زمانی که به ایجاد یک لوگو برای کسب و کار خود نیاز دارید، اولین کاری که باید انجام دهید اینست که تصمیم بگیرید از چه روشی متناسب با بودجه خود، برای طراحی لوگو استفاده کنید. امروزه هوش مصنوعی در همه زمینه‌ها از جمله طراحی گرافیکی پیشرفت زیادی کرده و در دسترس کارآفرینان و استارت‌آپ‌ها قرار گرفته است. اما آیا می‌توان برای طراحی لوگو با هوش مصنوعی کار کرد؟ آیا لوگوی ایجاد شده درست مثل لوگویی که توسط یک گرافیست طراحی می‌شود، حرفه‌ای است؟ با ما همراه باشید تا به شما پاسخ دهیم.

هوش مصنوعی چیست؟

اصطلاح هوش مصنوعی به معنای توانایی یک برنامه رایانه‌ای یا یک ماشین برای تفکر و یادگیری درست مثل انسان است. در سال‌های اخیر تکنولوژی به طرز گسترده‌ای رشد کرده و از سوی دیگر استفاده از آن به طرز عجیبی افزایش یافته است.

هوش مصنوعی قادر است به جای انسان بسیاری از فرآیندها و کارها را برعهده بگیرید. همین کارکرد هوش مصنوعی باعث حذف بسیاری از مشاغل در طول مسیر پیشرفته شده است. در ابتدای مسیر ایجاد هوش مصنوعی هیچ‌گاه بشر فکر نمی‌کرد روزی هوش مصنوعی بتواند وارد صنعت خلاقیت و هنر از جمله طراحی لوگو نیز شود. اما امروزه نرم‌افزارهایی طراحی شده‌اند که مشخص شده است این تفکر اشتباه بود.

از یک طرف شعور هوش مصنوعی باعث ایجاد لوگوهایی باکیفیت بالا شده که طراحی آن‌ها سریع‌تر و ارزان‌تر است. از سوی دیگر این نگرانی وجود دارد که فناوری در حال رشد، روزی جایگزین انسان شود و گرافیست‌ها بیکار شوند.

ایجاد لوگو با استفاده از هوش مصنوعی

یک لوگوی خوب می‌تواند مثل نیروی محرکه هویت برند عمل کند. هویت برند موفق بدون لوگوی حرفه‌ای وجود ندارد و در واقع مثل چهره کسب و کار عمل می‌کند. در واقع مصرف‌کنندگان شما را از طریق لوگو می‌شناسند و محصولات را از این طریق تشخیص می‌دهند.

برندسازی یک هنر است و بخشی از آن به طراحی لوگو اختصاص دارد. به همین دلیل است که طراحان همیشه لوگوهایی را می‌سازند که سبک منحصر به فرد داشته باشند و باعث تمایز محصولات یا خدمات یک کسب و کار از رقبای خود شود.

هر گرافیستی برای خود یک سبک خاص دارد و به همین دلیل در طراحی تمامی آثار و لوگوهای خود این سبک را منعکس می‌کند. در حالی که هوش مصنوعی سبک مشخصی ندارد و می‌تواند هر لوگو را با ویژگی‌ها و عناصر متفاوتی ارائه دهد. این فناوری با توجه به ورودی‌هایی که به آن داده شده است، لوگوها را طراحی می‌کند و به همین دلیل است که هر کدام منحصر به فرد و متفاوت هستند.

در عین حال برخی از گرافیست‌ها برای طراحی لوگو ممکن است سلیقه و تعصبات خود را به کار ببرند. اما ابزار هوش مصنوعی بدون تعصب لوگو را ایجاد می‌کند که شاید برای کسب و کار شما مناسب‌تر باشد.

چرا برای طراحی لوگو به هوش مصنوعی نیاز دارید؟

امروزه هوش مصنوعی توانسته است در جنبه‌های بسیاری از زندگی روزمره ما راه پیدا کند. در طراحی لوگو نیز می‌تواند به جای استخدام یک گرافیست با دستمزد بالا، در مدت زمان کوتاهی لوگوی مورد نظر شما را بسازد. طراحی لوگو با کمک هوش مصنوعی راهی سریع برای جذب مخاطبان هدف است.

