واتساپ هر چند مدت ها پیش از دولت چین ممنوع است، ظاهراً اخیراً به صورت رایگان در دسترس برخی از کاربران چینی قرار گرفته است.

طبق گزارش جدید بلومبرگ، کاربران واتس‌اپ در پکن و شانگهای که معمولاً از روش‌هایی مانند VPN برای دسترسی به سرویس پیام‌رسان محبوب استفاده می‌کنند، قادر به ارسال و دریافت پیام‌ها بدون نیاز به آن ابزار برای مدت دو هفته بودند. سایر سرویس‌ها مانند سیگنال و اینستاگرام به عنوان بخشی از برنامه‌های چین برای قطع دسترسی به پلتفرم‌های اینترنتی خارجی معروف به دیوار آتش بزرگ همچنان ممنوع هستند.

دقیقاً مشخص نیست که چه تعداد از کاربران چینی توانسته اند از WhatsApp (بدون نیاز به VPN) استفاده کنند.

همچنین برخی از کاربران ظاهرا ادعا می‌کنند که این شکاف زمانی شروع شد که اپل واتس‌اپ و سایر سرویس‌ها از جمله Threads و Signal را از نسخه چینی اپ استور حذف کرد. ماه گذشته گزارشی حاکی از آن بود که رگولاتور ارشد چین از غول آیفون خواسته است که این برنامه ها را به دلیل نگرانی های امنیت ملی حذف کند.

چین سرویس های غربی مانند واتس اپ را ممنوع کرد

چین سال ها استفاده از پیام رسان های خارجی و شبکه های اجتماعی مانند واتس اپ را ممنوع کرده است. واتس اپ نیز از سال 2017 در چین مسدود شده است. دیگر پلتفرم های غربی از جمله جی میل، یوتیوب، اسنپ چت و اسپاتیفای نیز در چین سانسور شده اند. این به رشد برنامه‌های محلی مانند WeChat و Weibo کمک کرده است، اگرچه کاربران چینی هنوز از VPN برای تماشای رسانه‌های غربی استفاده می‌کنند.

در مقابل، رئیس جمهور ایالات متحده اخیراً لایحه ای را تصویب کرد که به شبکه اجتماعی چینی TikTok یک سال فرصت می دهد تا تجارت خود را در ایالات متحده بفروشد یا با ممنوعیت دائمی پلت فرم خود مواجه شود.