کوالکام یکی از بزرگترین تولیدکنندگان چیپ موبایل محسوب می شود که هر سال نسل جدیدی از چیپ های میان رده و پرچمدار خود را عرضه می کند.

طبق گزارش‌ها، کوالکام در حال تصمیم گیری به “استراتژی تولید منبع دوگانه” برای چیپست اسنپدراگون 8 نسل 5 است. این دو شرکت سامسونگ الکترونیک و TSMC خواهند بود. به گزارش Businesskorea، طی یک جلسه توجیهی رسانه ای که در هتل W تایپه، تایوان، در تاریخ 4 ژوئن برگزار شد، کریستیانو آمون، مدیرعامل کوالکام، این اطلاعات را در پاسخ به یک سوال به اشتراک گذاشت.

سوال در مورد خطر تکیه صرفاً به یک سازنده برای همه تراشه های آن بود. او پاسخ داد که در فکر شراکت با سامسونگ در کنار TSMC برای ساخت تراشه آن است. قابل ذکر است که اسنپدراگون 8 نسل 4 آینده به طور کامل توسط TSMC تولید خواهد شد. با این حال، استراتژی ممکن است با شروع Snapdragon 8 Gen 5 تغییر کند.

بر اساس گزارش‌ها، احتمال وجود استراتژی دو منبع‌یابی برای اسنپدراگون 8 نسل 5 موضوعی است که اخیراً تکرار می‌شود. علاوه بر این، کوالکام از فرآیند 2 نانومتری SF2 سامسونگ قدردانی می کند. انتظار می رود این گره پیشرفت های قابل توجهی در عملکرد و بهره وری توان ارائه دهد.

کوالکام قبلاً سعی کرده است با سامسونگ برای ساخت تراشه‌های خود (Snapdragon 888 و Snapdragon 8 Gen 1) همکاری کند. با این حال، هر دو تراشه نتوانستند انتظارات همه را در مورد عملکرد پایدار برآورده کنند. به دلیل مشکلات داغ شدن بیش از حد دو تراشه، کوالکام مجبور شد با شروع Snapdragon 8+ Gen 1 به TSMC برگردد که در Galaxy Z Fold 4 تعبیه شد. هنگامی که صحبت از راندمان انرژی و عملکرد پایدار به میان می آید، بهبود قابل توجهی نشان داد.

از سوی دیگر، سامسونگ توانسته است راندمان انرژی دو نسل گذشته تراشه های اگزینوس خود (Exynos 220 و Exynos 2400) را که توسط Samsung Foundry نیز ساخته شدند به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. نسخه اگزینوس 2400 گلکسی اس 24 و اس 24 پلاس شکاف عملکردی تقریباً به اندازه چند سال پیش نشان نمی دهد. همانطور که گفته شد، باید منتظر بمانیم تا ببینیم سامسونگ با فرآیند 3 نانومتری خود و مهمتر از آن، با گره های 2 نانومتری و کوچکتر که ممکن است برای ساخت تراشه های اسنپدراگون آینده استفاده شوند، چقدر موفق خواهد بود.

کوالکام به دنبال همکاری دوگانه

در نهایت، مدیر عامل به استراتژی منبع دوگانه اشاره کرد اما نحوه اجرای آن را فاش نکرد. سامسونگ بر اساس مناطق، چیپست های مختلفی را در پرچمداران خود ارائه می دهد. آیا استراتژی منبع یابی دوگانه کوالکام مشابه خواهد بود؟ خوب، تنها چیزی که در این مرحله مشخص است این است که کوالکام همکاری جدید با سامسونگ را به عنوان یک نسخه پشتیبان در نظر می گیرد و تمرکز خود را بر همکاری با TSMC حفظ می کند. به محض در دسترس قرار گرفتن آنها، اطلاعات بیشتری را به اشتراک خواهیم گذاشت.

در دیگر خبرها هوآوی به دلیل تحریم های سنگین ایالات متحده با تحریم های سختی رو به رو شد و در این بین سعی کرده با استفاده از قطعات بومی این مشکل را برطرف سازد.

اعلام کوالکام مبنی بر اینکه ممکن است هواوی دیگر به تراشه های خود نیاز نداشته باشد، نشان دهنده تغییر چشمگیر در چشم انداز فناوری جهانی است. این پیشرفت بر حرکت استراتژیک هوآوی به سمت خودکفایی و استقلال در میان تنش‌های مداوم بین ایالات متحده و چین تأکید می‌کند.

تصمیم هوآوی برای کناره گیری از پردازنده های کوالکام گامی عمدی در جهت کاهش اتکای آن به تامین کنندگان خارجی است. این شرکت فعالانه روی توسعه چیپست های خود، به ویژه سری Kirin که در گوشی های هوشمندش استفاده شده، سرمایه گذاری کرده است. این تغییر با استراتژی گسترده‌تر هوآوی برای افزایش خودکفایی خود در پی تحریم‌ها و محدودیت‌های تجاری ایالات متحده همسو می‌شود.

جدیدترین پرچمدار سری Pura 70 هوآوی گواهی بر این استراتژی است، زیرا از قطعات ساخت چین بیشتر از قطعاتی از سایر نقاط جهان استفاده می کند. این اقدام نشان دهنده تعهد هواوی به کاهش وابستگی به فناوری خارجی و تقویت زنجیره تامین داخلی خود است.

منبع

به این پست امتیاز بدید