تبلیغات نام رقیب در سال های اخیر در گوگل محبوب شده است. سوالی که موافقان و مخالفانی دارد. در جدیدترین واکنش به این اتفاق، «جاجیگا» با همکاری «وینداد» موفق شدند تبلیغات گوگل را برای نام برند خود مسدود کنند.

بابک سهرابی موسس جاجیگا با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که با پیگیری تیم حقوقی وینداد توانسته اند تبلیغات نام برند جاجیگا در گوگل را مسدود کنند.

در واقع، اگر کسی نام جاجیگا را در گوگل جستجو کند، ابتدا یک تبلیغ در یک پلتفرم رقیب به او نشان داده می شود. به عنوان مثال یکی از پلتفرم های رقیب با عنوان اجاره ویلا ارزان تر از جاجیگا به نام این برند تبلیغ شد.

در سال های اخیر این نوع تبلیغات از نام رقیب جا افتاده و همواره واکنش های متفاوتی را در پی دارد. برخی این نوع تبلیغات را غیر اخلاقی و فریبنده می دانند و مخالف آن هستند. از سوی دیگر برخی آن را یک استراتژی تبلیغاتی و روشی رایج در دنیا می دانند و از این کار دفاع می کنند.

البته گوگل به طور مشخص در سیاست های خود اعلام می کند که با تبلیغات غیرمجاز که از محتوای دارای حق چاپ استفاده می کنند، برخورد می کند.

تبلیغاتی که حقوق مالکیت معنوی را نقض می کند

محمدحسین امیری، مدیرعامل وینداد معتقد است استفاده غیرمجاز از نام برند در تبلیغات مصداق بارز نقض حقوق مالکیت معنوی است و می توان برای رفع آن اقدام قانونی کرد.

وی در گفت و گو با دیجیاتو با اعلام اینکه نزدیک به یک سال است که سرویس «حفاظت از حقوق مالکیت معنوی» را در گروه وینداد ارائه می کنند، گفت: در این سرویس بر اساس قوانین بین المللی و داخلی، حقوق مالکیت معنوی شرکت های ایرانی در فضای آنلاین و مجازی محافظت می شود.”

امیری با اشاره به فلسفه مالکیت فکری گفت: هدف از ثبت مالکیت معنوی که دارای حقوق معنوی است این است که بتوانیم از آن حفاظت کنیم تا در صورت وجود تخلف آشکار بتوان به آن رسیدگی کرد.

او گفت که با این سرویس، از هر چیزی که در رده حقوق مالکیت معنوی و دارایی های فکری تجاری قرار می گیرد، از نام های تجاری گرفته تا محتوا محافظت می کنند. اقدامات آنها به گوگل محدود نمی شود، آنها همچنین حقوق مالکیت معنوی را در پلتفرم های مختلف مانند اینستاگرام، یوتیوب، وب سایت و تلگرام دنبال می کنند.

امیری با اشاره به پرونده جاجیگا به دیجیاتو گفت: در این زمینه نقض حقوق مالکیت معنوی صورت گرفته و با اقدامات قانونی که انجام داده اند، توانسته اند سایت و صفحاتی را که نام برند جاجیگا در تبلیغات گوگل در سال 2018 درج شده است مسدود کنند. یک دوره زمانی بسیار کوتاه

مدیرعامل وینداد با بیان اینکه جاجیگا اولین پلتفرمی نیست که از این سرویس استفاده می کند، به دیجیاتو گفت که در این پرونده حقوقی فقط مسدودسازی تبلیغات پیگیری می شد، اما می شد مکانیسم های دیگری را دنبال کرد.

وی مزیت این سرویس را سرعت و هزینه آن نسبت به دعوا می داند و به دیجیاتو گفت که ظرف دو تا سه هفته دیگر اقدامات قانونی این سرویس به پایان می رسد.