شرکت مسافرتی علی بابا گزارش سالانه 1401 خود را با عنوان «روایتی از جاده» منتشر کرده است. این گزارش که بر اساس هویت بصری جدید علی بابا طراحی شده است، آماری از صنعت گردشگری، صنعت حمل و نقل، رفتار سفر مردم، مقاصد، جاذبه ها و مسیرهای پرطرفدار در سال 1401 منتشر کرده است که علاوه بر این موارد، گزارشی از وضعیت علی بابا ارائه شده است. فعالیت ها از نظر پاسخ های مصرف کننده، محصولات محتوای سفر و مسئولیت اجتماعی.

مشهد-تهران پرترددترین مسیر ریلی

در بخشی از این گزارش با بررسی آمارهای به دست آمده از رفتار مسافرتی جامعه در سال 1401 به پرطرفدارترین مسیرهای داخلی و خارجی اشاره شده است. بر اساس این گزارش، پرواز تهران-مشهد به عنوان پرترددترین مسیر داخلی، استانبول-تهران به عنوان پرترددترین مسیر بین المللی و مشهد-تهران به عنوان پرترددترین مسیر ریلی شناخته می شود.

گزارش علی بابا اعلام کرد که کاربران 14 میلیون و 992 هزار ساعت در وب سایت یا اپلیکیشن علی بابا وقت گذاشته اند. علی بابا سال گذشته 15 میلیون خدمات مسافرتی ارائه کرد و به بیش از 2 میلیون و 4 هزار تماس پاسخ داد. سرویس علی بابا پلاس نیز بیش از 980 هزار بازدید داشته است.

طبق گزارش علی بابا، فروش بلیط اتوبوس نسبت به سال گذشته بیشترین رشد را داشته و رشد بیش از 80 درصدی را تجربه کرده است. پروازهای داخلی نیز کمترین رشد را نسبت به سال قبل داشته است. از نظر قیمت، هتل های داخلی بیشترین رشد را دارند که 17 درصد گران تر از خارجی ها هستند. در واقع قیمت هتل های محلی نسبت به سال قبل 63 درصد افزایش داشته است. ارزش واقعی ناخالص فروش علی بابا نیز نسبت به سال گذشته 68 درصد افزایش یافته است.

کاربران علی بابا بیشتر از این برنامه مجموعه خرید می کنند و 66 درصد از مشتریان علی بابا مرد هستند. در مورد سن کاربران علی بابا (مسافران) نیز آمار جالبی وجود دارد. بیش از 33 درصد از کاربران این پلتفرم بین 18 تا 24 سال سن دارند و پس از آن گروه سنی 25 تا 34 با 23 درصد قرار دارند.

گزارش علی بابا همچنین نگاهی به بازار جهانی سفر دارد. در بخشی از این گزارش آمده است که تعداد مسافران بین المللی در سال 2022 نسبت به سال گذشته دو برابر شده و اکنون 900 میلیون گردشگر در سراسر جهان وجود دارد. البته این تعداد هنوز به زمان های قبل از کرونا نرسیده است. بر اساس همین گزارش، آمریکا، چین، آلمان، ژاپن و انگلیس بیشترین سهم را از بازار گردشگری جهان دارند.

علی بابا رونمایی از محصولاتی مانند تور گروهی، بیمه مسافرتی، کارت هدیه شرکتی علی بابا، محصول ویزا و همچنین طلسم های جدید در این وب سایت را از نکات برجسته خود در سال 1401 اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، مشهد محبوب ترین مقصد داخلی برای رزرو هتل و تهران و دبی پرطرفدارترین مقاصد خارجی هستند. با این حال رتبه ایران نسبت به سال گذشته یک پله سقوط کرده است.

سفر تفریح ​​مورد علاقه تهرانی هاست

بر اساس گزارش علی بابا تهران در رتبه اول، مشهد دوم و اصفهان در رتبه سوم قرار گرفتند.

در گزارش منتشر شده توسط علی بابا به معرفی «علی بابا پلاس» نیز پرداخته شده است. تمامی مسافران علی بابا و سایر مسافران می توانند تجربیات مختلف سفر خود را به صورت متنی و گرافیکی در این پلتفرم قرار دهند و با یکدیگر تعامل داشته باشند.

مهمترین چالش ها و موانع پیش روی صنعت گردشگری است

در بخش چالش ها و ریسک ها، چالش ها و موانع اصلی صنعت گردشگری از سخنان مدیران کسب و کار، عرضه و محصول در سال 1401 مورد بحث قرار گرفت.

عدم سرمایه گذاری بخش خصوصی به دلایلی مانند سقف قیمتی و قیمت های اجباری و همچنین کمبود ظرفیت ناوگان هوایی در سال های اخیر به عنوان یکی از مهم ترین چالش های پروازهای داخلی شناخته شده است.

در زمینه پروازهای خارجی نیز نوسانات دلار یکی از بزرگترین موانع در این صنعت است. علاوه بر این ممنوعیت صدور بلیت از خارج از کشور به ایران با قیمت قطعی باعث افزایش قیمت این پروازها به دلیل عرضه دلار آزاد شده است. عدم تعیین مالیات بر ارزش افزوده نیز دلیلی است که برخی شرکت های هواپیمایی این مالیات را دریافت می کنند و برخی دیگر این مالیات را دریافت نمی کنند.

از جمله مشکلاتی که در این گزارش به عنوان مشکلات صنعت ریلی شناسایی شده است، می توان به اجرای سیاست قیمت اجباری توسط دولت، اجرای کامل طرح های حمایت از سرمایه گذاری در صنعت ریلی و عدم تخصیص ظرفیت ویژه برای داشتن تورهای گردشگری اشاره کرد. .

فرسودگی ناوگان یکی از مهمترین موانع حمل و نقل جاده ای است

در قسمت مربوط به مشکلات صنعت خودرو به فرسودگی ناوگان خودرو و عدم امکان نوسازی آن اشاره شده است. افزایش نرخ کرایه اتوبوس های بین شهری نسبت به خطوط دیگر و کرایه های غیر شناور از دیگر چالش های این صنعت است.

گزارش علی بابا به مشکلات صنعت هتلداری نیز می پردازد. بر اساس این گزارش، هزینه های بالای اجرای فروش در سامانه های آنلاین و عدم نظارت بر نرخ چارترکنندگان و افزایش بی رویه قیمت ها در فصول پر تقاضا از جمله موانع پیش روی صنعت هتلداری است. البته در این مورد می توان به بازار آفلاین و نبود سیستم های جامع مدیریت کانال برای پیاده سازی و ارتباط آنلاین نیز اشاره کرد.

صنعت مسافرت به عنوان یکی دیگر از زیرمجموعه های صنعت سفر مشکلات خود را دارد. به عنوان مثال، رفتار آفلاین مصرف‌کنندگان و زمان لازم برای تغییر این رویکرد، نبود زیرساخت‌های مناسب برای جذب گردشگران داخلی به مناطق جذاب‌تر کشور و پایین بودن کیفیت خدمات به دلیل فعالیت گسترده واسطه‌ها و نمایندگی‌های فروش. از جمله این چالش ها هستند.