پرونده تاسف بار یک مرد هلندی که بیش از یک سال و نیم به کووید-19 مبتلا شده بود در گزارش جدیدی ثبت شد. با ۶۱۳ روز ابتلا، این مورد طولانی‌ترین عفونت کووید است که ما می‌شناسیم. در واقع، این عفونت به قدری طولانی بود که ویروس زمان داشت تا به نوع جدیدی در بدن این فرد تبدیل شود.

این مرد هلندی 72 ساله سابقه سلامتی پیچیده ای داشت. او قبلا پیوند سلول های بنیادی را برای درمان نوعی سرطان خون انجام داده بود. اما بعداً به سرطان دیگری به نام لنفوم سلول B منتشر (DLBL) تشخیص داده شد. در نتیجه داروهایی که برای درمان بیماری خود مصرف می کرد، این مرد دچار فروپاشی شدید سیستم ایمنی شد. این بدان معنی است که یک مورد جدی ابتلا به کووید-19 همیشه یک خطر بالقوه برای او در نظر گرفته شده است.

هلندی در فوریه 2022 به کووید مبتلا شد و با ترکیبی از آنتی بادی های مونوکلونال و استروئیدها درمان شد. اما متأسفانه داروها جواب نداد و عفونت او ادامه داشت. اگرچه این مرد قبل از بیمار شدن چندین دوز از واکسن کووید دریافت کرده بود، اما هیچ مدرکی دال بر پاسخ آنتی بادی در بدن او وجود نداشت.

بیمار بیش از 600 روز آلوده به ویروس باقی می ماند و باید چندین بار در بیمارستان بستری شود. اما خیلی زود و تنها 21 روز پس از اولین درمان، علائم جهش ویروسی را نشان داد. توالی یابی در ابتدا نشان داد که ویروس دارای یک جهش در بدن مرد است که با سوتروویماب (یکی از داروهایی که بیمار تحت درمان با آن قرار داشت) مرتبط بود.

این ویروس بیش از 50 بار در بدن بیمار جهش یافته بود

تجزیه و تحلیل بیشتر 27 سواب بینی جمع آوری شده بین فوریه 2022 و سپتامبر 2023 نشان داد که ویروس بیش از 50 بار در بدن این مرد جهش یافته است. برخی از این جهش ها در پروتئین سنبله رخ می دهد. رویدادی که نشان می دهد ویروس در حال سازگاری برای فرار از سیستم ایمنی انسان است.

مشکلات اساسی سلامتی هلندی به این معنی بود که سیستم ایمنی او هرگز واقعاً فرصتی برای پاکسازی ویروس نداشت. بستری طولانی مدت در بیمارستان، همراه با نیاز به انجام اقدامات احتیاطی اضافی برای جلوگیری از آلوده شدن دیگران، کیفیت زندگی مرد را تحت تاثیر قرار داد. به گفته تیم پزشکی، هیچ مدرکی دال بر ابتلای نوع جهش یافته در بدن این مرد به سایر افراد جامعه وجود ندارد.

این بیمار در اکتبر 2023 بر اثر عود بیماری زمینه ای خود درگذشت. تاکنون موردی مشاهده نشده است که به این مدت طولانی ادامه داشته باشد و از سوی دیگر عفونت های مداوم پدیده ای شناخته شده است که با ویروس کرونا عامل کووید-19 مرتبط است. برخی تحقیقات اخیر نشان می دهد که از هر 100 عفونت تنها سه مورد می تواند بیش از یک ماه طول بکشد.

ادامه مطلب

مشکل این است که هر چه ویروس بیشتر در بدن انسان تکثیر و تکامل یابد، احتمال ایجاد جهش برای فرار از ایمنی بیشتر می شود. این یکی از تئوری های ارائه شده در مورد چگونگی پیدایش Omicron است. لازم به ذکر است که هر جهش یافته به گونه ای نگران کننده تبدیل نمی شود. اما همچنان مهم است که عفونت‌های مداوم تحت نظر باشند و بیمارانی که شرایط قبلی دارند بهترین مراقبت ممکن را دریافت کنند.

در بیانیه ای، نویسندگان مقاله گفتند: «مدت ابتلا به کووید در مورد هلندی بسیار طولانی بود. اما عفونت های طولانی مدت در بیماران دچار نقص ایمنی بیشتر از جمعیت عادی است. کار بیشتر توسط تیم ما شامل توصیف گروهی از عفونت های طولانی مدت از یک ماه تا دو سال در بیماران مبتلا به نقص ایمنی بستری در بیمارستان بود. با این حال، به طور کلی، عفونت های طولانی مدت نادر است. زیرا افراد دارای نقص ایمنی تنها درصد بسیار کمی از جمعیت عمومی را تشکیل می دهند.

پرونده هلندی در کنفرانس جهانی ESCMID ارائه خواهد شد.