میزان عملکرد هوش مصنوعی در این ابزارها به حدی است که با دریافت اطلاعات در مورد کسب و کار مثل نام برند، رنگ ترجیحی، سبک مناسب و … عمل می‌کند. هوش مصنوعی می‌تواند طیف گسترده‌ای طرح‌های متنوع لوگو را برای کسب و کار شما ایجاد کند. حتی شما می‌توانید در این ابزارها لوگو را به دلخواه خود لوگو را سفارشی کنید تا نیازهای کسب و کارتان را برآورده کند.

دلایلی وجود دارد که باعث می‌شود بسیاری از کسب و کارها برای طراحی لوگو از هوش مصنوعی استفاده کنند. این دلایل عبارتند از:

سرعت بالای طراحی لوگو با هوش مصنوعی

اگر بخواهید طراحی لوگوی خود را به یک طراح بسپارید، ممکن است چندین هفته طول بکشد. اما با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانید در عرض چند دقیقه یک طرح باکیفیت آماده کنید. حتی اگر تجربه‌ای در طراحی لوگو نداشته باشید، باز هم قادرید در مدت زمان کوتاه لوگو بسازید. به طوری که تنها با چند کلیک لوگو طراحی کنید.

داشتن کنترل بیشتر روی لوگو

چرا باید یکی از مهم‌ترین بخش‌های کسب و کار (طراحی تصویر و هویت برند) را به شخص دیگری بسپارید؟ با کمک هوش مصنوعی شما می‌توانید درست مثل یک طراح عمل کنید و بدون اینکه طرح تکراری بسازید، یک طرح کاملا جدید داشته باشید. هوش مصنوعی بدون فریب کار می‌کند و طرح‌هایی که ارائه می‌دهد کاملا جدید هستند.

هوشمند بودن برنامه لوگوساز

برنامه‌هایی که با استفاده از هوش مصنوعی لوگو می‌سازند، براساس الگوریتم‌ها و دانش جمع‌آوری شده از میلیون‌ها کاربر عمل می‌کنند. بنابراین بهترین گزینه برای طراحی یک لوگوی جدید هستند.

وقتی طراحی لوگوی خود را به یک ابزار هوشمند می‌سپارید، ایده‌های زیبا برای برند پیشنهاد می‌دهد که هم برای کسب و کار و هم برای جذب مخاطب هدف تاثیر مثبت دارد.

ارزان بودن طراحی لوگو با هوش مصنوعی

یکی دیگر از مزیت‌هایی که طراحی لوگو با ابزارهای هوشمند دارد، قیمت مناسب آن‌هاست. به طوری که مجبور نیستید بابت داشتن یک لوگوی حرفه‌ای هزینه‌ بالایی را به گرافیست بپردازید. حتی گاهی بدون اینکه هزینه‌ای به برنامه‌های لوگوساز بپردازید، قادرید یک لوگوی باکیفیت دریافت کنید.

امکان دریافت لوگو با فایل‌های مختلف

یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود ما طراحی لوگوی کسب و کار را با هوش مصنوعی پیشنهاد دهیم، امکان ذخیره کردن فایل در فرمت‌های مختلف است. به طوری که بتوانید فایل نهایی را در فرمت EPS، SVG و PDF و یا PNG ذخیره کنید. هر کدام از این فرمت‌ها کاربردهای متفاوتی دارند و باید آن‌ها را ذخیره کنید.

ساده بودن طراحی لوگو

از دیگر مزیت‌های استفاده از لوگوسازهای هوشمند، امکان طراحی لوگو حتی برای افراد مبتدی است. شما می‌توانید همان طرحی را که در ذهن دارید و یا حتی بدون اینکه ایده‌ای در ذهن داشته باشید، یک لوگوی زیبا و متناسب با برند خود را طراحی کنید. طراحی لوگو از طریق هوش مصنوعی و یا از طریق گرافیست متفاوت است. زیرا شما وقتی به تنهایی و با کمک یک ابزار کار می‌کنید، می‌توانید به تنهایی بازبینی‌ لوگو را نیز انجام دهید.

انتخاب فونت، نماد، طرح بندی و سبک از جمله کارهایی است که می‌توانید از طریق هوش مصنوعی انجام دهید.

