یک سیستم رباتیک جدید به جراحان این نوید را می دهد که بتوانند از پاهای خود همراه با دستان خود در طی یک عمل لاپاراسکوپی استفاده کنند.

برخی از عمل ها به قدری پیچیده و خسته کننده هستند که در حین عمل جراح می خواهد چهار دست داشته باشد تا بتواند عمل را راحتتر انجام دهد. لاپاراسکوپی یکی از این عمل هاست که برای تشخیص و درمان مشکلات مختلف شکم و لگن استفاده می شود. هر ساله بیش از 13 میلیون عمل جراحی لاپاراسکوپی در سراسر جهان انجام می شود و این فشار روحی و جسمی زیادی بر جراحان وارد می کند.

اکنون، یک سیستم رباتیک جدید که توسط محققان موسسه فناوری فدرال سوئیس در لوزان (EPFL) ساخته شده است، مشکل جراحی لاپاراسکوپی را حل می کند. این سیستم به جراحان اجازه می دهد تا به راحتی با استفاده از دست ها و پاهای خود در حین جراحی چند کار را انجام دهند. تیم EPFL ادعا می کند که این اولین دستگاه رباتیک در جهان است که می تواند جراحی لاپاراسکوپی را با چهار دست تسهیل کند.

محققان این مرکز بر این باورند که این سیستم امکانات جدیدی را در اختیار جراحانی قرار می دهد که می توانند کارهایی را انجام دهند که معمولاً توسط دو یا سه نفر به تنهایی با 4 دست باز انجام می شود.

لاپاراسکوپی چهار بازو کنترل بهتری دارد

پیش از این، جراحان در ایالات متحده از سیستم جراحی داوینچی استفاده می کردند که بسیار دقیق است و به جراح اجازه می دهد تا بهترین استفاده را از دستان خود برای انجام برخی از عمل های پیچیده مانند لاپاراسکوپی انجام دهد.

اکنون ربات جدید تیم EPFL پا را یک قدم فراتر برده است و دو بازوی روباتیک اضافی را در اختیار جراحان قرار می دهد که می توانند با استفاده از رابط های حسگر در ناحیه پا کنترل شوند.

این سیستم میزان کار دستی را کاهش می دهد و به پزشکان اجازه می دهد در زمان کمتری کارهای بیشتری انجام دهند.

این سیستم رباتیک در مجموع شامل 4 واحد رباتیک است. دست ها می توانند دو بازوی رباتیک را که باید وظایف جراحی را انجام دهند، کنترل کنند. در اینجا می توان از یک پا برای کنترل یک گیره فعال و از پای دیگر برای کنترل بازوی رباتیک مجهز به دوربین استفاده کرد.

محققان می گویند محرک های پدال به کاربر بازخورد لمسی می دهند و پا را به سمت هدف هدایت می کنند. آنها توسط یک میدان نیروی نامرئی کنترل می شوند. این نیرو می تواند حرکات را محدود کند تا خطری برای بیمار وجود نداشته باشد.

ممکن است به نظر برسد که جراحان از استفاده همزمان بازوها و پاهای خود در حین عمل خسته‌تر می‌شوند. اما اگر ربات ها بتوانند حرکات جراحان را پیش بینی کنند، فشار روحی و جسمی بر جراح بسیار کمتر خواهد بود.

تیم EPFL ادعا می کند که چارچوب کنترل سیستم خود را به گونه ای طراحی کرده است که پزشکان و روبات ها مجاز به “کنترل مشترک” هستند. یعنی گاهی ربات به جای جراح حرکاتی را انجام می دهد که از قبل برای او پیش بینی و برنامه ریزی شده است.

همانطور که گفته شد، برای کاهش پیچیدگی جراحی لاپاراسکوپی، حرکات ربات ها با جراحان هماهنگ می شود و آنها به طور فعال از طریق ردیابی بصری تطبیقی ​​با دوربین به جراحان کمک می کنند. این سیستم ایمنی و دقت عمل های لاپاراسکوپی را افزایش می دهد. محققان 12 جراح را برای آزمایش این روش آموزش دادند و تیم آنها توانست به نتایج موفقیت آمیزی دست یابد.

تیم EPFL در حال حاضر در حال انجام آزمایشات بالینی در ژنو است و اگر همه چیز خوب پیش برود، ممکن است به زودی شاهد این دستیاران روباتیک در بیمارستان ها باشیم.