گوگل مجموعه‌ای از ویژگی‌های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی را به مپس اضافه می‌کند؛ در نتیجه تجربه‌ی استفاده از آن فراگیر‌تر، راحت‌تر و همینطور یافتن مکان‌های جدید، آسان‌تر از همیشه خواهد بود.

بر اساس بیانیه‌ی گوگل، هدف نهایی، شبیه‌تر‌شدن هرچه بیشتر مپس به موتورِ جست‌و‌جوی این شرکت است؛ جایی که مردم علاوه‌بر امکان دریافت مسیریابی، درخواست‌های گوناگونی مثل «بهترین قهوه» یا «کارهایی که باید در توکیو انجام داد» را وارد و نتایج مرتبط را دریافت کنند؛ گوگل می‌خواهد مردم الگوریتم قدرتمندش را برای یافتن مکان‌ها و تجربیات جدید در مپس به کار بگیرند.

کریس فیلیپس، نایب‌رئیس و مدیر کل Geo، تیمی در گوگل که مسئولیت تمامی محصولات نقشه‌برداری و موقعیت‌یابی را بر‌عهده دارد، گفت: «(هوش مصنوعی) در همه‌چیز نقش کلیدی ایفا می‌کند؛ مانند کمک‌کردن به شما برای مسیریابی، رفت‌و‌آمد، یافتن رستوران‌های جدید، اینکه کجا بروید و چه زمانی بروید. این‌ها همه تصمیمات مهمی هستند که مردم روزانه می‌گیرند.»

در زمانی که گوگل و شرکت‌هایی چون اپل در جبهه‌ی هوش مصنوعی به نبرد مشغولند؛ غول صنعت جست‌و‌جو برای نشان دادن توانایی‌های خود در برابر رقبا، به محصولات پرطرفداری چون مپس متوسل شده است و این سرویس را مثل موتور جست‌و‌جویش، روز‌به‌روز با هوشِ‌مصنوعی ترکیب می‌کند.

به گفته‌ی فیلیپس، آینده‌ی مپس ضمن تبلیغ «انتخاب‌های تجدیدپذیر» مثل دوچرخه‌سواری و استفاده از وسایل نقلیه‌ی عمومی، «بصری‌تر و فراگیر‌تر» خواهد بود. به‌علاوه، به‌خاطر امکان شخصی‌سازی‌ بیشتر، گوگل API‌‌-های نقشه‌برداری خود را در اختیار توسعه‌دهندگان، شهر‌ها و خودروسازان قرار می‌دهد.

گوگل با تحلیل میلیارد‌ها تصویری که کاربران به‌اشتراک گذاشته‌اند، امکان جست‌و‌جوی موارد خاصی چون مکان‌هایی با ویژگی‌های مدنظر کاربران را در مپس ممکن می‌کند؛ افراد می‌توانند سؤال بپرسند و بر اساس تحلیل هم‌زمان تصاویر، مکان‌های نزدیک به خود را بیابند.

شرکت مادر اندروید از میدان‌های تابشی عصبی (NRF)، فرمی از هوش مصنوعی مولد، برای ترکیب میلیارد‌ها تصویر هوایی، خیابانی و درون ساختمانی برای ایجاد نماهای فراگیر ۳۶۰ درجه استفاده می‌کند. سپس این شرکت با استفاده از تاریخچه‌ی داده‌های ترافیکی و الگوریتم‌های پیش‌بینی‌کننده‌ی خود، بهترین زمان برای رفتن به جایی را با توجه به ترافیک در مسیر مشخص می‌کند.