شواهدی که نشان می دهد غذاهای ناسالم نه تنها برای بدن ما، بلکه برای مغز ما نیز مفید است، درست مانند مواد موجود در چیزبرگر که روی هم انباشته شده است، هر روز در حال افزایش است.

اکنون، نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رژیم غذایی پرچرب و شیرین می‌تواند منجر به آسیب دائمی حافظه در موش‌هایی شود که از سنین پایین با این غذاها تغذیه می‌شوند. زیرا رژیم غذایی سرشار از قندهای ساده و چربی اشباع شده، عملکرد استیل کولین را مختل می کند. استیل کولین یکی از مهم ترین انتقال دهنده های عصبی در مغز حیوانات است و نقش کلیدی در عملکرد حافظه دارد.

به گزارش Science Alert، Aاسکات کانسکیعصب‌شناس دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می‌گوید: «نه تنها از یافته‌های این مقاله، بلکه از دیگر مطالعات اخیر ما، به این نتیجه می‌رسیم که اگر موش‌ها با رژیم غذایی ناسالم بزرگ شوند، دچار اختلالات حافظه دائمی و غیرقابل برگشت می‌شوند. “

تحقیقات اخیر رژیم غذایی سرشار از غذاهای ناسالم و فرآوری شده را با خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در سنین بالا مرتبط دانسته است. استیل کولین در حافظه و یادگیری نقش دارد و در بیماری آلزایمر کاهش می یابد. هدف محققان در مطالعه اخیر این بود که بفهمند رژیم غذایی سرشار از مواد قندی و چرب در درازمدت چه تاثیری بر جوانان دارد.

مطالعات دیگر همچنین به این نتیجه رسیده اند که خوردن برخی از غذاهای ناسالم می تواند کنترل اشتها را در مغز ضعیف کند. علاوه بر این، چاقی توانایی مغز انسان را برای تشخیص سیری و احساس سیری پس از مصرف غذاهای سرشار از قند و چربی تغییر می دهد.

یک یافته رایج در مطالعات مورد بحث این است که غذاهای ناسالم، که یک رژیم غذایی رایج غربی است، اغلب بر حافظه تأثیر می گذارد، حتی اگر گهگاهی خورده شود. بنابراین اگر انسان ها یا در این مورد موش ها از سنین پایین شروع به خوردن ناسالم کنند، در بزرگسالی چه اتفاقی می افتد؟

برای درک این مشکل، محققان به گروهی از موش های آزمایشی 26 تا 56 روزه با رژیم غذایی حاوی غذاهای پرچرب و شیرین غذا دادند. موش ها از 26 تا 56 روزگی دوره ای مشابه دوران نوجوانی و بلوغ را در ما انسان ها سپری می کنند و اساسا مغز در حال رشد است. گروه دیگری از موش ها (گروه شاهد) هم سن با غذاهای سالم و مناسب تغذیه شدند.

تغذیه ناسالم در موش در دوران نوجوانی حافظه آنها را در بزرگسالی مختل می کند

سپس محققان حافظه دو گروه را اندازه گیری کردند. در آزمایش حافظه، موش‌هایی که با رژیم غذایی ناسالم تغذیه می‌شدند، نمی‌توانستند اشیاء جدیدی را که قبل از شروع آزمایش کاوش کرده بودند، روی صفحه تشخیص دهند و نمی‌توانستند تشخیص دهند که آیا دستگاه آشنا کمی روی صفحه جابجا شده است یا خیر. در حالی که گروه کنترل می توانست شناسایی و تشخیص دهد.

موش های گروه مواد غذایی ناسالم به مدت 30 روز با غذاهای سالم تغذیه شدند، دوره ای معادل سن یک انسان، اما مشکلات حافظه همچنان ادامه داشت. محققان همچنین دریافتند که سطح پروتئینی که استیل کولین را در هیپوکامپ حمل می کند در موش های گروه مواد غذایی ناسالم کاهش یافته است. هیپوکامپ بخشی از مغز است که به تحکیم حافظه و اطلاعات مکانی کمک می کند.

تصویربرداری اضافی نشان می دهد که کاهش پروتئین باعث اختلال در سیگنال دهی استیل کولین در حیوانات دارای اختلال حافظه می شود. اما داروهایی که باعث می شود سلول های هیپوکامپ استیل کولین ترشح کنند، حافظه حیوانات را نیز بازسازی می کنند.

ادامه مطلب

آنا هیزیک محقق تغذیه در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و نویسنده ارشد این مطالعه توضیح می‌دهد: «سیگنال‌دهی استیل کولین مکانیزمی است که به موش‌ها کمک می‌کند رویدادها را رمزگذاری و به خاطر بسپارند، مشابه حافظه اپیزودیک در انسان که به ما امکان می‌دهد رویدادهای گذشته را به خاطر بیاوریم.» به نظر نمی رسد در حیواناتی که با رژیم غذایی پرچرب و قند بزرگ شده اند، دیده شود.

مطالعه قبلی توسط محققان تفاوت هایی را در زمان مصرف غذا و جنسیت نشان داد. به عنوان مثال، خوردن غذاهای ناسالم در اوایل نوجوانی (نه اواخر نوجوانی) اثرات طولانی مدتی بر حافظه موش های نر داشت. اما موش های ماده که برای مدت طولانی پس از نوجوانی سالم غذا می خوردند مشکلی نداشتند.

محققان به این نتیجه رسیدند که از بین بردن تأثیر مصرف غذاهای چرب و شیرین در دوران نوجوانی بر عملکرد مغز در بزرگسالی بسیار دشوار است. همچنین، یافته های مطالعات حیوانی ممکن است برای انسان قابل تفسیر نباشد، اما مطمئناً قابل تأمل است.

این تحقیق در مجله Brain, Behavior, and Immunity منتشر شده است.