«جن سون هوانگ» یا به‌اختصار «جنسن هوانگ»، کارآفرین، سرمایه‌دار و مدیر آمریکایی تایوانی‌تبار است که عموماً او را با فعالیت‌هایش در زمینه هوش مصنوعی و نقش کلیدی‌اش در ساخت قطعات انویدیا می‌شناسیم. در این مطلب نگاهی به زندگی‌نامه هوانگ و فعالیت‌های او داریم. 

جیسون هوانگ در ۱۷ فوریه ۱۹۶۳ در شهر تاینان کشور تایوان متولد شد و پس گذراندن دوران خردسالی، به همراه خانواده‌اش به ایالات‌متحده مهاجرت کرد. هوانگ در دوران کودکی و نوجوانی با چالش‌های مهمی در سازگاری با فرهنگ و زبان جدید روبه‌رو شد، اما استعداد تحصیلی او نوید ظهور یک متخصص را می‌داد؛ جایی که علاقه شدید او به علم و فناوری، شرایط مناسبی را برای مطالعات بیشتر در زمینه‌های مربوطه فراهم کرد و همچنین باعث شد تا دو سال زودتر (در ۱۶ سالگی) از دبیرستان خود در ایالت اورگن آمریکا فارغ‌التحصیل شود. او دوران کارشناسی خود را در رشته مهندسی برق در دانشگاه ایالتی اورگان گذراند و در سال ۱۹۹۲ مدرک کارشناسی ارشد خود را در این زمینه از دانشگاه استنفورد دریافت کرد. 

فعالیت‌ها 

پس از دانشگاه، او به‌عنوان مدیر ابزارهای مرکزی توسعه یا به‌اصطلاح CoreWare Manager در شرکت LSI Logic مشغول به‌کار شد و همچنین به‌عنوان طراح ریزپردازنده‌های AMD (رقیب فعلی انویدیا) حضور یافت. بااین‌حال وی رؤیاهای بزرگ‌تری را در ذهن می‌پروراند که ثمره این رویاها، تأسیس انویدیا بود. 

او در ۳۰ سالگی همراه با «کریس مالاکوفسکی» و «کرتیس پریم»، انویدیا را رسماً تأسیس کرد تا نقشه راه جدیدی را برای توسعه هوش مصنوعی خلق کند و از بازیگران اصلی این حوزه لقب بگیرد. در آن زمان سران انویدیا ایده‌های متحول‌کننده‌ای در زمینه محاسبات گرافیکی در سر داشتند و تصمیم گرفتند تا گام‌های بزرگی در زمینه ساخت قطعات GPU بردارند. در همین راستا اولین محصول مهم این شرکت با نام NV1 در سال ۱۹۹۵ روانه بازار شد؛ شتاب‌دهنده چند‌رسانه‌ای که به‌جای عملگرهای مثلثی سایر رقبا، عملگرهای مربعی را به‌کار بسته بود. به‌همین دلیل این قطعه موفق شد در کنار عملکرد مناسب،‌ زمینه را برای نوآوری‌های آینده فراهم کند. 

تحت مدیریت هوانگ، انویدیا با توسعه پلتفرم NVIDIA DRIVE وارد صنعت خودروسازی شد؛ بستری که قدرت محاسباتی لازم برای خودروها را فراهم می‌کند و قابلیت‌هایی مانند پردازش بی‌درنگ داده‌، یادگیری ماشین برای ادراک و تصمیم‌گیری و نقشه‌برداری با کیفیت بالا را ارائه می‌دهد. با توجه به این موضوع، برخی خودروسازان مانند تسلا، ولوو و مرسدس بنز با انعقاد قرارداد همکاری، از این پلتفرم در دستگاه‌هایشان بهره می‌برند. 

نمی‌توان نقش هوانگ را در توسعه دنیای یادگیری ماشین و AI انکار کرد، زیرا وی با شناخت پتانسیل پردازنده‌های گرافیکی برای پردازش موازی، شرکت را به توسعه CUDA (سکوی پردازش موازی و مدل برنامه‌نویسی انویدیا) هدایت کرد و دست توسعه‌دهندگان را برای دسترسی به حافظه و دستورالعمل‌های واحد پردازش گرافیکی باز گزاشت.

درنتیجه رویکرد بالا، حالا پردازنده‌های گرافیکی انویدیا به سخت‌افزار محبوب توسعه‌دهندگان AI تبدیل شده و پیشرفت‌های مختلفی را در یادگیری ماشین، بررسی شبکه‌های عصبی و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها به ارمغان آورده‌اند. البته تیم انویدیا و در رأس آن جنسن هوانگ، همچنان به تحقیقات خود در زمینه هوش مصنوعی و توسعه برنامه‌های کاربردی مانند مراقبت‌های بهداشتی، مالی و خودروسازی ادامه می‌دهند. 

دستاوردهای هوانگ

موفقیت‌ها و دستاوردهای هوانگ در انویدیا موجب شده تا طی سالیان اخیر جوایز متعددی را کسب کند؛ از جمله جایزه برترین کارآفرین Ernst & Young در سال ۱۹۹۹، جایزه مدیریت مهندسی دانیل جی‌اپستاین (Daniel J. Epstein) از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در سال ۲۰۰۱ و و جایزه مدیریت نمونه دکتر موریس چانگ از انجمن نیمهٰ‌هادی فابلس در سال ۲۰۰۴. علاوه‌براین، او در منطقه معروف سیلیکون‌ولی نیز جایگاه بالایی دارد و به‌همین علت در سال ۲۰۰۷ جایزه مدیریت کسب‌و‌کار پیشگام بنیاد آموزش سیلیکون‌ولی به وی اهدا شد. 

