خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی جدید می نویسد مایکروسافت مدل جدیدی از هوش مصنوعی «ایزوله» را توسعه داده است که مستقیماً به اینترنت متصل نیست. این سرویس به آژانس های اطلاعاتی ایالات متحده این امکان را می دهد که با خیال راحت از قدرت هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل اطلاعات فوق محرمانه استفاده کنند.

یکی از مدیران ارشد مایکروسافت گفت که این اولین بار است که یک مدل زبان اصلی کاملاً مستقل از اینترنت کار می کند. بیشتر مدل‌های هوش مصنوعی، مانند GPT OpenAI (زیر ساخت ربات چت GPT)، برای یادگیری اطلاعات جدید و استخراج الگوها از داده‌ها به اینترنت و سرورهای ابری وابسته هستند. با این حال، مایکروسافت می خواست یک «سیستم واقعاً امن» برای جامعه اطلاعاتی ایالات متحده بسازد.

بلومبرگ نوشت: «سازمان‌های اطلاعاتی در سراسر جهان از هوش مصنوعی می‌خواهند که به آنها کمک کند تا اطلاعات طبقه‌بندی‌شده‌ای را که هر روز تولید می‌کنند، درک و تجزیه و تحلیل کنند. هوش مصنوعی وابسته به اینترنت می تواند اطلاعات حساس را آشکار کند، به همین دلیل است که آژانس های اطلاعاتی استفاده محدودی از این فناوری دارند.

مقالات مرتبط

ظاهرا مایکروسافت مدل جدید هوش مصنوعی خود را در 18 ماه گذشته بر اساس GPT-4 توسعه داده و از یک ابر رایانه برای ساخت آن استفاده کرده است. بلومبرگ به نقل از یک مهندس برق در مایکروسافت گزارش داد: هوش مصنوعی جدید در یک شبکه خصوصی است که فقط دولت آمریکا به آن دسترسی دارد.

هوش مصنوعی جدید مایکروسافت “دینامیک نیست” به این معنی که می تواند داده ها را کاوش کند اما چیزی از آنها یاد نگیرد. به این ترتیب دولت آمریکا می تواند از محرمانه بودن اطلاعات مهم اطمینان حاصل کند. به گفته مهندس برق مایکروسافت، حدود 10000 نفر از نظر تئوری به هوش مصنوعی مورد نظر دسترسی دارند.