میدان مغناطیسی زمین ممکن است 3.7 میلیارد سال پیش به اندازه امروز قوی بوده باشد. این کشف تاریخ شکل گیری قدیمی ترین حباب محافظ روی زمین را 200 میلیون سال عقب می اندازد.

بنابراین میدان مغناطیسی همزمان با پیدایش حیات بر روی زمین ایجاد شد. قدیمی‌ترین فسیل‌های روی زمین، لایه‌های میکروبی استروماتولیت هستند که قدمت آن‌ها به ۳.۵ میلیارد سال پیش می‌رسد. اما برخی از محققان اکنون ادعا می کنند که استروماتولیت هایی با قدمت 3.7 میلیارد سال را یافته اند.

تحقیقات جدید نشان می دهد که در آن زمان سیاره یک حباب مغناطیسی محافظ در اطراف خود داشت که پرتوهای کیهانی و ذرات باردار مضر خورشید را منحرف می کرد. اما جریان ذرات باردار در آن زمان بسیار قوی تر بود. این باد شدید خورشیدی احتمالاً بخشی از مگنتوسفر زمین را نابود کرده است. این بدان معناست که زمین در آن زمان از سپر محافظ کمتری نسبت به امروز برخوردار بود.

این کشف جدید که در ژورنال Geophysical منتشر شده است، پیامدهایی برای جستجوی حیات فرازمینی دارد. نیکلاس کلر، زمین شناس در دانشگاه آکسفورد و نویسنده اصلی این مطالعه، به LiveScience گفت.

هنگام جستجوی حیات در سیارات دیگر، وجود میدان مغناطیسی جزء ضروری نیست. زیرا در واقعیت، حتی در حضور یک مگنتوسفر کوچک، زندگی می تواند رشد کند.

جستجوی حیات فرازمینی تنها یکی از دلایل شگفت انگیز بودن میدان مغناطیسی زمین است. همه سیارات دارای مگنتوسفر نیستند و محققان کاملاً مطمئن نیستند که مگنتوسفر زمین چه می کند. امروزه میدان مغناطیسی زمین توسط قسمت مایع هسته و انتقال گرما از هسته جامد داخلی به هسته همرفتی بیرونی کنترل می شود. اما محققان بر این باورند که هسته زمین تا یک میلیارد سال پیش جامد نبوده است.