بزرگترین چاپگر سه بعدی جهان در ایالات متحده رونمایی شده است و مقامات می گویند که می تواند محله های جدیدی ایجاد کند که شامل مسکن ارزان قیمت برای مبارزه با بی خانمانی است.

چاپگر جدید که Factory Of The Future 1.0 نام دارد در محوطه دانشگاه مین ساخته شده است و هوش مصنوعی را با عملیات روباتیک و محاسبات با کارایی بالا ترکیب می کند.

دانشگاه مین در بیانیه ای اعلام کرد: این چاپگر می تواند سازه هایی به طول 29 متر، عرض 10 متر و ارتفاع 5.5 متر تولید کند که امکانات جدیدی را برای تولید خانه های سازگار با محیط زیست و مقرون به صرفه ارائه می دهد.

دانشگاه مین قبلاً رکورد جهانی گینس 2019 را برای بزرگترین چاپگر سه بعدی پلیمری جهان داشته است، اما گفته می شود دستگاه جدید چهار برابر دستگاه قبلی است و به دستگاه فعلی اجازه می دهد خانه ها را با سرعت بیشتری و بزرگتر بسازد. بنابراین این چاپگر غول پیکر جدید می تواند در 80 ساعت خانه بسازد.

طبق برنامه محیط زیست سازمان ملل، بخش ساخت و ساز تقریباً 37 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای جهانی را به خود اختصاص می دهد که بیشتر به دلیل تولید و استفاده از موادی مانند سیمان، فولاد و آلومینیوم است که ردپای کربن قابل توجهی دارند.

به گفته دانشگاه مین، می توان از مواد سازگار با محیط زیست برای ساخت خانه های جدید استفاده کرد که در نتیجه محله هایی مقرون به صرفه و کم کربن ایجاد می شود.

اگر ساختمان ساخته شده با این دستگاه مناسب نباشد یا در تولید آن مشکلات اساسی وجود داشته باشد، می توان خانه را بازیافت کرد و از مواد باقی مانده خانه جدیدی ساخت.

گفته می شود Factory Of The Future 1.0 می تواند 227 کیلوگرم ماده در ساعت تولید کند. طبق اعلام دانشگاه مین، تا 6 سال آینده 80000 خانه با این دستگاه ساخته خواهد شد.