در هفته‌های اخیر، واتس‌اپ روی افزودن ویژگی‌ها و قابلیت‌های زیادی از جمله فیلترهایی برای سازماندهی چت‌ها و پشتیبانی از پیام‌رسان‌های دیگر مانند تلگرام تمرکز کرده است. اکنون به نظر می رسد قابلیت جدیدی برای ارسال پیام بدون نیاز به ذخیره شماره مقصد به عنوان مخاطب در حالت تست قرار گرفته و امکان ورود بدون نیاز به رمز عبور به تدریج در اختیار دارندگان آیفون قرار خواهد گرفت.

بدون رمز ورود به واتس اپ وارد شوید

بسیاری از پلتفرم‌ها و سرویس‌های آنلاین نیاز به رمز عبور کاربران را برای ورود به حساب‌های خود حذف می‌کنند. این ویژگی به افراد اجازه می دهد تا با استفاده از حسگرهای بیومتریک مانند Face ID و Touch ID وارد حساب کاربری خود شوند و دیگر نیازی به وارد کردن رمز عبور نداشته باشند. در همین راستا، واتس‌اپ پشتیبانی از Passkey را در دستگاه‌های مبتنی بر iOS آغاز کرده است و به‌روزرسانی جدید آن، قابلیت مذکور را به آیفون اضافه می‌کند. در این صورت برای هر Apple ID یک رمز عبور منحصر به فرد ایجاد می شود که در iCloud Keychain ذخیره می شود. اپل ادعا می‌کند که روش جدید ورود به حساب‌های کاربری امن‌تر از رمزهای عبور است و می‌تواند میزان حملات فیشینگ و سرقت هویت را کاهش دهد.

شایان ذکر است که قابلیت ورود بدون رمز عبور از چند ماه پیش به نسخه اندروید واتس اپ اضافه شد و متا نسبتا دیر آن را در اختیار دارندگان آیفون قرار داد. البته قابلیت ورود به اپلیکیشن از طریق حسگرهای بیومتریک در گذشته در محصولات اپل فعال شده است. اما خبری مبنی بر ورود اولیه به این اکانت وجود نداشت. یکی از سخنگویان واتس اپ اعلام کرد که آپدیت جدید به صورت دوره ای در دسترس کاربران قرار می گیرد و اگر گزینه به روز رسانی را مشاهده نکردید، فعلا باید منتظر باشید تا برای دستگاه یا منطقه شما در دسترس قرار گیرد. شایان ذکر است که کامپیوترهای مک و ویندوز هنوز نمی توانند به عنوان دستگاه اصلی متصل به حساب کاربری استفاده شوند. در نتیجه، امکان ورود به حساب کاربری از طریق کد QR همچنان در واتس اپ باقی خواهد ماند.

ارسال پیام به شماره های ذخیره نشده

سال گذشته، تصاویری از ویژگی جدید واتس اپ که به کاربران اجازه می داد به شماره های ذخیره نشده پیام ارسال کنند، لو رفت. با این حال، ویژگی مذکور هرگز به صورت رسمی معرفی نشد و با این وجود، برای ارسال پیام به یک فرد جدید، باید شماره آنها به عنوان مخاطب ذخیره شود. اکنون به نظر می رسد که متا یک بخش ورودی شماره جداگانه برای ارسال پیام به افراد بدون مخاطب در نظر گرفته است و ممکن است در به روز رسانی های بعدی شاهد اضافه شدن آن به لیست ویژگی های جدید باشیم.

قابلیت ارسال پیام بدون نیاز به ذخیره شماره در حال حاضر در نسخه آزمایشی اندروید واتس اپ 2.24.9.28 مشاهده می شود و مشخص نیست که آیا همزمان برای iOS نیز در دسترس خواهد بود یا کاربران آیفون باید مدت بیشتری منتظر بمانند. . البته در گذشته شاهد بودیم که تیم توسعه واتس اپ از افزودن ویژگی های آزمایشی به نسخه اصلی خودداری کرده و احتمال وقوع چنین اتفاقی وجود دارد. ویژگی دیگری به نام گروه مخفی در آزمایشی اندروید دیده شده است که می توان از آن برای مخفی کردن گروه ها در جوامع استفاده کرد. به طوری که فقط کاربران دعوت شده به گروه می توانند آن را پیدا کنند.