نحوه طراحی لوگو با هوش مصنوعی

همانطور که لوگو اگر به دست یک گرافیست طراحی شود باید ساده و قابل درک باشد، در مورد لوگوهای طراحی شده با هوش مصنوعی نیز داشتن این ویژگی‌ها ضرورت دارد. ابزارهای هوشمند با توجه به صنعت و کسب و کار شما می‌توانند یک لوگو با اشکال هندسی و یا کلاسیک ایجاد کنند.

اما هوش مصنوعی همچنان به خلاقیت انسان برای بدست آوردن بهترین نتیجه نیاز دارد. اگر بخواهید یک لوگوی مناسب طراحی کنید، اشتیاق، ذوق و سلیقه شما هم در آن نقش دارد. هر ابزاری که بر هوش مصنوعی مبتنی است، به یک اپراتور هوشیار و آگاه نیاز دارد تا بتواند بهترین استفاده را از آن داشته باشید.

برای این منظور توجه به نکات زیر می‌تواند در طراحی لوگو کمک زیادی به شما کند:

بررسی طرح‌های پیش‌نمایش

برای طراحی لوگو با کمک هوش مصنوعی باید صبور باشید و طرح‌های ایجاد شده را به صورت پیش نمایش مشاهده کنید. ترجیح یک طرح ممکن است بعدها شما را پشیمان کند. ضمن اینکه باید رنگ‌های مختلف پیشنهاد لوگوساز هوشمند را نیز تست کنید تا بتوانید مناسب‌ترین طرح با بهتر را انتخاب کنید.

همچنین طرح‌های گرافیکی قابل تنظیم نیز ارائه می‌شود که با کمک ابزار ویرایش می‌توانید آن‌ها را مطابق با سلیقه خود تغییر دهید.

توجه به سادگی طرح

برای افراد مبتدی که می‌خواهند برای طراحی لوگوی کسب و کار خود از ابزارهای هوشمند استفاده کنند، شاید توجه به ساده بودن طرح لوگو اهمیت زیادی نداشته باشد. اغلب مبتدی‌ها فکر می‌کنند لوگو هر چقدر پیچیده‌تر و درک آن سخت‌تر باشد، جذابیت بیشتری خواهد داشت. در حالی که شما می‌توانید از طریق لوگوسازهای هوشمند، لوگوهای ساده نیز طراحی کنید.

انتخاب طرح گرافیکی یا متن

لوگو می‌تواند حاوی حروف (متن) و یا یک طرح گرافیکی باشد. هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که بتوانید از طریق آن هر نوع لوگویی را که بخواهید تهیه کنید. همچنین شما می‌توانید یک لوگوی تلفیقی (ترکیبی از متن و طرح گرافیکی) نیز بسازید.

تمایز لوگو با رقبا

اگرچه هوش مصنوعی آنقدر رشد کرده است که طرح‌های جدید و متمایزی را ارائه می‌دهد، اما ممکن است به طور اتفاقی طرح اول آن با لوگوهای رقبا شباهت زیادی داشته باشد. توجه داشته باشید برای کسب و کار خود باید به دنبال المان‌ها و عناصر متفاوت باشید. پس چندین بار با ابزار هوشمند طراحی لوگو کار کنید تا بتوانید یک طرح جدید و متفاوت از آن بدست آورید.

آینده طراحی لوگو با هوش مصنوعی

آیا در مورد اینکه طراحی لوگو با ورود هوش مصنوعی به کجا می‌رسد، کنجکاو هستید؟ هوش مصنوعی به موضوع داغ در دنیای فناوری تبدیل شده است و فقط به صنعت فناوری محدود نمی‌شود. حتی صنعت طراحی و هنر را هم تحت تاثیر گذاشته است. با پیشرفت تکنولوژی، نحوه تعامل و درک ما از دنیای اطراف نیز تغییر کرده است و بنابراین تعجبی ندارد که برخی تصور می‌کنند در آینده لوگوهایی توسط هوش مصنوعی ساخته می‌شود که نسبت به طرح‌های انسانی حرفه‌ای‌تر باشند.

