عواقب سال بدون تابستان

پیامد آب و هوای غیر فصلی، تخریب تولیدات کشاورزی در بسیاری از نقاط است. ایالات متحده این مشکل را به دلیل ادامه یخبندان های بهاری که منجر به تلفات دام شد، با توجه به سوابق هواشناسی مشاهده کرد و در ایرلند، سیل باعث بارندگی شدید شد که محصول سیب زمینی را با مشکل مواجه کرد.

کمبود باران در آسیا نیز به مشکلی برای محصولات کشاورزی تبدیل شده است زیرا خشکسالی فصل باران های موسمی را به تاخیر انداخته است. در بسیاری از مناطق تحت تأثیر نیمکره شمالی، شکست محصول منجر به قحطی شد.

اثر سال کم چرب بر محصولات کشاورزی برخی از طولانی‌مدت‌ترین پیامدها را به همراه داشت. در طول این مدت، تعداد قابل توجهی از کشاورزان از شرق ایالات متحده به غرب میانه مهاجرت کردند، که تا به امروز یکی از نقاط مهم کشاورزی باقی مانده است.

دلیل سال غیر تابستانی

منشاء الگوی عجیب آب و هوا در سال 1816 را باید در سامبوآ، جزیره ای در اندونزی، یک سال پیش از آن جستجو کرد. در 5 آوریل 1815، کوه تامبورا به شدت فوران کرد. فوران های آتشفشانی می تواند ماه ها بر آب و هوای زمین تأثیر بگذارد. این زمانی اتفاق می افتد که ذرات کوچک خاکستری روشن در استراتوسفر زمین باقی می مانند و با مسدود کردن نور خورشید، سیاره را خنک می کنند.

کاهش دما نیز ممکن است به دلیل فوران دی اکسید گوگرد رخ دهد. این ترکیب همراه با آب در استراتوسفر، اسید سولفوریک تولید می کند که نور خورشید ورودی را منعکس می کند. با توجه به بزرگی فوران کوه تامبورا که قوی ترین فوران ثبت شده در تاریخ زمین محسوب می شود، به نظر می رسد شرایط سال 1816 نتیجه این فوران بوده است. اگرچه میزان این تأثیر کاملاً مشخص نیست.

بیشتر بخوانید:

در سال 2019، دکتر اندرو اسکورر زمین شناس و همکارانش از مدل های آب و هوایی استفاده کردند تا بررسی کنند که در صورت حذف فوران آتشفشانی از سال 1815، در سال بعد چه اتفاقی می افتد. اگرچه نتایج نشان می دهد که سال 1816 هنوز به طور غیرعادی در اروپا مرطوب بوده است، این مدل نشان می دهد که فوران آتشفشانی دمای زمین را خنک کرده است. به گفته گلزن:

فوران آتشفشان و تأثیر آن بر آب و هوا را می توان عامل سرد شدن زمین دانست. بر اساس برآوردها، این پدیده احتمال دمای بسیار سرد را تا 100 برابر افزایش می دهد. بدون انرژی آتشفشانی، احتمال بارندگی شدید کمتر است و سرما در تابستان غیرممکن است.

به طور کلی، سال 1816 سال خوبی برای سیاره زمین و مردم آن نبود. شاید به همین دلیل است که برخی نام آن را “1800 و یخ زدن و مرگ” گذاشته اند.