یک نگهبان یک یخچال فریزر فوق سرد را در آزمایشگاه موسسه پلی تکنیک Rensselaer (RPI)، یکی از معتبرترین دانشگاه های آمریکا خاموش کرد. این کار “دهه‌ها تحقیق علمی” را نابود کرد و برای موسسه پلی‌تکنیک Rensselaer حداقل یک میلیون دلار هزینه داشت. در واکنش به این اتفاق، دانشگاه مورد نظر از شرکتی که کارگر مورد نظر را به کار گرفته بود، شکایت کرد.

فریزر مورد نظر حاوی کشت سلولی، نمونه‌ها و سایر موارد تحقیقاتی بود که تا سپتامبر 2020 در دمای -120 درجه فارنهایت (80- درجه سانتی‌گراد) نگهداری می‌شدند. در آن زمان، یکی از کارمندان Daigle Cleaning Service قطع کننده مدار را خاموش کرد و باعث افزایش دما شد. تا -25، 6 درجه فارنهایت (-32 درجه سانتیگراد). با افزایش دما، عناصر موجود در فریزر آسیب دیده یا از بین می روند.

پس از خاموش شدن کلید برق، زنگ هشدار به صدا در آمد و کارمند خدمات نظافت دایگل آن را به دلیل آزاردهنده بودن دزدگیر خاموش کرد. پس از خاموش شدن صدای هشدار، فریزر نیز خاموش شد. این در حالی بود که جلوی درب فریزر توضیحی در مورد علت به صدا درآمدن آلارم وجود داشت.

وکیل موسسه پلی تکنیک Rensselaer می گوید 25 سال تحقیق یک شبه در نتیجه “سهل انگاری” کارگر هدر رفت. تولید اقلام پژوهشی مورد نظر حداقل به یک میلیون دلار بودجه نیاز دارد. این سری از مطالعات به بررسی فتوسنتز می پردازد و در نهایت ممکن است اثرات ارزشمندی بر توسعه پنل های خورشیدی داشته باشد.

رئیس شرکت Daigle Cleaning Services مستقر در آلبانی به درخواست اتحادیه تایمز برای جزئیات بیشتر پاسخ نداد.

در پاییز 2020، دایگل قراردادی به ارزش 1.427 میلیون دلار برای تمیز کردن تأسیسات RPI، از جمله یک مرکز تحقیقاتی به نام ساختمان Cogswell متعلق به پروفسور دریافت کرد. K.V. لاکشمی امضا کرده بود لاکشمی استاد شیمی و زیست شناسی شیمیایی در RPI است.

مواد تحقیقاتی لاکشمی در -112 درجه فارنهایت ذخیره می‌شوند و هشدار این بود که در -108.4 درجه فارنهایت (78- ​​درجه سانتیگراد) و -115 درجه فارنهایت (-81.6 درجه سانتیگراد) متوقف شود. تغییر دمای بالاتر یا پایین تر از نقاط مشخص شده باعث آسیب یا تخریب نمونه ها می شود.

در سپتامبر 2019، به دلیل تغییر دما، هشدار فریزر خاموش شد. لاکشمی و شاگردانش متوجه شدند که نمونه ها آسیبی ندیده اند. آنها با سازنده فریزر تماس گرفتند تا تعمیر را انجام دهند، اما بیماری همه گیر ویروس کرونا یک هفته آن را به تاخیر انداخت.

روی درب فریزر تابلویی با حروف درشت انگلیسی وجود دارد که دلیل دزدگیر نیاز به تعمیر است. روی تابلو نوشته شده است، لطفا فریزر را حرکت ندهید یا آن را از برق بکشید: «در این قسمت نیازی به تمیز کردن نیست. اگر می‌خواهید صدا قطع شود، می‌توانید دکمه هشدار را برای پنج تا ۱۰ ثانیه نگه دارید.»

در پرونده دادگاه آمده است که در 17 سپتامبر 2020 (27 سپتامبر 2019)، یکی از کارمندان دایگل که برای تمیز کردن به آنجا رفته بود، کلید مدار را ترک کرد. با خاموش شدن کلید برق، فریزر از برق جدا شد. یک روز بعد، اعضای تیم تحقیقاتی لاکشمی متوجه شدند که دما بسیار بالا رفته است، بنابراین اقداماتی را برای حفظ نمونه ها انجام دادند. اما بیشتر آنها رفته بودند.