کوالکام در یک بیانیه مطبوعاتی سه پردازنده X-Elite را معرفی کرد. این شرکت برای اولین بار محصولاتی را ارائه کرد که از نظر قدرت محاسباتی رقیب جدی پردازنده های شرکت های مطرحی مانند اپل، اینتل و AMD هستند.

پردازنده های سری Snapdragon X Elite از 12 هسته با حداکثر فرکانس 3.8 گیگاهرتز در حالت چند هسته ای استفاده می کنند. قدرت گرافیکی این پردازنده ها به 4.6 ترافلاپس می رسد.

هر سه مدل پردازنده Snapdragon X Elite از یک ماژول پردازش عصبی استفاده می کنند و مانند Snapdragon X Plus از رم LPDDR5x پشتیبانی می کنند. دو مدل قدرتمندتر این سری از ویژگی انحصاری کوالکام به نام Dual-Core Boost استفاده می کنند که مشابه فناوری های Turbo Boost اینتل و AMD Turbo Core است. این ویژگی به صورت پویا فرکانس پردازنده را افزایش می دهد تا در هنگام انجام کارهای سنگین قدرت پردازشی لازم را فراهم کند.

کوالکام

برخلاف تراشه‌های اپل و اینتل که هسته‌های خود را به دو گروه کم مصرف و پرمصرف تقسیم می‌کنند، کوالکام از هسته‌های کاملاً پرقدرت در اسنپدراگون ایکس الیت استفاده کرده است.

اپل و اینتل معماری هیبریدی را راه حلی عالی برای کاهش مصرف انرژی و افزایش عمر باتری می دانند. اما کوالکام ادعا می کند که با وجود هسته های پرقدرت، پردازنده های اسنپدراگون همچنان از نظر عملکرد، بهره وری انرژی و عمر باتری از رقبای خود جلوتر هستند. این شرکت می گوید اجرای بازی بر روی ویندوز مبتنی بر لوگو حتی با کمک شبیه ساز آسان خواهد بود.

کوالکام

کوالکام به خبرنگاران این فرصت را داد تا Snapdragon X Elite را برای بنچمارک و بازی آزمایش کنند. این نمایش کاملاً کنترل‌شده روی چندین لپ‌تاپ مرجع انجام شد و برنامه‌های موجود برای آزمایش این تراشه‌های جدید توسط کوالکام انتخاب شدند.

The Verge می گوید که با توجه به شرایط تست کنترل شده پردازنده ها، هنوز مطمئن نیست که X-Elite واقعاً در بخش گرافیک از رقبای خود قدرتمندتر باشد.

با توجه به نتایج تست کوالکام، عملکرد اسنپدراگون ایکس الیت به طور قابل توجهی رقابتی به نظر می رسد. طبق آمار ارائه شده در رویداد کوالکام، Snapdragon X Elite در پردازش تک هسته‌ای بنچمارک‌های Geekbench 6 و Cinebench 2024 بهتر از Apple M3 عمل نمی‌کند. اما در بخش چند هسته ای پیشرو است.

با مقایسه X Elite با پردازنده Intel Core i9 185H و پردازنده AMD Ryzen 9 8945HS، در هر دو بخش تک هسته ای و چند هسته ای، رقابت بسیار نزدیک بود و نمی توان برتری یکی را با قطعیت اعلام کرد.

تنها بازی ای که بر روی پردازنده Snapdragon X Elite اجرا می شد، Control بود. خبرنگار Verge می گوید که با وجود اینکه او بازی را از طریق شبیه ساز اجرا کرد، از روان بودن آن تحت تاثیر قرار گرفت. تنظیمات گرافیکی بازی در بهترین سطح نبود. اما به دلیل استفاده از کنترلر و سرعت متوسط ​​30 فریم بر ثانیه، بازی مانند عناوین کنسول بهینه شده روی پردازنده های کوالکام اجرا می شود.