغلب با افزایش نوسانات بازار همراه است. این نوسانات تاریخی هم چالش ها و هم فرصت هایی را برای معامله گران در بازار ارزهای دیجیتال ایجاد می کند. در حالی که عدم اطمینان می تواند خطراتی را به همراه داشته باشد، همچنین راه هایی را برای تجارت استراتژیک باز می کند، به ویژه برای کسانی که به طرز ماهرانه ای از نوسانات قیمت سوء استفاده می کنند.

معامله گران می توانند روند غالب را در یک روند صعودی دنبال کنند و پس از نصف شدن، یک موقعیت خرید را در یک روند صعودی باز کنند یا یک موقعیت کوتاه را در یک روند نزولی باز کنند. معامله گران می توانند سطوح مقاومت یا حمایت کلیدی را برای معامله شناسایی کنند که قیمت این سطوح را بشکند.

خرابی ها می توانند به معکوس کردن یک روند یا ادامه روند موجود کمک کنند. سطوح حمایت سطوح قیمتی هستند که در آن کاهش قیمت متوقف می شود و سطوح مقاومت مانع از حرکت صعودی می شود.

معامله گران می توانند این سطوح را با استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال مانند خطوط روند، میانگین متحرک یا خطوط حمایت و مقاومت افقی شناسایی کنند و منتظر بمانند تا قیمت در نهایت از سطح مقاومت یا زیر سطح حمایت شکسته شود. زمانی که قیمت بالاتر یا پایین تر از سطح شناسایی شده بسته می شود، شکست تایید می شود که نشان دهنده تغییر احتمالی در احساسات بازار است.

به عنوان مثال، در سال 2016، قبل از نصف شدن، بیت کوین حدود 665 دلار معامله می شد. معامله گرانی که سطح مقاومت 700 دلاری را هدف قرار می دهند ممکن است استراتژی شکست صعودی را اتخاذ کرده باشند و اگر قیمت به بالای 700 دلار برسد، ممکن است نشانه شکست صعودی باشد.

پس از تایید شکست، معامله گران می توانند یک موقعیت خرید (طولانی) در یک شکست صعودی یا یک موقعیت فروش (کوتاه) در یک شکست نزولی باز کنند.

معامله گران باید به نظارت بر شرایط بازار و تنظیم استراتژی خود با توسعه بازار ادامه دهند. معاملات شکست با هدف حرکت ایجاد شده توسط عبور قیمت از سطح قابل توجهی انجام می شود. معاملات برک آوت خطراتی را به همراه دارد و شکست های کاذب نیز ممکن است رخ دهد.

همچنین معامله گران می توانند تفاوت قیمت صرافی های مختلف را بررسی کنند. نوسانات بیت کوین می تواند عدم تعادل قیمتی موقتی ایجاد کند و معامله گران می توانند با خرید در یک صرافی ارز دیجیتال و فروش در دیگری از این فرصت های آربیتراژ استفاده کنند.

ارزیابی ریسک در حین بازیافت

در حالی که نصف شدن بیت کوین به طور کلی به عنوان یک رویداد مثبت تلقی می شود، به خصوص در کوتاه مدت خطرات ذاتی را به همراه دارد. دوره منتهی به نصف شدن اغلب منجر به افزایش نوسان می شود.

در صورتی که انتظارات بازار با نتایج واقعی مطابقت نداشته باشد، تشخیص احتمال یک روند نزولی یا اصلاح موقت قیمت نیز مهم است. علاوه بر این، بازرگانان باید اطمینان حاصل کنند که دارایی های دیجیتال آنها به طور ایمن ذخیره می شود. از یک کیف پول سخت افزاری یا کیف پول نرم افزاری ایمن استفاده کنید و برای امنیت بیشتر، احراز هویت دو مرحله ای را فعال کنید.