هوانگ در فضای بین‌المللی چهره شناخته‌شده‌ای دارد و به دلیل موفقیت‌های او در بحث مدیریتی، مجله فوربس او را در لیست پنجاه‌نفره تأثیرگذارترین افراد جهان در سال ۲۰۱۸ قرار داد و از نگاه نشریه کسب‌وکار هاروارد (Harvard Business Review) نیز به عنوان بهترین مدیرعامل جهان در سال ۲۰۱۹ انتخاب شد. درنهایت کلکسیون دستاوردهای بین‌المللی هوانگ با حضور نامش در لیست ۱۰۰ فرد تأثیرگذار جهان مجله تایم (Time) تکمیل شد. 

جنسن هوانگ نه تنها به‌خاطر دانش بالا، بلکه به‌ سبک رهبری متمایز و فلسفه مدیریتش مشهور است. طبق گزارشی که اخیراً منتشر شده، عموم کارمندان و مدیران شیوه مدیریتی هوانگ را ترکیبی از انتظارات زیاد، تلاش برای انجام‌دادن بهتر کارها و همینطور دنبال‌کردن دائم رؤیاها می‌دانند و افزودند که یکی از دلایل اصلی موفقیت انویدیا، همین فرهنگی است که هوانگ در سازمان برقرار کرده که نتیجه آن، رشد فکری و عملکرد بهینه‌تر آن‌ها بوده است. 

اظهارنظر پیرامون هوش مصنوعی

مدیرعامل انویدیا اخیراً در کنفرانس توسعه‌دهندگان تایوان، موج بعدی هوش مصنوعی را فیزیکی و متعلق به ربات‌ها دانست. البته این موضوع به‌دلیل نیازمندی این ربات‌ها به قطعات گرافیکی پیچیده، می‌تواند به سود انویدیا تمام شود و درآمد زیادی را نصیب این شرکت کند. همینطور هوانگ می‌گوید که ماشین‌های خودران و ربات‌های انسان‌نما در هنگام ورود به فاز «هوش مصنوعی فیزیکی» احتمالاً جزء پرکاربردترین ربات‌ها خواهند بود.

وی همچنین معتقد است که حتی با حضور هوش مصنوعی، شرکت‌ها باز به نیروی انسانی نیازمندند و آن‌ها نقش مهمی را در فعالیت‌های سازمان‌ها ایفا می‌کنند. او در این باره می‌گوید: «کارمندان تحت نظر شرکت‌ها کار می‌کنند و زمانی که بهره‌وری آن‌ها بیشتر می‌شود، درآمد شرکت و کارمندان افزایش می‌یابد. در نتیجه تاکنون من شرکتی ندیده‌ام که درآمده داشته باشد و افراد بیشتری را استخدام نکند.» 

یکی دیگر از نظرات جالب او به حوزه برنامه‌نویسی مربوط است؛ زیرا او بر این باور است که با حضور ابزارهای AI، هرکسی می‌تواند برنامه‌نویس باشد. این موضوع به تمامی مردم در سرتاسر جهان اجازه می‌دهد تا برنامه‌های مختص خودشان را توسعه دهند و از قابلیت‌های مدنظرشان بهره ببرند. 

ثروت شخصی

هوانگ بیش از سه دهه است که مدیریت انویدیا را در اختیار دارد و به‌همین دلیل مجله وال‌استریت مدت دوران مدیریت او را در سیلیکون‌ولی تقریباً بی‌سابقه می‌داند. 

او در سال ۲۰۰۷ در مقام مدیرعامل به درآمد ۲۴.۶ میلیون دلاری دست پیدا کرد که از دید نشریه فوربس، شصت‌ویکمین مدیرعامل ارشد ایالات متحده رتبه‌بندی شد؛ این پایان کار نبود و با توسعه هرچه بیشتر انویدیا و تولید قطعات سری RTX، ارزش این شرکت نیز بیش از پیش رشد کرد تا اینکه طی چند روز اخیر، توانستند رقابت سنتی مایکروسافت و اپل را به‌عنوان باارزش‌ترین شرکت‌های جهان بر هم بزنند و با کنارزدن کوپرتینویی‌ها و تگ قیمتی ۳.۰۱ تریلیون دلار در جایگاه دوم این لیست قرار بگیرند. در اثر این دستاوردها و تغییرات ارزش انویدیا، دارایی خالص جنسن هوانگ طی ۵ سال اخیر از ۳ میلیارد دلار به ۹۰ میلیارد دلار (۳.۵ درصد سهام شرکت) افزایش یافته است.

نگاه به آینده

جنسن هوانگ آینده‌ای را تصور می‌کند که در آن انویدیا نقش مهم‌تری را در پیشرفت هوش مصنوعی، تحقیقات علمی و ارائه تجربیات دیجیتال ایفا می‌کند. او به‌خوبی از پتانسیل تحول‌آفرین AI برای مقابله با مسائل گوناگون مانند آب‌وهوا، بهداشت و آموزش اطلاع دارد و از این پتانسیل در راستای سرمایه‌گذاری در تحقیقات و پیشبرد اهداف آتی برای منافع اجتماعی ادامه می‌دهد. او باور دارد که هوش مصنوعی باید به نفع بشریت استفاده شود و خواهان شفافیت و تکامل در سیستم‌های مبتنی بر AI است. همچنین وی با Omniverse NVIDIA، نیم‌نگاهی به دنیای مجازی دارد؛ جایی که مردم در آن می‌توانند با هم تعامل داشته باشند و فعالیت‌های مختلفی را تجربه کنند.