Ilya Sutzkever، یکی از بنیانگذاران و دانشمند ارشد OpenAI، شرکت را ترک کرد. محقق سابق هوش مصنوعی گوگل یکی از چهار عضو هیئت مدیره بود که در ماه نوامبر به اخراج سام آلتمن، مدیر عامل OpenAI رای دادند و روزهای آشفتگی را آغاز کردند که در آن کارکنان تهدید به ترک جمعی شدند و در نهایت آلتمن دوباره به کار خود بازگردانده شد.

آلتمن در روز سه‌شنبه در پستی در پلتفرم اجتماعی X، خروج Sutskever را تایید کرد. در ماه‌های پس از بازگشت آلتمن به OpenAI، Sutskever به ندرت برای این شرکت ظاهر شده است. روز دوشنبه، OpenAI نسخه جدیدی از ChatGPT را به نمایش گذاشت که قادر به مکالمه سریع و احساسی است. Sutskever به طور آشکار در این مراسم که از دفاتر این شرکت در سانفرانسیسکو پخش شد غایب بود.

آلتمن در پست خود در مورد خروج Sutkever نوشت: “OpenAI بدون او آن چیزی که هست نخواهد بود.” “من خوش شانس هستم که برای مدت طولانی در اطراف چنین نابغه (واقعا) قابل توجهی بودم و کسی که اینقدر بر دستیابی به بهترین آینده برای بشریت متمرکز بود.”

پست آلتمن اعلام کرد که Jakub Paczocki، مدیر تحقیقات OpenAI، دانشمند ارشد جدید این شرکت خواهد بود. Pachocki از سال 2017 با OpenAI کار می کند.

در مال خودت پست به XSutzkever خروج خود را تصدیق کرد و به برنامه های آینده اشاره کرد. پس از تقریبا یک دهه، من تصمیم گرفتم OpenAI را ترک کنم. او نوشت: مسیر این شرکت معجزه آسا نبوده است، و من مطمئن هستم که OpenAI AGI ایمن و مفید خواهد ساخت.» او نوشت. “من برای اتفاقات بعدی هیجان زده هستم – پروژه ای که از نظر شخصی برای من بسیار معنادار است و در زمان مناسب جزئیات آن را به اشتراک خواهم گذاشت.”

Sutzkever به طور علنی در مورد نقش خود در برکناری Altman در سال گذشته صحبت نکرده است، اما پس از بازگرداندن مدیرعامل، او ابراز پشیمانی کرد. من عمیقاً متأسفم از مشارکت خود در اقدامات هیئت مدیره. من هرگز قصد آسیب رساندن به OpenAI را نداشتم،» او در ماه نوامبر در X پست کرد.

Sutskever از سنین کودکی مسیری را در یادگیری ماشینی ایجاد کرد و تحت حمایت جفری هینتون پیشگام یادگیری عمیق در دانشگاه تورنتو قرار گرفت. او به همراه هینتون و دانشجوی دیگرش الکس کریزوسکی، یک سیستم تشخیص تصویر به نام AlexNet ایجاد کرد که دنیای هوش مصنوعی را با دقت خود متحیر کرد و به شروع موجی از سرمایه گذاری در تکنیک غیر مد روز شبکه های عصبی مصنوعی کمک کرد.

ساستسکور بعداً روی تحقیقات هوش مصنوعی در گوگل کار کرد و در آنجا به ایجاد عصر مدرن هوش مصنوعی مبتنی بر شبکه عصبی کمک کرد. در سال 2015، آلتمن او را به شام ​​با ایلان ماسک و گرگ براکمن دعوت کرد تا در مورد ایده ایجاد یک آزمایشگاه هوش مصنوعی جدید برای به چالش کشیدن سلطه شرکتی این فناوری صحبت کنند. Sutskever، Musk، Brockman و Altman بنیانگذاران کلیدی OpenAI شدند که در دسامبر 2015 اعلام شد. بعداً مدل خود را تغییر داد و بخش انتفاعی ایجاد کرد و سرمایه‌گذاری هنگفتی را از مایکروسافت و سایر حامیان دریافت کرد. ماسک در سال 2018 پس از مخالفت با استراتژی شرکت OpenAI را ترک کرد و در ماه مارس سال جاری علیه این شرکت شکایت کرد و مدعی شد که مأموریت تاسیس خود را رها کرده است.

خروج Sutskever تنها یکی از چهار عضو هیئت مدیره OpenAI را که به برکناری آلتمن رای دادند، در شرکت باقی می ماند. آدام دآنجلو، کارمند اولیه فیس بوک و مدیر عامل سایت پرسش و پاسخ Quora، تنها عضو هیئت مدیره موجود بود که پس از بازگشت آلتمن به عنوان مدیرعامل، به عنوان مدیر باقی ماند.