شرکت تحلیلی IntoTheBlock با بررسی داده‌های آن‌چین (On-Chain) اعلام کرد که در پنج سال گذشته، تقریباً ۲۹ درصد از کل بیت کوین‌های موجود جابه‌جا نشده‌اند. تحلیلگران IntoTheBlock با انتشار توییتی توضیح دادند که تعداد زیادی از بیت کوین‌هایی که جابه‌جایی نداشته‌اند، احتمالاً برای همیشه گم شده‌اند.

۲۹ درصد کل بیت کوین‌ها از دست رفته است؟

تجزیه‌وتحلیل‌های اخیر IntoTheBlock مُهر تأییدی بر گزارش اخیر صرافی رمزارز Bitfinex است. در گزارش مذکور، اشاره شده است که مقدار بیت کوین‌های جابه‌جا‌نشده به بیشترین حد خود رسیده و همین موضوع به کاهش نقدینگی این دارایی دیجیتال منجر شده است.

Bitfinex اعلام کرده است که تقریباً ۷۰ درصد بیت کوین‌های درگردش نیز حداقل در یک‌ سال اخیر جابه‌جا نشده‌اند و این بیشترین رکورد ثبت‌شده از زمان آغاز به‌ کار پادشاه رمزارزها است.

درحالی‌که دلیل خاصی برای جابه‌جانشدن بخش درخورتوجهی از بیت کوین‌های موجود در سال‌های اخیر وجود ندارد، تحلیلگران حدس می‌زنند که بیشتر این بیت کوین‌ها احتمالاً برای همیشه گم شده‌اند. ناگفته نماند که این موضوع ممکن است نشان‌دهنده‌ی افزایش علاقه‌ی سرمایه‌گذاران به ظرفیت‌های افزایش ارزش این دارایی دیجیتال در بلندمدت باشد.

برخی از سرمایه‌گذاران بزرگ نگرش نگه‌داری رمزارزها برای مدل طولانی (HODL) را در پیش گرفته‌اند؛ زیرا انتظار دارند ارزش بیت کوین افزایش چشمگیری پیدا کند و درنتیجه، این رمزارز را به‌عنوان گزینه‌ی سرمایه‌گذاری بلندمدت در نظر می‌گیرند.

رویداد هاوینگ

یکی دیگر از عواملی که باید در نظر گرفت، رویداد هاوینگ بعدی بیت کوین است که در آوریل ۲۰۲۴ به‌وقوع خواهد پیوست. درواقع، مکانیزم بیت کوین باعث می‌شود که هر چهار سال یک‌ بار، پاداش استخراج بلوک‌های جدید در شبکه‌ی این رمزارز به‌ نصف کاهش یابد. هاوینگ آتی پاداش استخراج هر بلوک جدید در بلاک چین بیت کوین را از ۶٫۲۵ به ۳٫۱۲۵ بیت‌ کوین کاهش خواهد داد.

رویداد هاوینگ به‌عنوان یکی از نشانه‌های مهم افزایش قیمت بیت کوین در نظر گرفته می‌شود؛ به‌همین‌دلیل، شرکت‌های سرمایه‌گذاری سعی می‌کنند که قبل‌ از رویداد مذکور، بیت کوین بیشتری جمع‌آوری و نگه‌داری کنند.