در آستانه فرا رسیدن فصل مهم تابستان، کوالکام مدل جدیدی از پردازنده های سری اسنپدراگون X را معرفی کرد این پردازنده که نسبت به مدل ایکس الیت ضعیف تر است، اسنپدراگون ایکس پلاس نام دارد.

به گفته کوالکام، اسنپدراگون ایکس پلاس به 10 هسته Oryon مجهز شده است، در حالی که X Elite از 12 هسته بهره می برد. در حال حاضر تنها یک مدل از X Plus به نام X1P-64-100 معرفی شده است، اما X Elite دارای سه مدل مختلف است.

کوالکام

پردازنده اسنپدراگون ایکس پلاس برخلاف برخی از مدل های ایکس الیت، توانایی تقویت فرکانس تک هسته ای یا دو هسته ای را ندارد. در همین حال، کوالکام می گوید واحد پردازش عصبی (NPU) در X Plus که Hexagon نام دارد، دارای قدرت 45 پیک پردازش هوش مصنوعی، مشابه X Elite است.

کوالکام

ادعاهای کوالکام در مورد قدرت پردازشی اسنپدراگون ایکس پلاس تا حد زیادی مشابه اسنپدراگون ایکس الیت است. به عنوان مثال، این شرکت می گوید که X Plus در بخش چند هسته ای Geekbench 6.2 با اختلاف 10 درصدی پردازنده M3 را شکست می دهد. هیچ مقایسه عملکرد تک هسته ای وجود ندارد. بنابراین ما فرض می کنیم که M3 در بخش تک هسته ای قدرتمندتر است.

در مقایسه با M3، کوالکام از پردازنده Core Ultra 7 155H اینتل استفاده کرده است، اما دوباره با تمرکز بر عملکرد چند هسته‌ای.

X Plus در عملکرد چند هسته ای بهتر از M3 و در تک هسته ای “احتمالا” ضعیف تر است

کوالکام جزئیات دقیقی از نتایج ارائه نکرد، اما گفت که X Plus می‌تواند با مصرف برق معمولی تا 37 درصد از 155H در Geekbench 6.2 عبور کند. با رسیدن به پیک مصرف برق، اختلاف به 54 درصد می رسد.

در بخش عملکرد چند رشته‌ای Cinebench 2024، پردازنده جدید کوالکام با حداکثر اختلاف 28٪ (در تست CPU) قوی‌تر از 155H ظاهر شد، حتی زمانی که هر دو پردازنده به یک اندازه انرژی مصرف می‌کردند. کوالکام می گوید که X Plus با 155H برابری می کند و 39 درصد انرژی کمتری مصرف می کند.

کوالکام

کوالکام همچنین نمودار عملکرد GPU Snapdragon X Plus را منتشر کرد که عملکرد نسبتاً مشابهی با مدل های پایین رده X Elite نشان می دهد.

مقالات مرتبط

کوالکام جزئیات شارژ دقیق لپ تاپ های مجهز به اسنپدراگون ایکس پلاس را ذکر نکرده است. همچنین نمی دانیم هزینه های ساخت و قیمت پردازنده جدید X Plus چقدر بر قیمت لپ تاپ تأثیر می گذارد.

مشخصات فنی پردازنده Snapdragon X Plus (مدل X1P-64-100)

واحد پردازش مرکزی (CPU)

10 هسته ادرار با حداکثر فرکانس 3.4 گیگاهرتز، کش کل 42 مگابایت

واحد پردازش گرافیکی (GPU)

Qualcomm Adreno با حداکثر قدرت 3.8 ترافلاپس

پردازنده هوش مصنوعی (NPU)

Qualcomm Hexagon با قدرت تا 45 راس

لیتوگرافی

TSMC 4 نانومتری

رم

حداکثر 64 گیگابایت LPDDR5X-8448

پردازشگر سیگنال تصویر

Qualcomm Spectra با پشتیبانی از یک دوربین 64 مگاپیکسلی و دو دوربین 36 مگاپیکسلی و فیلمبرداری 4K HDR

مودم

اسنپدراگون X65 5G

وای فای و بلوتوث

Qualcomm FastConnect 7800 دارای Wi-Fi 7 و بلوتوث است