یکی از نقاط ضعف اندروید در مقایسه با iOS، کیفیت اپلیکیشن های غیر اختصاصی و متفاوت دوربین است، زیرا این اپلیکیشن ها به برخی از عملکردهای دوربین دسترسی ندارند. احتمالاً همه چیز با اندروید 15 تغییر خواهد کرد، زیرا گوگل ویژگی جدیدی را برای بهبود عملکرد برنامه های مختلف هنگام ضبط ویدیو اضافه کرده است.

تقریبا تمام گوشی های اندرویدی از یک API ویژه به نام Camera2 برای گرفتن عکس و فیلم استفاده می کنند. این API ویژگی هایی را در اختیار توسعه دهندگان برنامه دوربین قرار می دهد که سازندگان تلفن نیز از آنها استفاده می کنند.

Camera2 در اندروید 14 پنج عملکرد را ارائه می دهد: خودکار، بوکه، روتوش چهره، HDR و حالت شب، اما سازندگان گوشی های هوشمند از همه این عملکردها استفاده نمی کنند. به عنوان مثال سامسونگ از تمامی ویژگی های ذکر شده در اپلیکیشن دوربین گوشی های خود استفاده می کند در حالی که گوگل تنها از حالت شب استفاده می کند.

Android Authority

ویژگی‌های Camera2 فقط برای پیش‌نمایش دوربین و ضبط تصاویر ثابت استفاده می‌شوند و نمی‌توان از آنها هنگام ضبط ویدیو استفاده کرد. به گفته Android Authority، گوگل در اندروید 15 قابلیت جدیدی به نام Eyes Free Videography را به API اضافه کرده است که می توان از آن برای ضبط ویدیو استفاده کرد.

API قفل و تثبیت تصویر را هدف قرار می دهد و ممکن است به مفهوم تثبیت الکترونیکی (EIS) برای ویدیوها اشاره داشته باشد. برنامه های مختلف دوربین اندروید، از جمله اسنپ چت، که از Camera2 استفاده می کنند، می توانند با استفاده از این ویژگی، فیلم ها را با لرزش کمتر ضبط کنند.

برنامه‌های مختلف دوربین اندروید در حال حاضر از نسخه‌های اولیه ویژگی ضد لرزش استفاده می‌کنند، اما دستگاه‌های ضد لرزش پیشرفته‌تر تولیدکنندگان تلفن‌های اندرویدی نیز محدودیت‌هایی دارند یا ویژگی‌های متفاوتی را در مدل‌های مختلف ارائه می‌دهند. از این رو، اطمینان از عملکرد یکسان در گوشی‌های هوشمند برندهای مختلف، برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن دوربین کار دشواری است. ویژگی جدید Eyes Free Videography می تواند به تثبیت بهتر ویدیوها در اکثر تلفن های اندرویدی کمک کند.