اپراتورهای توسعه فیبر معتقدند تا زمانی که شهرداری ها برای حفاری فیبر همکاری نکنند، تعداد مشترکان فیبر افزایش نخواهد یافت. آنها همچنین از کیفیت مودم های موجود راضی نیستند. به همین دلیل واردات مودم باید به صورت مشروط مجاز باشد.

به گزارش دیجیاتو، بر اساس آمار رسمی وزارت ارتباطات در حال حاضر 7 میلیون و 100 هزار خانوار در کشور تحت پوشش فیبر نوری قرار دارند. یعنی اگر بخواهند می توانند به اینترنت نوری متصل شوند اما تنها حدود 500 هزار مشترک به این شبکه پیوسته اند.

از سوی دیگر عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که این میزان تا پایان سال باید به 2 میلیون مشترک برسد.

در این شرایط «گروه علمی تحلیلی طیف» در نشستی با حضور اپراتورهای حاضر در پروژه فیبر نوری و پیمانکار این پروژه در وزارت ارتباطات، راهکارهای رسیدن به 3 میلیون مشترک فیبر نوری و موانع موجود در این پروژه را بررسی کرد. بدین ترتیب.

پیشنهاد حذف فیلتر پلت فرم برای مشترکین فیبر

در ابتدای این جلسه محمد کیشوری مدیر گروه اسپکتروم به بحث تمایل مردم به استفاده از اینترنت همراه پرداخت و گفت: در دنیا به طور معمول چهار پنجم ترافیک اینترنت در بخش ثابت و مابقی در بخش موبایل است. در حالی که در ایران دو سوم ترافیک در بخش موبایل استفاده می شود. بنابراین مردم باید به استفاده از اینترنت ثابت تشویق شوند.»

وی در این مورد پیشنهاد کرد که مشترکان فیبر نوری از برخی موارد فیلتر حذف شوند. صادق عباسی شاهکوه مجری طرح فیبر نوری در وزارت ارتباطات نیز از این پیشنهاد استقبال کرد.

به گفته وی، طی 10 سال گذشته اینترنت ثابت در جهان به طور متوسط ​​سالانه 8 درصد رشد داشته است و سهم فیبرهای نوری در ارتباطات ثابت بیش از 50 درصد است.

اپراتورها همواره از عدم همکاری شهرداری ها برای حفاری فیبر نوری به ویژه در شهرهای بزرگ گلایه داشته اند. کیشوری با تایید این مشکل گفت: شهرداری تهران از نرخ مصوب حفاری تبعیت نمی کند و گاهی برای هر متر حفاری 15 میلیون تومان طلب دارد.

نماینده وزارت ارتباطات: 3 میلیون مشترک فیبر نوری تا پایان سال نه چندان دور

صادق عباسی شاهکوه مجری طرح فیبر نوری وزارت ارتباطات درباره اهداف امسال گفت: امسال اگر به 15 میلیون پوشش برسیم و 3 میلیون اتصال ایجاد کنیم، به معنای تبدیل 20 درصد پوشش ها به اتصال است. این شماره در دسترس نیست از این میزان انتظار داریم شرکت مخابرات یک میلیون مشترک جذب کند.

وی ادامه داد: همچنین لازم به ذکر است که این پروژه در اتحادیه اروپا از سال 2012 آغاز شد و تا شهریور 2023 به 64 درصد پوشش رسید و در مدت زمان کمتری باید پوشش 80 درصدی در ایران برقرار شود. همچنین، از آنجایی که پوشش در سراسر کشور متعادل است، نرخ جذب ممکن است کمتر باشد.”

صادق عباسی شاهکوه، مجری پروژه فیبر نوری در وزارت ارتباطات

رئیس سابق سازمان تنظیم مقررات با اشاره به نقش کلیدی صندوق توسعه فیبر نوری در پیشرفت این پروژه گفت: سال گذشته بالغ بر هزار میلیارد تومان به اپراتورها پرداخت شد.

شاتل: فشار ما به شهرداری های شهرهای بزرگ نمی رسد

محمدحسن شانه سازه، رئیس هیئت مدیره «شاتل» معتقد است که عدم توسعه فیبر نوری در شهرهای بزرگ مانع رشد مشترکان شده است. وی در این خصوص گفت: وسعت پوشش در شهرهای کم برخورداری که شهرداری ها انعطاف پذیر بوده اند بیشتر است. وضعیت شهرداری ها در شهرها که بتوانیم مشترکان بیشتری داشته باشیم اصلا خوب نیست. ما هنوز از شهرهایی مثل اصفهان، شیراز و مشهد بهبود نیافته ایم.»

