وقتی احساس ناراحتی می‌کنید و زمانی برای انتخاب محرک‌های معمول خود ندارید، ممکن است به یک نکته قدیمی متوسل شوید: لبخندی ساختگی بزنید تا خود را گول بزنید و خود را شاد کنید. اما آیا واقعاً یک لبخند ساختگی می تواند شما را خوشحال کند؟ راستی ماری کراساستادیار آموزش بهداشت زیست رفتاری در ایالت پن، این سوال در میان دانشمندان بحث برانگیز است.

تحقیقات انجام شده در چند سال گذشته نشان داده است که حداقل در محیط آزمایشگاهی، لبخند زدن می تواند خلق و خوی شما را تغییر دهد. یک مطالعه متا انجام شده در سال 2019 نشان داد که لبخند زدن علاوه بر افزایش احساس شادی باعث ایجاد آن نیز می شود.

نیکلاس کولزمحقق دانشگاه استنفورد و نویسنده ارشد این مطالعه می گوید: «تفاوت بین لبخند ساختگی و لبخند واقعی مانند تفاوت بین لبخند زدن هنگام دیدن تصویر یک توله سگ و لبخند زدن هنگام خیره شدن به دیوار خالی است. به نظر می رسد که لبخند زدن نه تنها می تواند احساس شادی شما را نسبت به توله سگ ها افزایش دهد. بلکه باعث می‌شود حتی در موقعیت‌های خنثی که هیچ دلیل واقعی برای شاد بودن ندارید احساس خوشحالی کنید.»

به گفته کولز، یافته های فرامطالعه بیشتر بر اساس تحقیقات قدیمی و مشکوک است و بنابراین قوی تلقی نمی شوند. وی می افزاید: در فرامطالعات یک قیاس وجود دارد که اگر داده ها اشتباه باشد، نتیجه اشتباه خواهد بود و متأسفانه شما نمی دانید که آیا شواهد قبلی بی ارزش هستند یا خیر.

علاوه بر این، مقاله ای با کیفیت بالا که در مجله Perspectives on Psychological Science در سال 2016 منتشر شد، نتوانست یافته های روند را تکرار کند و به نتیجه متناقضی رسید.

دو دلیلی که کولز ذکر می کند باعث می شود او نتواند به نتایج تحقیقات خود اطمینان کامل داشته باشد. به همین دلیل، او گروهی بین المللی از محققان با دیدگاه های مختلف را گرد هم آورد که The Many Smiles Collaboration نام داشت. آنها تحقیقاتی را با بیش از 3800 شرکت کننده از 19 کشور بررسی کردند. نتایج مطالعه 2022 محققان در Nature Human Behavior منتشر شد.

محققان از شرکت کنندگان در مطالعه خواستند به سه روش مختلف لبخند بزنند: با نگاه کردن به تصویر یک فرد خندان و تقلید از حالت ظاهری او، پیروی از دستورالعمل های عضله به عضله در مورد نحوه لبخند زدن، یا با نگه داشتن خودکار در دهان. برخی از شرکت کنندگان تصاویر مثبتی مانند لبخند زدن توله سگ ها را مشاهده کردند، در حالی که برخی دیگر این کار را نکردند.

در دو روش اول، شادی افراد بدون توجه به اینکه آیا تصاویر مثبت را مشاهده می کردند افزایش یافت. اما نتیجه برای افرادی که قلم را در دهان خود داشتند مشخص نبود. با این حال، این مطالعه به طور کلی نشان داد که لبخندهای ساختگی باعث می شود افراد احساس شادی بیشتری داشته باشند.

تأثیر حالت چهره بر احساسات به عنوان فرضیه بازخورد چهره شناخته می شود

ایده ی حالت های صورت که بر احساسات تأثیر می گذارد، به عنوان فرضیه بازخورد چهره شناخته می شود و این فقط در مورد لبخند زدن صادق نیست. به عنوان مثال، همانطور که مطالعه متا کولز نشان داد، اخم کردن مردم را عصبانی می کند. سایر تجربیات بدنی، مانند انقباض ماهیچه‌ها، می‌توانند به روشی مشابه با بازخورد حسی-حرکتی، احساس تنش بیشتری در افراد ایجاد کنند. اما دقیقاً چگونگی این اتفاق در مغز هنوز مشخص نیست.

به گفته کولز، برخی از کارشناسان بر این باورند که نمایش حالتی مانند لبخند زدن، مسیر عصبی مرتبط با شادی را ایجاد می کند و پاسخی در کل بدن ایجاد می کند که مغز آن را به عنوان شادی تعبیر می کند. البته کولز همچنین اشاره می کند که چنین ایده ای بسیار بحث برانگیز است. سایر محققان بر این باورند که مغز به سادگی لبخند را به عنوان نشانه شادی تفسیر می کند.

ادامه مطلب

بر اساس مطالعه دیگری که در سال 2022 در مجله شخصیت و روانشناسی اجتماعی منتشر شد، نظریه‌های دیگر نشان می‌دهند که بازخورد چهره بر نحوه پردازش سایر اطلاعات احساسی تأثیر می‌گذارد یا باعث می‌شود افراد درباره خاطرات مرتبط با یک حالت چهره یا احساس خاص فکر کنند.

متأسفانه، دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که آیا نتایج به دست آمده در آزمایشگاه در دنیای واقعی صادق است یا خیر. زیرا در دنیای واقعی، داده های مغز شما بسیار بیشتر از داده های آزمایشگاهی است.

به گفته کراس، اگر چهره شما به مغزتان می گوید که خوشحال هستید، اما هر چیز دیگری به مغز شما می گوید که شما خوشحال نیستید، احتمالاً لبخند زدن احساس شما را تغییر نمی دهد. او افزود: «قطعاً فکر می‌کنم که لبخند زدن چند بار در روز ضرری ندارد. با این کار می‌توانیم ببینیم که آیا لبخند زدن روی روحیه شما تأثیر دارد یا خیر.