TSMC، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تراشه در جهان، احتمالاً قیمت تراشه‌هایی را که در خارج از تایوان تولید می‌کند، افزایش خواهد داد. حرکتی که می تواند بر قیمت نهایی دستگاه های الکترونیکی از جمله گوشی های هوشمندی که از این تراشه ها استفاده می کنند تأثیر بگذارد.

CCVمدیر عامل TSMC در گزارش درآمد اخیر شرکت خود گفت: «اگر مشتری درخواست تولید در یک منطقه جغرافیایی خاص را داشته باشد، باید مقداری از هزینه های اضافی را جذب کند. در محیط جهانی کنونی، هزینه‌ها برای همه از جمله TSMC، مشتریان و رقبای ما بالاتر خواهد بود.»

مذاکرات TSMC با مشتریان خود در خصوص افزایش قیمت از مدتی پیش آغاز شد. همانطور که فایننشال تایمز اشاره می کند، ساخت تراشه های خارج از تایوان (جایی که بیش از 90 درصد از پیشرفته ترین محصولات نیمه هادی جهان در آن ساخته می شود) هزینه بیشتری برای TSMC دارد.

TSMC کارخانه هایی در ژاپن دارد و در حال ساخت چندین کارخانه جدید در آریزونا است که اولین آنها در ماه جاری شروع به کار کرد. این شرکت همچنین در حال ساخت یک کارخانه در آلمان است.

هفته گذشته، دولت ایالات متحده با ارائه 6.6 میلیارد دلار کمک مالی به TSMC موافقت کرد. در مقابل، TSMC متعهد شده است که سرمایه گذاری خود در ایالات متحده را از 25 میلیارد دلار به 65 میلیارد دلار افزایش دهد.

TSMC انتظار دارد که هزینه های تولید خود در تایوان به دلیل افزایش شدید قیمت برق در این کشور افزایش یابد. پیش بینی می شود زلزله ابتدای ماه نیز بر سودآوری این شرکت تاثیر منفی بگذارد.