ویویان قادری، مدیر سابق آمازون، از این شرکت به اتهام سوء رفتار و تبعیض شکایت کرده است. او همچنین گفت که مدیرش از او خواسته هنگام آموزش مدل هوش مصنوعی شرکت، قانون کپی رایت را نادیده بگیرد. به گفته مدیرعامل آن، همه رقبا در زمینه هوش مصنوعی همین کار را انجام می دهند.

طبق گزارش The Register، شکایت ویویان کادری ادعا می کند که آمازون ظاهراً آنقدر ناامید برای رقابت در بازار هوش مصنوعی بود که قوانین کپی رایت را نقض کرده است. او ادعا کرد که دکتر قادری یک محقق هوش مصنوعی است که در بخش الکسا و LLM آمازون کار می کرد و به چندین ترفیع دست یافت اما بعداً به طور ناگهانی تنزل رتبه و متعاقباً اخراج شد.

نقض قانون کپی رایت در توسعه هوش مصنوعی آمازون

در این دادخواست ادعا شده است که ویویان کادری دستوراتی از مافوق خود دریافت کرده است که به او توصیه می کردند دستورالعمل های قانون کپی رایت را نقض کند. مدیر آن گفت که شرکت های رقیب هوش مصنوعی نیز در شرایط مشابه همین کار را انجام می دهند. کادری سپس با نماینده اداره حقوقی برای تشریح نگرانی های خود ملاقات کرد. اما در کمال تعجب به آن گفته شد که برای بهبود نتایج، سیاست‌های کپی رایت را نادیده بگیرد.

این مورد در زمان حساسی اتفاق می افتد زیرا شرکت های توسعه دهنده مدل های هوش مصنوعی به دلیل نقض حق چاپ منابع آموزشی تحت فشار هستند. سال گذشته، چندین نویسنده و نیویورک تایمز OpenAI را به استفاده غیرقانونی از آثار آنها برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی متهم کردند.

پرونده ویویان کادری همچنان ادامه دارد و این دادخواست شامل هفت مورد از جمله نقض قوانین استخدامی ضد تبعیض، قوانین مرخصی بارداری، آزار و اذیت و عدم حمایت از افشاگران است.