براساس گزارش مرکز نوآوری «اسمایلینو»، نسل زد در ایران بیشتر جذب پلتفرم‌هایی می‌شود که کار سخت جستجو را برایش انجام دهد و آن‌ها را سریع‌تر به ویدئو محبوبشان برسانند. محبوب‌ترین سرویس تماشای ویدیو برای نسل زد در ایران یوتیوب است.

مرکز نوآوری اسمایلینو کتابچه دوم خود را با عنوان «تغییر قوانین بازی» منتشر کرده است. هدف از نگارش این کتابچه که شیوه‌های تماشاکردن، شنیدن، خواندن و به اشتراک‌گذاری محتوا در این نسل را بررسی می‌کند، کمک به شناخت نسل زد و تاثیرات آن‌ها بر کسب‌وکارهای ایرانی است.

براساس گزارش اسمایلینو، در دنیا حدود ۲ میلیون نسل زدی زندگی می‌کنند که تا سال ۲۰۲۵ جمعیت آن‌ها به ۲.۲ میلیارد خواهد رسید. در ایران نیز ۲۵ میلیون نسل زدی ایرانی آماده ورود به بازار هستند.

آنطور که این گزارش می‌گوید، افراد این نسل، بیشتر از فناوری به دنبال تجربه منحصر به فرد و لذت بخش هستند. همچنین براساس این گزارش، گوشی‌های هوشمند، دریچه نسل زد به کشف جهان به شمار می‌آیند.

این گزارش نشان می‌دهد، گوشی به قدری برای این نسل دارای اهمیت است که حتی ۳۰ دقیقه بدون موبایل مضطرب می‌شوند. ۷۹ درصد افراد نسل زد نیز اعلام کرده‌اند که بدون موبایل نمی‌توانند زندگی کنند.

جالب است بدانید از هر ۱۰ نفر در نسل زد، ۶ نفر در زمان تماشای ویدئو از موبایل استفاده می‌کنند. در واقع یک صفحه نمایش برای این نسل کافی نیست.

از دیگر ویژگی‌های این نسل این است که نسل زد حوصله تبلیغات طولانی را نداشته و برای جلب توجه این نسل، ثانیه به ثانیه مهم است. گفتنی است در مسیر خرید نیز همواره به دنبال نظر، پیشنهاد و تجربه دیگران هستند. این نسل برخلاف دیگران، تمایل زیادی برای به اشتراک‌‌گذاری تجربه شخصی خود درباره محصولات و خدمات و برندها دارد.

اینستاگرام، موتور جستجوی نسل زد

اینستاگرام، شبکه اجتماعی محبوب نسل زد برای ارتباط با برندها است. آن‌ها برای جستجو و مقایسه محصولات برندهای مختلف، اینستاگرام وتیک تاک را به گوگل ترجیح می‌دهند. طبق آمار موجود در این گزارش، ۹۰ درصد این افراد حداقل یک برند را در اینستاگرام دنبال می‌کنند.

یکی از نکات موجود در این گزارش، مربوط به نوع جستجوی افراد این نسل است. ۶۳.۷ درصد این افراد از عبارت «چطور می‌توان» در جستجوهای خود استفاده می‌کنند. ۴۵.۹ درصد نیز در جستجوهای خود از عبارت ارزان استفاده می‌کنند. ۵۶.۱ درصد نیز از «بهترین» در جستجوهای خود استفاده می‌کنند. همچنین ۶۵ درصد این افراد برای انجام کارهای روزانه از دستیارهای صوتی استفاده می‌کنند.

گوش می‌کنم، پس هستم

گزارش اسمایلینو نشان می‌دهد، محتواهای صوتی نیز مانند محتوای ویدئویی مورد علاقه نسل زد هستند. ۸۰ درصد نسل زدی‌ها از محتوا صوتی لذت می‌برند. ۷۶ درصد آن‌ها نیز باور دارند، عادت‌های شنیداری‌شان داستان هویت‌شان را بیان می‌کند. ۷۳ درصد نیز از محتوای صوتی برای شناخت بهتر خود استفاده می‌کنند. جالب است بدانید پادکست‌های سلامت روان، بیشترین طرفدار را در میان نسل زد دارند.

خواندن، به سبک و سیاق نسل زد

نسل زد بیشتر برای سرگرمی و برروی گوشی هوشمند خود مطالعه می‌کنند. ۵۵ درصد این افراد اعلام کرده‌اند که هرهفته مطالعه می‌کنند. ۴۰ درصد نیز گفته‌اند که هرروز مطالعه می‌کنند. به نظر می‌رسد برخلاف تصوراتی که پیرامون علاقه نداشتن این نسل به مطالعه وجود دارد، وجود گوشی‌های هوشمند باعث شده تا افراد بتوانند کتاب‌های مورد علاقه خود را در اینترنت پیدا کرده و مطالعه کنند.

بازی و دیگر هیچ

آنطور که در گزارش اسمایلینو آمده، در آمریکا بیشترین سهم از بودجه سرگرمی به بازی‌های ویدئویی اختصاص دارد. نسل زد بیشتر از مجموع پولی را که در سال برای موسیقی، فیلم، کتاب و رویدادهای فرهنگی یا ورزشی خرج می‌کند، در صنعت بازی هزینه می‌کند. هزینه کمتر برای برخی از محتواها مانند موسیقی، به معنای استفاده کمتر از آن‌ها نیست؛ بلکه خبر از تحول مدل‌های کسب‌وکار در صنایع مرتبط می‌دهد.

بازی‌های متاورسی تبدیل به بازارهای بزرگی شده‌اند که دسترسی برندها را به نسل زد آسان کرده‌اند.

نظرسنجی که افراد این نسل در آن شرکت کرده‌اند نشان می‌دهد که تبلیغات، سانسور و تکرار تجربه این افراد از تماشا کردن محتوا را ناخوشایند می‌کند. همچنین براساس این گزارش، نسل زد بیشتر جذب پلتفرم‌هایی می‌شود که کار سخت جستجو را برایش انجام دهد و او را سریع‌تر به ویدئو محبوبش برساند. محبوب‌ترین سرویس تماشای ویدیو برای نسل زد در ایران یوتیوب است.

سرویس‌های خارجی برای کاربران ایرانی

با وجود تمام محدودیت‌ها، اسپاتیفای گزینه اول نسل زد ایرانی برای شنیدن موسیقی است. سرویس‌های پخش موسیقی ایرانی غایب بزرگ نبرد موسیقی هستند.

همچنین نسل زد با سبک زندگی اینفلوئنسرها ارتباط عمیق برقرار کرده و خود آن‌ها هم به زندگی شان به عنوان یک اینفلوئنسر نگاه می‌کنند. ۸۶ درصد آن‌ها از همکاری مستقیم با برندها برای تبلیغات محصول استقبال می‌کنند.