این بار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از کیفیت مودم های بومی و لزوم ارتقای این تجهیزات صحبت کرد. چند سالی از ممنوعیت و محدودیت واردات مودم می گذرد و در این مدت تلاش هایی برای حمایت از ساخت داخل انجام شده است، اما مدتی است که بحث کیفیت مودم های تولید داخل داغ شده است. از یک سو تولیدات داخلی جوابگوی نیاز بازار نیست و از سوی دیگر مودم های قاچاق به راحتی در بازار موجود است.

اگرچه این وزارتخانه تمام تلاش خود را برای توسعه پروژه فیبر نوری و ارتقای آن انجام داد، اما وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آخرین اظهارات خود اذعان کرد که «برخی مودم ها از فرکانس های داخلی پشتیبانی نمی کنند». تاریخ تا نقد محمد حسن شنزازاده، رئیس هیات مدیره گروه شاتل برگشت و گفت به دلیل ممنوعیت واردات مودم مجبور به استفاده از “مودم های بی کیفیت داخلی” است.

تولید داخل جوابگوی نیاز بازار نیست و از طرفی مودم های قاچاق به راحتی در بازار موجود است.

این انتقاد از یک سو باعث واکنش تند سندیکای صنعت مخابرات ایران شد و طی نامه ای خطاب به رئیس هیئت مدیره شاتل اعلام کرد که نهادهای دولتی «بدون وجود دلایل معتبر مانع از ورود کالاهای خارجی نمی شود. اما از سوی دیگر معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات معتقد است که انتقاد شانه ساز زاده باید جدی گرفته شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت شاتل به دیجیاتو گفت: انتخاب مودم های خانگی از سوی دولت تحمیل شده است.

متاسفانه واردات مودم را متوقف کردند و مجبوریم از مودم های بی کیفیت استفاده کنیم. در شب بیرم 50 درصد مودم ها را جمع آوری کردیم و یک مودم جدید تحویل دادیم. امروز به آقای وزیر گفتیم که مودم بی کیفیت همه مشکلات ما را برطرف می کند. انشالله دولت و وزارتخانه فکری می کند. چرا مردم باید تاوان بی کفایتی یک واحد را بدهند؟

محمد حسن شنزازاده، رئیس هیئت مدیره گروه شاتل

جلوی واردات مودم را گرفته اند و ما مجبوریم از مودم های بی کیفیت استفاده کنیم

در پی این اظهارات، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات به شفقنا توضیح داد که منظور شنزازاده از مودم های فیبر نوری است که «در مجموع 400 تا 500000 مشترک دارد و «متداول نیست»، اما در عین حال «مودم‌هایی که با قابلیت‌هایی که دارند تولید می‌شوند، قابلیت سرعت بالا را ندارند». وی سخنان خود را اینگونه بیان کرد:

بخشی از آنچه این مدیر اپراتور گفته درست است، زیرا در حال حاضر مودم های خارجی اگر نتوانند روی فرکانس 2.4 که فرکانس رایج وای فای است کار کنند، نمی توانند سرعت های بالاتر از 100 گیگاهرتز را ارائه دهند. فرکانس 5.6 که استاندارد وای فای 6 و 7 است می تواند تا یک گیگابایت سرعت ارائه دهد. در حال حاضر، Wi-Fi 7 استاندارد جدید می تواند تا 10 گیگابایت را ارائه دهد. مودم باید مودمی باشد که این قابلیت را داشته باشد.

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

او ادامه داد: “برخی از مودم های تولید شده در کشور از این فرکانس ها پشتیبانی نمی کنند اما اکنون در برنامه تولید شرکت یا سازنده مودم قرار دارد و باید از تولید داخلی آگاه باشیم و از طرفی محصولی که تولید می شود باید دارای کیفیت و قابلیت هایی باشد که دارد، توانایی های مناسبی دارد. باید مطابق با نیاز کاربران باشد.

مشکل از مودم نیست، در حال حاضر شبکه این قابلیت را دارد و در شهرهایی که کابل فیبر نوری راه اندازی می شود، مشترکانی که کابل فیبر نوری می گیرند می توانند تا 1000 سرعت بگیرند. اما مودم فعلی موجود در بازار ممکن است این عملکرد را پشتیبانی نکند. بنابراین ما نیاز داریم که تولیدکنندگان محصولات خود را به روز کنند و در صورت لزوم تا زمانی که تولید داخلی به نقطه ای برسد که بتواند آن نیاز را تامین کند، نیازها از طریق واردات تامین شود.

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

وزیر ارتباطات: مشترکین فیبر می توانند تا 1000 گیگاهرتز سرعت بگیرند، اما مودم های فعلی موجود در بازار ممکن است از این قابلیت پشتیبانی نکنند.

از سوی دیگر، سندیکای صنعت مخابرات ایران به عنوان حامی شرکت‌های تولیدی اعلام کرد که برای «جبران تاخیر در بخش فاوا و تحول اقتصاد دیجیتال» متولیان امر توسعه ارتباطات کشور باید کمک شود. از منظر این انجمن، این انتقادات و نام بردن از سازنده، ضدتبلیغی برای پروژه فیبر نوری و تخریب محصولات داخلی است.

حد رستگاریمنشی و معاون رئیس جمهور هيئت مدیره این اتحادیه همچنین گفت: اتحادیه معتقد است در کنار استفاده از تولیدات داخلی، واردات نیز متناسب با سهم مناسب تولید داخلی در بازار انجام شود.

معاون فناوری و نوآوری وزیر در این زمینه اعلام کرد که اپراتورها در سال جاری می توانند تا 80 درصد واردات داشته باشند و تولید داخل به تدریج افزایش می یابد. به گفته وی، در گفت و گو با اپراتورها، درصد مشخصی از مودم های مورد نیاز به شرط کیفیت و با کمک وزارت ارتباطات از تولیدکنندگان بومی خریداری می شود.