به لطف شرکت هایی مانند OpenAI، گوگل و متا، ایالات متحده به عنوان یک رهبر جهانی در هوش مصنوعی شناخته می شود. اما دولت ایالات متحده می گوید برای مدیریت خطرات ناشی از فناوری هوش مصنوعی به کمک سایر کشورها نیاز دارد.

در اجلاس بین‌المللی ایمنی هوش مصنوعی در سئول در روز سه‌شنبه، ایالات متحده پیامی از جینا ریموندو، وزیر بازرگانی، ارائه کرد که اعلام کرد یک شبکه جهانی از موسسات ایمنی هوش مصنوعی که شامل ایالات متحده، بریتانیا، ژاپن، کانادا و سایر متحدان هستند، برای مدیریت همکاری خواهند کرد. خطرات فناوری او همچنین از کشورهای دیگر نیز خواست تا به آن بپیوندند.

وزیر ریموندو در بیانیه‌ای که پیش از اعلام این خبر منتشر شد، گفت: «پیشرفت‌های اخیر در هوش مصنوعی پتانسیل هیجان‌انگیزی و تغییر زندگی برای جامعه ما دارد، اما تنها در صورتی که کار سخت را برای کاهش خطرات واقعی انجام دهیم. بسیار مهم است که ما این حق را بدست آوریم و این کار را با توافق با شرکای خود در سراسر جهان انجام دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که قوانین جاده ای برای هوش مصنوعی توسط جوامعی نوشته شده است که از حقوق بشر، ایمنی و اعتماد محافظت می کنند.

دولت ایالات متحده قبلاً گفته بود که پیشرفت‌های هوش مصنوعی خطرات امنیت ملی را به همراه دارد، از جمله پتانسیل خودکارسازی یا تسریع توسعه سلاح‌های بیولوژیکی یا فعال کردن حملات سایبری مخرب‌تر علیه زیرساخت‌های حیاتی.

یکی از چالش‌های ایالات متحده که در بیانیه ریموندو به آن اشاره شد این است که برخی از دولت‌های ملی ممکن است تمایلی به خرید رویکرد او نسبت به هوش مصنوعی نداشته باشند. او گفت که ایالات متحده، بریتانیا، ژاپن، کانادا، سنگاپور و دفتر هوش مصنوعی اروپا به عنوان بنیانگذاران “شبکه جهانی موسسات ایمنی هوش مصنوعی” با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

وزارت بازرگانی از اظهار نظر در مورد اینکه آیا چین برای پیوستن به شبکه جدید ایمنی هوش مصنوعی دعوت شده است یا خیر، خودداری کرد. ترس از اینکه چین از هوش مصنوعی پیشرفته برای تقویت ارتش خود یا تهدید ایالات متحده استفاده کند، ابتدا دولت ترامپ و اکنون دولت بایدن را بر آن داشت تا یک سری محدودیت‌ها را برای دسترسی چین به فناوری‌های کلیدی اعمال کنند.

ایالات متحده و چین حداقل یک خط ارتباطی را باز کرده اند. در دیدار جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در نوامبر گذشته، دو ابرقدرت توافق کردند تا درباره خطرات و ایمنی هوش مصنوعی گفتگو کنند. نمایندگان کشورها هفته گذشته در سوئیس دیدار کردند تا دور اول مذاکرات را برگزار کنند.

وزارت بازرگانی گفت که نمایندگان اعضای شبکه جهانی ایمنی هوش مصنوعی در اواخر سال جاری در سانفرانسیسکو ملاقات خواهند کرد. در طرحی که توسط آژانس منتشر شد، آمده است که این شبکه برای توسعه و توافق بر روی روش‌ها و ابزارهایی برای ارزیابی مدل‌های هوش مصنوعی و راه‌هایی برای کاهش خطرات هوش مصنوعی همکاری خواهد کرد. در این مقاله آمده است: «امیدواریم بتوانیم به پیشرفت علم و شیوه‌هایی که زیربنای ترتیبات بین‌المللی حاکمیت هوش مصنوعی آینده است، کمک کنیم. سخنگوی وزارت بازرگانی گفت: این شبکه به کشورها کمک می کند تا استعدادها را شناسایی کنند، سریعتر آزمایش کنند و بر روی استانداردهای هوش مصنوعی توافق کنند.

نشست این هفته سئول در مورد ایمنی هوش مصنوعی توسط دولت بریتانیا که نوامبر گذشته اولین نشست بزرگ بین المللی را در این زمینه برگزار کرد، برگزار می شود. این اجلاس در بیش از 28 کشور از جمله ایالات متحده، اعضای اتحادیه اروپا و چین به اوج خود رسید و بیانیه‌ای را امضا کردند که هشدار می‌داد هوش مصنوعی با چنان سرعت و عدم قطعیتی در حال پیشرفت است که می‌تواند باعث “مضرات جدی و حتی فاجعه‌بار” شود.