دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در نشست دبیران شورای امنیت کشورهای عضو بریکس، تهدیدات اصلی امنیت اطلاعات را «انحصار اینترنت توسط آمریکا، انحصار عملیات عملیاتی» تعریف کرد. سیستم های کامپیوتر و تلفن های هوشمند (مانند ویندوز و اندروید) از ایالات متحده و انحصار مراکز و پلتفرم های داده جهانی و بزرگ ((مانند گوگل و NSA) در آمریکا.

«علی اکبر احمدیان» در این نشست که در سن پترزبورگ در حال برگزاری است، گفت: نبود قوانین عادلانه بین المللی در این زمینه، دولت آمریکا را با حاکمیت جهانی اینترنت و توسعه بسترهای اینترنتی سوق داده است. فضای سایبری بین المللی را قلمرو حاکمیت خود قرار دهد و بر حاکمیت کشورهای مختلف به ویژه در حوزه امنیت ملی آنها اعمال نفوذ کند.

ایران سال ها قربانی حملات سایبری بوده است

وی ایران را یکی از کشورهایی دانست که «سال‌ها قربانی حملات سایبری متعدد آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده است».

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: امنیت اطلاعات به شکل ساده شده تنها به معنای حفاظت از اطلاعات، داده ها و ارتباطات نیست، بلکه در نگاه کل نگر، ایجاد سپر دفاعی و حفاظتی در برابر «مدرن» است. بردگی مردم و جوامع با حذف هویت انسانی و ملی آنها با ترویج فردگرایی افراطی و ایجاد شکاف نسلی و قطع پیوندهای اجتماعی است.

احمدیان با یادآوری «حمله خطرناک به سایت اتمی جمهوری اسلامی ایران با بدافزار استاکس‌نت» به کشورهایی که «اجازه ایجاد مراکز امنیت سایبری یا خرید و نصب سخت‌افزار و نرم‌افزار رژیم صهیونیستی را داده‌اند» هشدار داد. این رژیم، مرزهای خود زیرساخت های بزرگی را برای تهدید امنیتی اش ایجاد کرده است و جاسوسی از مردم و مقامات کشورهایشان بخش بسیار کوچکی از این خطر است. او معتقد است که خطر بزرگتر “در بقا و ثبات این کشورها” است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: در مقابل یکجانبه گرایی آمریکا و غرب، سازمان های منطقه ای مانند شانگهای و بریکس باید برای گسترش همکاری ها در حوزه امنیت اطلاعات و ایجاد ابزارها، نهادها و ابزارهای جدید تلاش کنند. ساختارهایی برای تقابل این دو نوع. یک تهدید بی دفاع نباش.»