وی افزود: به محض ایجاد پوشش فیبر در شهری و بدون تبلیغات، 11 درصد پوشش ها مشترک می شوند. این میزان در شهری مثل مشهد حدود ۱۹ درصد است.

محمدحسن شانه‌سازه، رئیس هیئت مدیره شاتل

شانه ساز زاده همچنین از کیفیت مودم ها انتقاد کرد و گفت: «در واقع مودم های AC نمی توانند لذت فیبر را به مردم بدهند. لذت فیبر را می توان با نسخه های استاندارد وای فای شش و هفت تجربه کرد. اما در حال حاضر تولیدکنندگان هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی ضعیف هستند.»

وی پیشنهاد کرد به مردم امکان پرداخت اقساطی برای اتصال فیبر داده شود. رئیس هیئت مدیره شاتل همچنین از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خواست تا در مناطقی که فیبر وجود دارد، سرویس ADSL از دسترس خارج شود.

مخابرات: با پیمانکار مشکل داریم

داوود زارعیان، معاون بازرگانی و امور مشتریان شرکت مخابرات ایران درباره کمبود پیمانکاران فیبر نوری گفت: موضوع پیمانکاران نیز مهم است. در بسیاری از شهرها اصلا پیمانکار نداریم و مجبوریم از پایتخت بفرستیم که سرعت را کاهش می دهد. در سال 1402 حدود 98000 مشتری ثبت نام شده داشتیم که نمی توانستیم فیبر به آنها ارائه دهیم.

زارعیان اعلام کرد: این شرکت تا پایان سال 1402 به 309 هزار مشترک اینترنت فیبر ارائه کرده است که در سال گذشته 110 هزار شماره مشترک از این شماره به مشتریان فیبر تلکام پیوستند.

قائم مقام شرکت مخابرات همچنین از وضعیت مودم در کشور انتقاد کرد و گفت: مودم یا در بازار نیست یا اگر هست دست دوم و تقلبی است. برچسب روی مودم می گوید اکسترنال، اما بیشتر از 70-80 مگابیت بر ثانیه را پشتیبانی نمی کند. باید در این مورد تصمیم گیری شود. اگر مورد توجه قرار نگیرد، انتظارات ممکن است برآورده نشوند.”

آسیاتک: مودم را با برد دست دوم می سازند

محمدعلی یوسفی زاده، مدیرعامل آسیاتک نیز به موضوع مودم اشاره کرد و گفت: 500 مودم از شرکتی خریدیم که مطمئن هستم برد آن دست دوم است و فریم آن در یکی از مناطق آزاد ساخته شده است. همین مودم را با قیمت 2 میلیون و 300 هزار تومان به ما دادند; اما اگر یک مودم با این کیفیت وارد کنیم 700-800 هزار تومان می شود.

محمدعلی یوسفی زاده، مدیرعامل آسیاتک

به گفته وی رسیدن به 3 میلیون مشترک در کمتر از یک سال کار سختی است. یوسفی زاده گفت: از ابتدای اجرای طرح تاکنون حدود 760 هزار خانوار را تحت پوشش فیبر نوری قرار داده ایم و تیم نصب، فروش و تبلیغات ما از آن زمان تاکنون فعال بوده است. اما هنوز به 10 هزار مشترک فعال نرسیده ایم. برای رسیدن به هدف 3 میلیونی، فقط خرید ماشین و تجهیزات دو تا سه ماه طول می کشد، بنابراین مطمئناً فشار دادن به آن بسیار دشوار است.

یوسفی زاده برای تشویق مردم به استفاده از فیبر نوری پیشنهاد کرد صداوسیما سیگنال را در اختیار شبکه های خود قرار دهد تا از طریق کابل در اختیار مردم قرار دهیم.

تولید داخل مدل در شرایط با کیفیت

عباسی شاهکوه پس از شنیدن انتقادات اپراتورها از کیفیت مودم در تشریح سیاست جدید تولید مودم گفت: تولیدکنندگان داخلی می توانند 20 درصد نیاز مودم کشور را تامین کنند. مدل جدید به این صورت است که اپراتور برای تامین درصدی از مودم ها با تولیدکننده داخلی قرارداد می بندد و می تواند چندین مقدار وارد کند. اگر کیفیت مودم داخلی مناسب باشد، واردات متوقف می شود، اما در غیر این صورت واردات ادامه می یابد.»