جینا ریماندو، وزیر بازرگانی آمریکا نسبت به عواقب احتمالی حمله چین به تایوان ابراز نگرانی کرد. او می‌گوید اگر چین به تایوان حمله کند و کنترل TSMC را در دست بگیرد، چنین رویدادی می‌تواند برای اقتصاد ایالات متحده و تامین قطعات فناوری حیاتی “ویرانگر” باشد.

بر اساس گزارش رویترز، وزیر بازرگانی آمریکا می گوید آمریکا بیش از هر کشور دیگری به TSMC وابسته است. این کشور 92 درصد تراشه های پیشرفته خود را از این شرکت تامین می کند. البته جینا ریماندو هیچ پیش بینی یا ارزیابی در مورد حمله احتمالی چین به تایوان انجام نداد، اما بر تاثیر جدی چنین اقداماتی بر آمریکا تاکید کرد.

اگرچه کارخانه‌های تولید تراشه‌های مختلفی در سرتاسر جهان وجود دارد، اما تنها TSMC و Samsung Foundry پردازنده‌های گوشی‌های هوشمند پیشرفته را با استفاده از فرآیند 3 نانومتری تولید می‌کنند.

اتصال آمریکا به TSMC تایوان

در پاسخ به این نگرانی ها، ایالات متحده گام های مهمی برای تقویت صنعت تولید تراشه داخلی خود برداشته است. ماه گذشته، دولت ایالات متحده اعلام کرد که برای کمک به شرکت تایوانی در ساخت تاسیسات آریزونا، بسته حمایتی متشکل از 6.6 میلیارد دلار کمک بلاعوض و حداکثر 5 میلیارد دلار وام با بهره کم به TSMC ارائه خواهد کرد.

TSMC همچنین متعهد شد که سرمایه گذاری خود را در ایالات متحده به میزان قابل توجهی افزایش دهد. این شرکت قصد دارد کل سرمایه گذاری خود را از 40 میلیارد دلار اولیه به 65 میلیارد دلار در کشور افزایش دهد. این سرمایه گذاری شامل ساخت سومین مرکز تولید تراشه در آریزونا تا سال 2030 خواهد بود.

همچنین، دولت ایالات متحده، بر اساس قانون CHIPS، قصد دارد توسعه تراشه ها توسط شرکت های آمریکایی را تسریع بخشد. این کشور اخیراً اعلام کرده است که ۲۸۵ میلیون دلار به عنوان حمایت مالی به شرکت‌هایی که بر روی فناوری «دوقلو دیجیتال» نیمه‌رسانا کار می‌کنند، ارائه می‌کند.