اگر کمی زمان بیشتری را در بانک بگذرانید، ممکن است به اطراف نگاه کنید و دوربین های امنیتی را مشاهده کنید، یا اگر یک شعبه بانک کوچک است، حتی ممکن است بتوانید محفظه ای را پیدا کنید که کابل های زیادی در آن وارد و خارج می شود.

این کابل ها امکان برقراری ارتباط بین دستگاه ها و رایانه ها و تجهیزات مختلف شبکه را فراهم می کنند و همگی وارد کانتینری می شوند که به روش های مختلف مانند پایانه های مسافربری سطح شهر به مقاصد سطح شهر متصل شده و بسته های داده را در سطح شبکه انتقال می دهند. این کانتینر معمولاً سرور نامیده می شود که خود می تواند بخش کوچکی از یک شبکه بزرگتر باشد.

تجهیزات شبکه را با توجه به نوع فعالیت می توان به دو دسته فعال و غیرفعال یا به عبارتی فعال و غیرفعال تقسیم کرد. تجهیزات شبکه سخت افزار و دستگاه های فیزیکی هستند که برای انتقال داده ها در سطح شبکه با یکدیگر ارتباط و تعامل دارند.

هر یک از تجهیزات و اجزای شبکه عملکرد خاصی دارند و به طور کلی وظیفه ارائه خدمات مختلف به کاربران را بر عهده دارند. یکی از نکات مهمی که در کنترل و مدیریت شبکه باید به آن توجه کرد، شناخت تجهیزات شبکه و نوع استفاده از آنهاست تا فرآیند عیب یابی راحتتر انجام شود.

تفاوت تجهیزات شبکه فعال و غیرفعال

بیان تفاوت این دو دسته از تجهیزات شبکه بدون ارائه تعریف آنها غیرممکن است و با تعریف هر یک تفاوت آنها نیز به وجود می آید.

تجهیزات شبکه فعال به سخت افزار و دستگاه هایی اطلاق می شود که سیگنال های الکترونیکی را تولید، هدایت، مسیریابی و بازتولید می کنند. در واقع تجهیزات شبکه فعال شامل تمامی دستگاه ها و قطعاتی است که با استفاده از تجهیزات شبکه غیرفعال سیگنال تولید کرده و به سطح انتقال می دهند.