شرکت تجزیه و تحلیل داده Glassnode در آخرین گزارش هفتگی خود به بررسی تاثیر نصف کردن بر دنیای ارزهای دیجیتال پرداخته است. هاوینگ یک رویداد دوره ای در بلاک چین بیت کوین است که در آن پاداش استخراج هر بلوک جدید به نصف کاهش می یابد.

نصف شدن تقریباً هر چهار سال یک بار اتفاق می‌افتد و آخرین مورد چند روز پیش اتفاق افتاد. این چهارمین نصف کردن بیت کوین بود و پاداش استخراج یک بلوک را از 6.25 بیت کوین به 3.125 بیت کوین کاهش داد.

پاداش هایی که استخراج کنندگان برای ساخت بلوک های شبکه دریافت می کنند، تنها راه برای تولید بیشتر این ارز دیجیتال است. یکی از ویژگی های شبکه این است که صرف نظر از شرایط حاکم بر استخراج، این پاداش ها با نرخ تقریبا ثابتی توزیع می شوند. این به لطف مفهومی به نام سختی بلاک چین امکان پذیر است و شبکه از طریق این مفهوم دشواری استخراج را برای ماینرها تنظیم می کند.

همانطور که ماینرها قدرت محاسباتی بیشتری را به شبکه تزریق می کنند، عملکرد آنها افزایش می یابد و بلاک های بیشتری استخراج می کنند. از آنجایی که جوایز باید با نرخ ثابتی توزیع شوند، وقتی سختی شبکه در مرحله بعدی تنظیم شد، این مقدار افزایش می‌یابد و در نتیجه سرعت ماینرها به سطح مورد نظر باز می‌گردد.

گلاسنود

یکی از پیامدهای دشواری شبکه، رشد تقریباً ثابت عرضه بیت کوین بین رویدادهای نصف کردن است. نمودار بالا نشان می دهد که چگونه عرضه بیت کوین در طول تاریخ تغییر کرده است. از آنجایی که عرضه بین نصف‌ها تقریباً ثابت است، نرخ تورم پادشاه رمزارز در طول این بازه‌ها بدون تغییر باقی می‌ماند. به همین ترتیب، نرخ تورم در رویدادهای نصف‌سازی مطابق با عرضه به نصف کاهش می‌یابد.

نمودار بالا مقایسه نرخ تورم بیت کوین در مقابل طلا را در سال های گذشته نشان می دهد

گلاسنود

ظاهراً در نصف شدن اخیر نیز این اتفاق افتاده و تورم بیت کوین دوباره کاهش یافته است. در دوره قبل تورم سالانه بیت کوین حدود 1.7 درصد بود و در دوره جدید به 0.85 درصد رسید.

به لطف تغییرات ایجاد شده در سختی شبکه بیت کوین، این ارز رمزنگاری شده توانست رکورد جدیدی را در مقایسه با طلا ثبت کند. بر اساس داده های گلاسنود، برای اولین بار در تاریخ، نرخ انتشار پایدار بیت کوین (0.83 درصد) کمتر از طلا (حدود 2.3 درصد) است که نشان دهنده انتقال تاریخی عنوان “دارایی کمیاب” به بیت کوین است.

این مقاله حاوی توصیه های اقتصادی در مورد زومیت نیست. در هر سرمایه گذاری خطر از دست دادن سرمایه وجود دارد و سرمایه گذار باید تصمیم نهایی را بگیرد و پس از تحقیق و مطالعه مسئولیت آن را بپذیرد.