همچنین ظهور هوش مصنوعی به این معناست که امکان ساخت لوگوی باکیفیت بالا برای همه فراهم می‌شود. برای هر کسی که صاحب کسب و کاری است، این قابلیت وجود دارد تا از طریق برنامه‌های لوگوساز هوشمند و بدون نیاز به کمک یک طراح حرفه‌ای بتوانند برای برند خود لوگوهای متمایز و به یاد ماندنی بسازند.

معایب استفاده از لوگوسازهای هوشمند

استفاده از هوش مصنوعی برای ساخت لوگو مزایا و معایب زیادی دارد. همانطور که در بالا اشاره کردیم، اما استفاده از هوش مصنوعی برای طراحی لوگو با مشکلات و معایبی نیز همراه است که عبارتند از:

  • لوگوهای ساخته شده توسط هوش مصنوعی به اندازه کافی خلاقانه و هنرمندانه نیستند.
  • درک این لوگوها به دلیل پیچیدگی و نداشتن سادگی، برای مخاطبان هدف دشوار است.
  • هوش مصنوعی قادر به درک نیاز مشتریان نیست و نمی‌تواند لوگو را براساس خواست و نیاز آن‌ها درک کند.
  • نتیجه طراحی لوگو عمومی و غیر اورجینال است و تنها برای مدت زمان کوتاه کاربرد دارد.

آیا هوش مصنوعی جایگزین گرافیست‌ها می‌شود؟

در نگاه کلی ممکن است هوش مصنوعی برای گرافیست‌ها و طراحان لوگو یک تهدید جدی به نظر برسد. اما با نگاهی عمیق‌تر متوجه می‌شوید که این ابزار شگفت‌انگیزی است که فقط می‌تواند لوگوهای ابتدایی برای کسب و کارهای کوچک را بسازد. گرافیست‌ها با استفاده از خلاقیت ذهنی و ایده‌های خود قادرند لوگوهای هنری و معنادارتری بسازند که از عهده هیچ ابزار هوشمندی ساخته نیست.

به همین دلیل باید گفت هیچ‌گاه هوش مصنوعی نمی‌تواند جای طراحان و گرافیست‌ها را پر کند، زیرا:

فاقد عنصر انسانی است

هوش مصنوعی عنصر انسانی ندارد و فقط نحوه تفکر و یادگیری انسان‌ها را شبیه‌سازی می‌کند. بنابراین قادر به درک احساسات انسان‌ها نیست. درست است که ابزارهای طراحی برای تقلید از احساسات انسانی آموزش دیده‌اند، اما فقط تا حدودی این کار را انجام می‌دهند و به طور کامل نمی‌توانند مثل یک انسان به همه چیز نگاه کنند.

نداشتن درک از نیاز مشتری

نیاز مشتری یکی از مهم‌ترین المان‌ها برای طراحی لوگو است که هنوز هوش مصنوعی نتوانسته است به آن دست پیدا کند. تا اینجا هوش مصنوعی توانسته است گزینه‌های زیادی را طراحی کند که به طور شانسی ممکن است با نیاز مشتری (تا حدودی) مطابقت داشته باشد.

از آنجا که درک نیاز مشتری آسان نیست، هوش مصنوعی نمی‌تواند به این هدف دست پیدا کند.

نداشتن اصالت

هوش مصنوعی خوب اما «مصنوعی» است و توسط شخصی برنامه‌ریزی شده است تا به شیوه‌ای خاص رفتار کند و لوگو بسازد. پس در واقع چیزی در درون خود برنامه نیست و آنچه از برنامه‌های لوگوساز بیرون می‌آید، زاییده ذهن توسعه‌دهندگان نرم‌افزار است. بنابراین چنین طرح‌های اصالت یک لوگوی ساخته شده توسط گرافیست‌ها را ندارد.

در آخر

هوش مصنوعی در حال پیشروی در همه جنبه‌های زندگی از جمله طراحی لوگو است. شما می‌توانید در زمان کوتاه و بدون هزینه از طریق هوش مصنوعی لوگو بسازید. اما آیا این لوگو مثل لوگویی که توسط طراحان انسانی ساخته می‌شود، حرفه‌ای و جذاب است؟ در این مطلب تلاش کردیم به این سوال پاسخ دهیم و آینده تاثیر هوش مصنوعی در طراحی لوگو را بررسی کنیم.

به این پست امتیاز بدید