آمار منتشر شده توسط وزارت امور داخلی ژاپن، دو رکورد ناخوشایند جدید را برای این کشور به‌ثبت رسانده است. آمار سرشماری سال ۲۰۲۲ در ژاپن حاکی‌از این است که جمعیت در هر ۴۷ استان ژاپن، به‌صورت چشم‌گیری کاهش یافته است و تعداد کل ژاپنی‌ها حدود ۸۰۰ هزار نفر کمتر شده است. این آمار نشانگر آینده‌ای نامعلوم برای ژاپن است، ولی بسیاری‌ از کشورهای دیگر نیز در همین مسیر قرار دارند.

به‌گزارش گاردین، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن روند کاهش جمعیت را یک بحران در کشور خواند و قول داد که‌با این وضعیت مقابله کند. اما سیاست‌های ملی تاکنون نتوانسته‌‌اند کاهش جمعیت را کند کنند. بااین‌حال، تلاش‌های هماهنگ در تعداد اندکی‌ از شهرهای کوچک تا حدی اثرگذار بوده است.

آمار جدید که روز چهارشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲ مرگ‌ومیر‌ها در ژاپن به رکورد بیش از ۱٫۵۶ میلیون نفر رسیده؛ درحالی‌که فقط ۷۷۱ هزار تولد ثبت شده است. از زمان آغاز ثبت آمار تولد و مرگ در ژاپن، این اولین‌بار است‌ که شمار متولدان سالانه به زیر ۸۰۰٬۰۰۰ تن کاهش یافته است. حتی رشد بی‌سابقه‌ی ۱۰ درصدی جمعیت مهاجران خارجی در ژاپن به ۲٫۹۹ میلیون نفر، نمی‌تواند مانع از کاهش کلی جمعیت شود. در سال ۲۰۲۲ جمعیت کل ژاپن برای ۱۴ سال متوالی‌ کاهش یافت و به ۱۲۲٫۴۲ میلیون نفر رسید.

جمعیت سالمند ژاپن تقریباً تمام جنبه‌های جامعه‌ی را تحت‌تأثیر قرار داده است. بیش از نیمی‌ از کل حوزه‌های شهری این کشور به‌عنوان مناطق خالی‌ از سکنه تعیین شده‌اند، مدارس درحال تعطیل‌شدن هستند و بیش‌از ۱٫۲ میلیون کسب‌وکار کوچک با صاحبانی دارای حدود ۷۰ سال سن، هیچ وارثی ندارند.

شبکه‌های پخش ماهواره‌ای برنامه‌هایشان را برای مخاطبان مسن‌تر طراحی می‌کنند و تبلیغات خود، مجموعه‌ای از خدمات تشییع جنازه، مکمل‌های تسکین‌دهنده‌ی درد مفاصل و پدهای بی‌اختیاری را پیشنهاد می‌دهند. حتی دنیای تبهکاران ژاپن نیز از آسیب در امان نمانده است. اکنون بیشتر یاکوزاها بالای ۵۰ سال سن دارند و تعداد تبهکاران ۷۰ ساله بیشتر از ۲۰ ساله‌ها است.

یکم آوریل، سازمان جدیدی با‌ عنوان «کودکان و خانواده» در ژاپن راه‌اندازی شد و تمام مسائل مرتبط، ازجمله نرخ زادولد را تحت پوشش یک نهاد قرار داد. دولت همچنین متعهد شده است‌ که هزینه‌های مراقبت‌ از کودکان و کمک‌هزینه‌های مرتبط را با افزایش دو برابری به چهار درصد از تولید ناخالص داخلی برساند. بااین‌حال یارانه‌های مراقبت‌ از کودکان و آموزش‌وپرورش که در گذشته اجرا شدند، تأثیر کمی‌ بر نرخ زادولد داشته‌اند.

اما به‌لطف ترکیبی‌ از عملکرد سخاوتمندانه‌ی دولت در مسائل مالی و سیاست‌های جدید برای ایجاد محیط‌ مناسب رشد کودکان، نرخ تولد در ۳۰۰ شهر کوچک به‌میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است. حوزه‌های شهری که برای والدین جدید بهترین پیشنهادات را ارائه می‌دهند، قطعا از مهاجرت افرادی‌ که درحال برنامه‌ریزی برای تشکیل خانواده هستند، سود می‌برند. بااین‌حال، حتی شهر ناگی در استان اوکایاما که بیشترین نرخ تولد را به‌ثبت رسانده، همچنان درگیر کاهش آمار تولد و جمعیت است.

ژاپن از نظر داشتن نوزاد کمتر، تنها نیست. متوسط نرخ باروری در کشورهای ثروتمند عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در اتحادیه اروپا ۱٫۶۶ است و این رقم بسیار کمتر‌ از نرخ جایگزینی ۲٫۱ مورد نیاز برای حفظ جمعیت است. هرچند کاهش جمعیت ژاپن پیش‌ از سایر کشورها آغاز شد (در سال ۲۰۰۸ به‌اوج خود رسید)، کاهش نرخ باروری در کشورهای دیگر به‌ویژه مناطق شرق آسیا، شدیدتر بوده است. تایوان با ۱٫۲۴ نوزاد به‌ازای هر زن وضعیتی مشابه ژاپن دارد؛ در‌حالی‌که کره جنوبی با ۰٫۷۸ نوزاد به‌ازای هر زن، صدرنشین جدول کمترین نرخ تولد در جهان است.